29. září 2013

Zatímco v celosvětovém měřítku byl pro značku Ford konec loňského roku nejúspěšnějším obdobím za posledních deset let, v Evropě nadále čelí obtížné situaci. Nové, ambiciózní cíle si automobilka na starém kontinentu již letos, ale zejména v nadcházejících letech klade v souvislosti s právě probíhající rozsáhlou obměnou sortimentu užitkových vozidel. O postupu uvádění nových modelů na český trh jsme hovořili s ředitelem české Ford Motor Company Janem Laubem.
„V roce 2016 hodlá Ford podle předsedy představenstva Ford of Europe Stephena Odella v Evropě prodat půl milionu užitkových vozidel a zvýšit tak svůj tržní podíl z dnešních 9,3 na více než 13 procent. Jak se k tak ambicióznímu cíli stavíte?“
„Je logické, že pro Ford of Europe dnes užitková auta představují velkou prioritu. Trh osobních aut je sice samozřejmě hodně důležitý, ale významnější potenciál růstu nabízejí rozhodně užitková vozidla, zejména pak v nejlehčím segmentu. Ford proto hodně investoval a stále investuje do nových produktů v této kategorii. Jeho aktuálním cílem je dostat se na trhu užitkových vozů ze současného šestého nebo sedmého místa minimálně na druhou příčku.“
„Tady jste v prvních sedmi měsících roku podle statistik Svazu dovozců automobilů s celkem 831 nově registrovanými užitkovými vozidly obsadili 13,7 procenta českého trhu, takže jste deklarovaný cíl vlastně splnili. Odbyt vašich užitkových vozidel se nicméně meziročně snížil o zhruba 17 procent…“
„V České republice, kde patříme tradičně k lídrům trhu, je samozřejmě situace poněkud odlišná. Ale to neznamená, že je jednodušší. Jak známo, obhajovat pozice je obtížnější než je jednou získat.Letošní rok ovšem celkově, nejen z pohledu užitkových aut, považujeme i zde především za jakýsi přechodový rok a přípravu na rok příští. Novým rozčleněním nabídky reagujeme na požadavky zákazníků a vývoj poptávky v jednotlivých segmentech. Až budeme, co se týče užitkové modelové řady, v ,plné sestavě‘, budeme se z ní snažit vytěžit maximum a významně opět zvýšit náš tržní podíl. Současně už ovšem také vyhlížíme obrat ve vývoji poptávky, kterému by snad mohlo trochu nasvědčovat i to, že poprvé za posledních deset let byl letos červenec silnější než červen. Snad je to známka toho, že čeští zákazníci po mnoha měsících vyčkávání opět začínají investovat do vozového parku.“
„Jaký je časový plán uvádění nové užitkové modelové řady na trh?“
„Teď v září představujeme nové modely Transit Connect a Tourneo Connect, které pokryjí segment lehčích užitkových vozidel a zasáhnou i do segmentu MPV. Jejich premiéra navazuje na obnovu v segmentu klasického transita modely Transit Custom a Tourneo Custom, které jsou na trhu již od začátku roku a jejichž sortiment se průběžně rozšiřuje. Současně modernizujeme a doplňujeme nabídku v oblasti klasického transita a v polovině příštího roku navíc představíme nejmenší vůz Courier – opět ve dvojí verzi, Transit a Tourneo.“
„Kdy budou první nové modely Connect u zákazníků a co si od nich pro letošní rok slibujete?“
„Předprodejní období jsme spustili již v červenci a nyní s prvními dvěma vozidly Transit Connect a Tourneo Connect pořádáme velkou akci, na níž si mohou zákazníci nová auta prohlédnout a ,osahat‘. První dodávky jsou naplánovány před koncem letošního nebo začátkem roku příštího. Pokud jde o prodejní úspěchy, očekávání máme vskutku veliké, protože je to opravdu skvělé auto. Potvrzují to i všechny ohlasy od těch, kdo je již viděli. A vlastně i neviděli – první connect jsme prodali, aniž by jej zákazník vůbec viděl…“
„Transit Custom získal mezinárodní cenu Dodávka roku 2013. Jak jej přijímají čeští zákazníci?“
„Transit je dlouhodobě lídr a téměř ikona svého segmentu. Proto s ním i letos chceme obhájit pozici jedničky českého trhu v dané kategorii. Drží ji, pokud se nepletu, už 23 let nepřetržitě. Novým modelem Transit Custom chceme na tuto jeho velkolepou dlouhodobou historii navázat. Zatím ovšem pokrývá jen určitou výseč celé modelové řady a je k dispozici jen v některých verzích, takže souběžně s ním prodáváme i ,starý‘ transit. V celkové skladbě odbytu si již nicméně Transit Custom vede velice dobře a jeho podíl na celkovém prodeji se postupně zvyšuje. Je to logické: dobře vypadá, řídí se jako osobní vozidlo, ale podvozek mu propůjčuje stejnou robustnost, vytrvalost, životnost a další parametry, jaké má velký transit. To vše navíc v kombinaci s minimální spotřebou. A ještě spokojenější můžeme být s odbytem ,osobní‘ verze Tourneo, která na rozdíl od transitu není jen na podnikání a práci. Věrni našemu sloganu Go Further jsme s ním vstoupili do segmentu, v němž jsme dříve nebyli zastoupeni, a ukazuje se, že to byl zcela správný krok. Jeho popularita je obrovská: za tři čtvrtě roku jsme se přiblížili na dosah dlouhodobě vedoucímu Volkswagenu Multivan a nyní jsme v tomto segmentu druzí.“
„Jaké novinky plánuje Ford v případě modelu Transit v nejvyšší hmotnostní kategorii?“
