DAF

Výrobní závod v Eindhovenu slaví osmdesáté výročí založení

Na začátku dubna uplynulo přesně osmdesát let od okamžiku, kdy bratři Hub a Wim van Doorme v nizozemském Eindhovenu položili základy dnešní automobilky DAF. Od této doby se nizozemský výrobce, nyní součást koncernu PACCAR, stal jedním z předních výrobců světových užitkových vozidel.

Malá kovářská a svářečská dílna založená v roce 1928 se do roku 1934 postupně vyvinula ve výrobnu přípojné techniky. V roce 1949 pak brány továrny na přípojná vozidla opustil první nákladní automobil DAF. O rok později již byl nový provoz zaměřen čistě jen na výrobu nákladních vozidel – tří-, pěti- a šestitunových podvozků. Zpočátku je poháněly motory Herkules a Perlins, v roce 1956 pak bylo rozhodnuto o výrobě vlastních motorů. O rok později již DAF otevřel novou motorárnu.

Moderní technika DAF

V roce 1959 se DAF stal jedním z prvních evropských výrobců nákladních vozidel, kteří začali používat turbodmychadlo, a v roce 1973 jako první představil mezichladič plnicího vzduchu, který umožnil zvýšit výkon a točivý moment při nižší spotřebě paliva. Toto řešení se navíc ukázalo jako důležité i pro snižování emisí.

Zatím poslední inovaci značky DAF představují 12,9litrové motory PACCAR MX a 9,2litrové motory PACCAR PR, které již nyní splňují limity budoucí normy Euro 5. V návaznosti na globální program hybridních vozidel PACCAR DAF rovněž vyvíjí hybridní nákladní vozidlo založené na konceptu řady LF45.

Stejný důraz jako na pohonné jednotky klade DAF také na budky jednotlivých řad. První vlastní konstrukci představil v roce 1962 spolu s modelem DAF 2600. Stala se předstupněm pro dnešní komfortní kabiny vozidel řad LF, CF a XF, včetně luxusních verzí určených pro dálkovou dopravu.

(lan)

www.daftrucks.com

spinner