8. října 2012

Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) dokončuje v současné době kalkulační tabulku, která dopravcům umožní spočítat poměrně přesně náklady za dopravu, aby při přijímání zakázek nešli pod své skutečné náklady. V srpnu proběhla poslední jednání pracovní skupiny a nyní se zpracované podklady rozesílají k oponentuře členům SAČM, vědeckým pracovištím, vybraným dopravním a logistickým firmy a dalším odborným subjektům. Minulý týden to uvedl první místopředseda SAČM dr. Lubomír Ondroušek.
V současné době je podle něj již k dispozici materiál, který se skládá z úvodního komentáře, kalkulační tabulky a metodiky pro její vyplňování. „Připravujeme to, co obor silniční dopravy již léta potřebuje – tabulku pro výpočet nákladů, která vychází z praxe a zohlední všechny dopravce, od těch s jedním vozidlem až po ty, jejichž vozový park čítá na desítky vozidel,“ uvedl Lubomír Ondroušek.
Poté, co SAČM obdrží všechna vyjádření, což by podle něj mělo být do konce října, zasedne pracovní komise, připomínky vyhodnotí a ty přínosné zapracuje. Výsledkem pak bude tabulka pro výpočet nákladů za dopravu s komentářem a popisem jednotlivých řádků. Tento materiál SAČM hodlá předložit všem autodopravcům, výrobním a logistickým firmám i široké odborné veřejnosti. Zaslán bude například na Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo financí ČR (s jeho pracovníky zástupci SAČM již předběžně jednali), Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, Hospodářský výbor PS Parlamentu, na ÚOHS a politickým stranám.
„Chceme, aby tato kalkulační tabulka s komentářem a metodikou vyplňování vešla ve známost a aby se vytvořilo určité povědomí, jaké jsou skutečné náklady autodopravců. Jde nám o to, aby se nějakým způsobem omezily dumpingové ceny za přepravu osob a zboží a zlepšila se situace na trhu v silniční osobní i nákladní dopravě. Mnoho dopravců je dnes v dluhové pasti, a přestože ceny za dopravu jsou nízké, náklady na naftu a další vstupy stále rostou. Navíc se neustále prodlužuje splatnost faktur,“ uvedl Lubomír Ondroušek.
Záleží na politické vůli
„Samozřejmě, že v ideálním případě by stanovení minimální ceny za přepravu s využitím kalkulační tabulky (aby bylo zřejmé, že dopravce ne-jde pod náklady) mělo být závazné. Na druhé straně si uvědomujeme, že vyřešit tuto problematiku je velmi složité. Podle našeho názoru je to však otázka politické vůle. V České republice se stále spoléhá na volnou ruku trhu, ale v Evropě lze nalézt již řadu příkladů, kdy určitá regulace trhu přináší výsledky. Příkladem může být Německo či Francie a o této problematice se již hovoří i na půdě Mezinárodní unie silniční dopravy IRU,“ řekl Lubomír Ondroušek.
Problém podle něj spočívá v tom, že chybí jednotková cena a vše záleží na dohodě smluvních stran. „To však v praxi vede k tomu, že slabší, tedy malí dopravci, jsou vydíráni těmi silnějšími, tedy zákazníky, a nemohou proti tomu nic dělat. Je tudíž třeba stanovit nějakou minimální cenu, pod kterou by nebylo možné jít. Vše se dnes odvíjí od peněz, a pokud je dopravce v potřebné míře nedo-stane, snaží se ušetřit je, kde se dá, někdy i ne zcela legálním způsobem. A má to pak samozřejmě dopad například i na bezpečnost silničního provozu, protože řidiči překračují povolené doby řízení, jsou unavení a dochází k nehodám,“ uvedl Lubomír Ondroušek.
(lan) www.sacm.cz