„Největší verze klasického transita obohaceného o nejnovější technologie představíme v závěru roku a hlavně na jaře roku příštího. Jeho vývoj byl rovněž zcela podřízen cíli maximálně snížit hodnotu TCO (Total Cost of Ownership), tedy skutečných nákladů vozidla na provoz. Díky výkonným, ale úsporným motorům a doprovodné technologii se můžeme pochlubit nejnižší spotřebou v segmentu. V tom vyniká zejména mimořádně úsporná verze ECOnetic. Zároveň si však transit zachovává to, v čem byl vždycky dobrý – užitkové vlastnosti dané velkým a velmi variabilním nákladovým prostorem pro náklad a komfort osobního vozu pro řidiče, případně posádku.“
„Pro úspěch nové řady budou rozhodující fleetoví zákazníci. Jak se jim snažíte vycházet vstříc?“
„Fleet je pro nás samozřejmě zcela zásadní prioritou – už historicky, protože jsme na českém trhu v tomto směru vždy patřili do první trojky. V současné době také firemní klientela tvoří něco mezi 65 až 70 procenty našich zákazníků. A nemyslíme tím jen ,velký fleet‘, který je ostatně čím dál tím obtížnější. O naše velké zákazníky typu Česká pošta se samozřejmě ucházíme dál (a určitě se ji budeme snažit oslovit i s novým connectem), ale mnohem více než dříve se zaměřujeme na střední a menší firmy s vozovým parkem v rozsahu mezi jedním a deseti auty, které také tradičně odebíraly největší počet našich vozidel. Právě pro ně bude primárně určen například náš nový produkt operativního leasingu Ford Lease, který ve spolupráci se sesterskou finanční společností Ford Credit připravujeme právě v návaznosti na představení nového modelu Connect.“
„Připsali jste si již letos nějaké úspěchy ve větších tendrech?“
„Pokud jde o velké kontrakty, letos zatím nemáme žádný vyloženě výjimečný obchod, ale zato poměrně dost obchodů střední velikosti, což je dobře. S kombinací transit a pick-up Ranger jsme například byli úspěšní v jednom z Povodí. Ranger, který nám mimochodem otevřel také jeden zcela nový segment, dobře přijali i středočeští hasiči.“ „Řekl jste, že jedním z hlavních cílů modernizace vašeho portfolia užitkových vozidel byla minimalizace celkových provozních nákladů, které se označují anglickým termínem Total Cost of Ownership (TCO). Jak si na tento ukazatel, který by měl odrážet spotřebu, cenu financování a všech poprodejních služeb, čeští zákazníci zvykají?“ „Většina tendrů a výběrových řízení, což je dnes většina nákupů, je realizována přes operativní leasing a při něm hraje TCO zásadní roli. Běžně se s tím pracuje, není to nic nového. Ale změnilo se to, že zatímco dříve byl operativní leasing doménou nadnárodních korporací, které působí na českém trhu, dnes jeho podíl pomalu roste i u menších domácích firem. Každý začíná počítat. A jsem přesvědčen o tom, že přesně zkalkulované provozní náklady budou hrát při rozhodování zákazníků stále větší roli. Automobilka, která bude umět přesně spočítat celkové náklady – a zákazníci jí budou deklarovaná data také věřit, získá do budoucna obrovskou konkurenční výhodu. Nějakých několik desítek tisíc slevy při nákupu nebude už nikoho primárně zajímat.“
„Zatím jsou však TCO často vnímány jen jako marketingový nástroj, který má zastřít vyšší pořizovací cenu…“
„TCO musí být samozřejmě podloženy fakty, skutečnými parametry a konkrétními hodnotami spotřeby, celkových provozních a servisních nákladů a cenami náhradních dílů a musí být zcela transparentní. Je-li tomu tak, zákazníci – alespoň z řad firemní klientely – oceňují, že vědí, kolik je bude vozidlo během celé doby životnosti stát. Věříme, že to potvrdí i poptávka po naší nové službě Ford Lease nebo nové možnosti financování formou úvěru All-In, v jehož splátkách jsou zahrnuty servisní prohlídky. Jako další rozšíření této služby proto již dnes připravujeme i tzv. servisní kontrakty.“
„Ale zakládají se deklarovaná data opravdu na skutečnosti?“
„Podívejte, my se speciálně u transita řadu let chlubíme nejnižšími provozními náklady a děláme vše pro to, abychom to mohli doložit. Vybrali jsme si i renomovanou německou zkušební firmu Dekra, aby uváděné údaje podrobila auditu a potvrdila. Naše konkurence to ovšem nesla nelibě a obviňovala nás i Dekru, že jsme si za výsledky zaplatili. Letos jsme se proto rozhodli pro jiný formát a oslovili všechny konkurenty s nabídkou na společný test, jehož výsledkem by bylo objektivní porovnání všech parametrů provozních nákladů. Kolik myslíte, že se jich přihlásilo? Jen dva! Test je nicméně opět pod dohledem Dekry naplánován na konec letošního a začátek příštího roku. Věříme, že z něj nový Ford Transit vyjde opět vítězně a že prokáže, že naše údaje sedí.“
„Značka Ford letos slaví 150 let od narození zakladatele Henryho Forda. Co jste na oslavu připravili pro vaše zákazníky?“
„Skutečné oslavy se konaly na konci července v Americe. My si výročí připomínáme víceméně jen symbolicky teď v září při představování nových modelů. A pod hlavičkou 150. výročí narození Henryho Forda plánujeme i některé další dílčí aktivity. Domnívám se však, že i Henry Ford by souhlasil s tím, že nejlépe to oslavíme tak, že naplníme to, co jsme si pro letošní rok předsevzali – tedy že úspěšně představíme nové modely a naplníme naše prodejní cíle.“
Luboš Spálovský