Senát

Za nepovolený vjezd těžkých vozidel by měly být velké sankce

Za nepovolený vjezd těžkých vozidel by měly být velké sankce

Za porušení zákazu vjezdu vozidel, jejichž hmotnost přesahuje povolený limit, by měla hrozit pokuta až 20 tisíc Kč. Přistižení provinilci by navíc dostali dva trestné body. Minulý týden to navrhli senátoři z různých stran v čele s Petrem Gawlasem z ČSSD. Chtějí tak doplnit zákon o silničním provozu. Jejich novelou by se horní komora mohla začít zabývat na nejbližší schůzi.

Potřebu zvláštní vyšší sankce zdůvodnili senátoři tím, že zákaz není respektován především řidiči kamionů, jimž za jeho porušení nyní hrozí buď dvoutisícová bloková pokuta, nebo 2500 Kč ve správním řízení.

Nejpostiženější jsou příhraniční regiony

„Zákaz je masivně porušován všude tam, kde časová a finanční úspora užití zákazné vozovky převáží nad relativně nízkou pokutou. Příslušná těžká vozidla pak významně poškozují povrchy silnic, které nejsou uzpůsobeny na danou zátěž,“ tvrdí senátoři v novele. Podle nich navíc tyto vozy ohrožují obyvatele obcí, jimiž projíždějí, a obtěžují je hlukem a exhalacemi. „Nejpostiženější jsou příhraniční regiony, kde je zvýšená tranzitní doprava,“ uvedli senátoři. Současné předpisy umožňují sankcionovat třemi body pouze přetížená vozidla odhalená při jejich kontrolním vážení. Tento přestupek je možné řešit na místě blokovou pokutou do 15 tisíc Kč. V případě zahájení správního řízení za jeho spáchání hrozí sankce až půl milionu Kč.

Dopravci preferují kontroly před novelou

Sdružení ČESMAD Bohemia podle svého mluvčího Martina Felixe odmítá další zvyšování již tak velmi citelných sankcí, které nijak neřeší podstatu problému. „Je-li někde masivně tento zákaz porušován, svědčí to o zásadním selhání kontrolních orgánů a to nelze v žádném případě nahrazovat šroubováním sankcí do nereálných výšek. Obzvláště když vinou zanedbané údržby správci silnic řeší havarijní stav vozovky a mostů pouhou instalací zákazových značek, které jsou bohužel často umístěny tak nepromyšleně, že neumožní vozidlům ani se otočit, o stanovení objízdné trasy nemluvě,“ uvedl Martin Felix.

ČESMAD Bohemia podle něj akceptuje instalaci značek zákazu vjezdu vozidel například tam, kde jsou využívány k zamezení objížděných zpoplatněných úseků. „Důkazem fungování tohoto řešení je třeba situace na Pražském okruhu, kde díky důsledným kontrolám k žádnému porušování zákazu vjezdu kamionů nedochází. Naše zákony regulující silniční provoz a sankce za jejich nedodržování jsou již nyní dostatečně přísné. Je třeba, aby stát zajistil jejich respektování nasazením uniformovaných policistů v provozu a nikoliv od reality odtrženými zákonodárnými iniciativami,“ dodal Martin Felix.

(čtk/lan)

spinner