11. března 2004
Od začátku roku se na rakouských dálnicích a vysokorychlostních komunikacích vybírá mýtné za vozidla nad 3,5 tuny. V lednu systém v pracovní dny registroval až 1,8 milionu platebních transakcí (jedna transakce na jedno vozidlo, které podléhá platbě mýtného), což za první měsíc provozu státu přineslo zisk ve výši téměř 50 milionů €. Provozovatel rakouských dálnic — společnost ASFINAG — na základě toho očekává, že v průběhu celého roku vybere na mýtném kolem 600 milionů €. „Veškerá technická zařízení i celková organizace testem prošly. Systém běží naplno,“ shrnul v únoru výsledky prvního měsíce výkonný ředitel společnosti ASFINAG Walter Heckle.
Systém vstoupil v platnost přesně o půlnoci 1. ledna. Od prvního dne pracoval dobře, zpočátku však — v době omezeného prázdninového provozu — za výjimečných podmínek. Až 12. ledna byl celý systém poprvé vystaven náporu téměř dvou milionů transakcí, který plně potvrdil jeho stabilitu a funkčnost. Nejfrekventovanějším dnem se ukázala být středa a nejsilnější provoz, kdy se uskutečňuje nejvíce transakcí, je mezi 12:00 a 14:00 a také mezi 22:00 a 5:00, uvedl Walter Heckle.
Další potěšitelnou skutečností je podle něj to, že velké množství vozidel, která podléhají platbě mýtného, je vybaveno palubními jednotkami Go-Box. Dosud se prodalo 260 tisíc jednotek, což odpovídá více než 70procentní penetraci. Díky tomu se rozsah podvodů po celý leden pohyboval zhruba kolem dvou procent. Během prvních 30 dnů roku zastavily servisní a kontrolní hlídky ASFINAG 150 řidičů, kteří se snažili placení mýtného obejít. Polovina z nich byli místní občané, druhou polovinu tvořili vlastníci vozidel celkem ze 47 různých zemí.
Vedle příjmů za dálniční známky, za speciální placené komunikace a za vozidla s maximální hmotností nad 3,5 tuny se letos předpokládají i takové projekty, jako je vybudování důležitých propojení s novými členskými státy EU, pokračování programu zaplňování mezer, výstavba dalších tunelů a kompletní přestavba jižní dálnice A 2 a západní dálnice A1. ASFINAG letos investuje téměř 1,2 milionu € do primární silniční sítě, uvedl Walter Heckle.
Letošní rok se v Rakousku označuje i za „rok nových cest“. ASFINAG se bude kapitálově podílet jak na financování nové výstavby v rámci Private Public Partnership (PPP), tak i na vývoji dopravních telematických systémů s důrazem na řízení dopravy a informační systém (VMIS). Vedle přípravy vyhlášení veřejné soutěže na model PPP financování dálnic A5 (Weinviertel Autobahn) a S 1 (vysokorychlostní komunikace Wiener Außenring) bude na podzim zahájen zkušební provoz prvního dopravního kontrolního systému v Innsbrucku a okolo Innsbrucku. Systém bude řízen z informačního centra Wien-Inzersdorf, které bylo otevřeno teprve loni. ASFINAG dále uvede do provozu výzkumné centrum v parku
výzkumu a technologie Lakeside v Klagenfurtu, s jehož pomocí nově získané údaje o dopravě zpřístupní uživatelům, uzavřel Walter Heckle.
(spa)