DKV

Z „profesionální nafty“ by stát mohl získat miliardy

Z „profesionální nafty“ by stát mohl získat miliardy

Pokud by stát zavedl tzv. profesionální naftu, mohl by na dodatečném výběru spotřební daně získat ročně tři až deset miliard Kč. V současné době naopak v důsledku zvýšení spotřební daně z nafty o jednu Kč, na které dopravci zareagovali tankováním u levnějších zahraničních stanic, ztrácí miliardy. Jen loni to bylo podle odhadů DKV zhruba osm miliard Kč, uvedl minulý týden na tiskové konferenci v Praze ředitel české pobočky Ondřej Pavlík DKV Euro Service.

Pokud by podle něj Česká republika po vzoru jiných evropských zemí vratku části spotřební daně zavedla, pro české dopravce, kteří provozují mezinárodní dopravu, by to snížilo vysokou cenu nafty v České republice a motivovalo by je to k omezení tankování v zahraničí.

Podle analýz DKV by v případě České republiky za každých sto milionů litrů „nové“ motorové nafty, o které by se v důsledku refundace spotřební daně zvýšilo tankování u českých stanic, stát inkasoval na daních 1,8 miliardy Kč. Prvních sto milionů litrů přinese vyrovnání nákladů a příjmů, ale je pravděpodobné, že s ohledem na zvolenou sazbu a situaci v jiných zemích může stát nově inkasovat tři až deset miliard Kč, odhaduje DKV.

Celkem se loni na českém trhu prodalo 4,5 miliardy litrů motorové nafty, přičemž podle odhadů DKV nákladní doprava vozidly s celkovou hmotností nad 7,5 tuny (na kterou by se po vzoru jiných států aplikovala profesionální nafta) představuje dvě miliardy litrů.

Přesun dopravců do levnějších zemí se potvrdil

„Po navýšení spotřební daně z 9,95 na 10,95 Kč za litr motorové nafty k 1. lednu 2010 jsme upozorňovali, že dojde k výraznému odlivu čerpání našich dopravců ve prospěch levnějších zemí Evropské unie,“ řekl Ondřej Pavlík. „Tento předpoklad se potvrdil a v současné době až 35 procent našich zákazníků přesunulo tankování do zemí s levnější naftou,“ dodal.

Stát tak podle propočtů DKV loni přišel o osm miliard Kč, což potvrzuje součet výměrů spotřební daně za dvanáct měsíců loňského roku. „Mimochodem, podobná částka nyní chybí ministru dopravy,“ připomněl Ondřej Pavlík.

Čtyři země již cenu nafty kompenzují

V Evropě jsou v současné době čtyři země, které vysokou cenu nafty kompenzují vratkami části spotřební daně. Jedná se o Španělsko, Francii, Belgii a Slovinsko. Podle Ondřeje Pavlíka je model profesionální nafty vyzkoušený a osvědčil se jako vhodný nástroj, jak přitáhnout tankování do dané země. „Například Slovinsko se po navýšení spotřební daně v Rakousku o pět eurocentů stalo hlavní tankovací zemí pro trasy směrem z Turecka a Balkánu do západní Evropy,“ řekl. V České republice je jedna z nejvyšších spotřebních daní v Evropě, takže tu prostor pro její snížení dopravcům určitě je. „Navíc českým dopravcům je princip vratky spotřební daně dobře znám, a náběh by tudíž byl velice rychlý,“ dodal Ondřej Pavlík.

DKV nyní svým zákazníkům nově nabízí vedle refundace DPH i možnost vratky spotřební daně ve Španělskum a to prostřednictvím karty DKV, což jim celý proces výrazně zjednodušuje. Pokud by dopravce chtěl nárok na refundaci spotřební daně uplatnit jako fyzická nebo právnická osoba přímo, musel by se ve Španělsku zaregistrovat a nechat si přidělit daňové identifikační číslo plátce daně. Také by se musel starat o to, aby i jeho dodavatelé byli registrováni, musel by předávat průběžně úřadům údaje nutné pro vrácení daně z minerálních olejů a konečně vést a spravovat ve Španělsku účet.

(lan) www.cesmad.cz

spinner