Autotec 2008

Význam automobilového průmyslu pro českou ekonomiku stále roste

Celkem 601 vystavovatelů z 26 zemí, podle předběžné statistiky 65 tisíc návštěvníků, rostoucí význam českého automobilového průmyslu a především řada novinek z oblasti užitkových vozidel, servisu, náhradních dílů a souvisejících služeb. Takové jsou hlavní charakteristiky letošního dvanáctého ročníku mezinárodního veletrhu Autotec, který se konal minulý týden v Brně.¨

Letošní Autotec se uskutečnil v době, kdy český automobilový průmysl zaznamenává další rozvoj aktivit. Například podíl členských firem Sdružení automobilového průmyslu ČR (Sdružení AP) na celkové průmyslové výrobě České republiky

v loňském roce dosáhl 20,2 procenta a stejný, tedy rovněž 20,2 procenta, byl jejich podíl i na vývozu ČR. Produkce členských firem se oproti roku 2006 zvýšila o 14,3 procenta na 641 miliard Kč. Minulý týden to při zahájení mezinárodního veletrhu Autotec 2008 oznámili zástupci sdružení.

Export se oproti roku 2006 zvýšil o 20,2 procenta na 498,5 miliardy Kč, přičemž téměř 87 procent z celkového objemu vývozu firem Sdružení AP směřovalo na trhy zemí EU. Díky silnému exportnímu zaměření se automobilový průmysl značnou měrou také podílí na vysoce kladném výsledném saldu zahraničně obchodní bilance ČR. Jen v loňském roce činil rozdíl mezi exportem a dovozy pro výrobní spotřebu a dovozy investičního charakteru 266,7 miliardy Kč. „Bez automobilového průmyslu by byla v posledních třech letech zahraničně obchodní bilance České republiky v červených číslech. To, že dosáhla kladných hodnot, je z valné části vlivem dobře fungujícího autoprůmyslu. To by měli mít na paměti ti, kteří si stěžují na silné postavení autoprůmyslu v naší ekonomice,“ upozornil prezident Sdružení AP Martin Jahn.

Charakteristickým rysem českého autoprůmyslu byl od počátku tohoto tisíciletí výrazný podíl dodavatelského sektoru. V loňském roce se dodavatelé na objemu produkce automobilového průmyslu podíleli téměř 57 procenty a na exportu 50 procenty. Dodavatelé tvoří většinu členské základny a zaměstnávají 72 procent pracovníků Sdružení AP.

Potěšitelná je však skutečnost, že po několika letech došlo k růstu výroby u všech finálních výrobců. Zatímco v předchozích letech rostla výroba osobních automobilů, autobusů a přípojných vozidel, výroba užitkových automobilů a motocyklů stagnovala. V loňském roce však výrazný nárůst zaznamenaly všechny kategorie. Finální produkce vozidel dosáhla historického rekordu a těsně se přiblížila hranici jednoho milionu vozidel – celkem bylo vyrobeno 962 881 silničních vozidel (o deset procent více než v roce 2006).

Vedle domácích výrobců, jako jsou například IVECO Irisbus, SOR Libchavy, Tatra, Avia či Panav na veletrhu Autotec samozřejmě nechyběl ani nikdo z tzv. velké sedmičky výrobců nákladních automobilů: DAF, IVECO, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania a Volvo. V oblasti návěsů se již tradičně představil leader na evropském trhu Schmitz Cargobull či další významný německý výrobce Krone, nově zastoupený společností Hesti. K stálicím veletrhu patří i firma PEMA Praha zaměřující se na pronájem a prodej vozidel, či sdružení ČESMAD Bohemia, které letos představilo i svou novou personální agenturu pro nábor nových řidičů. Silně byla zastoupena rovněž vozidla kategorie N1, a to jak v klasickém užitkovém provedení, tak jako přestavby osobních vozidel umožňující odpočet DPH. (lan)

spinner