11. listopadu 2010

Dodávková vozidla již dnes zvládají značné přepravní výkony. Často je může ještě umocnit pohon všech kol, který přijde vhod zejména v zimním období. Výrobci, kteří na českém trhu prodávají furgony s pohonem všech kol, ovšem tento hnací systém značí obvykle jinak. V jejich nabídce lze najít zkratky jako 4 × 4, AWD či například 4Motion.
Pod těmito názvy se skrývá například rozšíření přenosu hnací síly o přední nápravu, jako v případě vozidel značky Ford či Mercedes-Benz. Doplnění hnací hřídele směrem k zadní nápravě zase používají Fiat, Peugeot či Volkswagen. V obou případech jde o dosažení lepších trakčních schopností, které najdou uplatnění nejen na horách, ale i v mnoha jiných oblastech.
Ford Transit AWD
Německý výrobce nabízí pohon všech kol značený AWD pouze pro vozy s motorem objemem 2,4 litru, výkonem 140 k a stálým převodem 4,27. Nelze jej doplnit k dvojmontáži na zadní nápravě. Nová generace systému pohonu všech kol pochází z loňského roku, ale výrobce má s AWD u modelu Transit již čtyřleté zkušenosti. Vylepšený systém AWD druhé generace využívá elektronické řízení, což přináší lepší funkčnost a rychlejší reakci na prokluz permanentně hnaných zadních kol. Jakmile jedno ze zadních kol zaznamená prokluz, dojde k sepnutí spojek v rozvodovém ústrojí za pomoci hyd-raulických pístů a přenosu točivého momentu na přední nápravu.
První generace systému používala hydrauliku pro detekci prokluzu a mechanické ventily k připojování přední nápravy. Druhá generace po zjištění prokluzu zadního kola zapojuje inteligentní elektronickou regulaci. Na základě otáček prokluzujícího kola systém aktivuje solenoidní ventily, které urychlují reakce celé soustavy a zlepšují kontrolu nad sepnutím i vypnutím pohonu všech kol.
V běžném režimu se pohon 4 × 4 aktivuje tehdy, když zadní kola začnou prokluzovat. Díky elektronické regulaci probíhá zapojení i vypnutí systému zcela plynule. AWD lze zapnout i manuálně tlačítkem na přístrojové desce.
Přepravní schopnosti Fordu Transit zástavbou pohonu AWD nijak neutrpěly. Lehká a kompaktní konstrukce systému AWD s plynulým a inteligentně řízeným přísunem točivého momentu na přední nápravu zaručuje, že se osvědčené dynamické schopnosti transitu uplatní za všech okolností a nijak se přitom neomezí velikost nákladového prostoru.
Mercedes-Benz Sprinter 4 × 4
Poslední generace sprinteru s pohonem všech kol přišla před dvěma lety. Mercedes-Benz systém 4 × 4 nabízí k furgonům typu 3×x S-L a XL a k řadě 5×x v provedení S, L a XL. Sprinter s pohonem 4 × 4 je na trhu ve všech verzích (skříňová, Mixto, mikrobus či podvozek pro nástavby včetně podvozku s dvojkabinou) v rozvorových variantách 3665 a 4325 milimetrů.
Mercedes-Benz umožňuje manuální aktivaci systému 4 × 4 tlačítkem vpravo pod volantem, jehož pomocí se pohon připojí i na přední kola. Sprinter 4 × 4 dostal standardně dodávaný stabilizační systém ESP, rozšířený o elektronické trakční zařízení 4ETS. To přibrzďuje kola, která se v daném okamžiku nacházejí na velmi kluzkém povrchu, a přenáší tak větší část točivého momentu i mezi koly jedné nápravy. Fakticky tento elektronický systém částečně supluje uzávěry nápravových diferenciálů.
Sprinter 4 × 4 má oproti běžnému modelu s pohonem pouze zadní nápravy také zvýšený podvozek. Nejde jen o schopnost přejet větší nerovnosti, ale díky zvednutí karoserie vpředu o 110 a vzadu o 80 milimetrů se zásadně zvětšily nájezdové úhly. Verze 4 × 4 je automaticky vybavována nástupními madly pro řidiče a spolujezdce. K dispozici je v nich také redukční převodovka.
Dodávky Fiat a Peugeot 4 × 4
Fiat i Peugeot využívají francouzskou firmu Dangel, aby jim zajistila dodatečnou přestavbu jejich dodávek na verzi 4 × 4. Specialista na pohon všech kol připravil pro největší užitkovou řadu furgonů a verzí kombi tři druhy pohonu 4 × 4. Základní provedení obsahuje viskózní spojku, která se automaticky spíná po prokluzu předních kol. Při zkřížené zadní nápravě přijde vhod samosvorný diferenciál coby součást vyššího stupně 4 × 4. Diferenciál je schopen přenést na jedno kolo až 60 procent točivého momentu. Do nejnáročnějších podmínek je určeno provedení s uzávěrkou zadního diferenciálu, kterou lze aktivovat tlačítkem na přístrojové desce.
Fiat Ducato / Peugeot Boxer s úpravou 4 × 4 disponují světlou výš-kou 195 milimetrů. Vyvedení pohonu na zadní nápravu je dostupné pro všechny rozvory, ale pouze s motory 2,2 HDI/120 k nebo 2,3 MJT/120 k.
Přestavba Fiatu Scudo / Peugeotu Expert na implantaci pohonu zad-ních kol si vyžádala zásadnější zásahy do konstrukce zadní nápravy. Dangel u ní používá víceprvkové zavěšení k zajištění dostatku místa pro vedení pohonu z převodovky směrem vzad. Vyvedení pohonu k zad-ním kolům je u střední dodávky podobné jako u největší řady. V případě Fiatu lze volit agregát 2,0 MJT ve dvou výkonových provedeních 120 a 136 k, Peugeot nabízí Expert 4 × 4 s pohonnou jednotkou 2,0 HDI.
Peugeot prodává verzi 4 × 4 také u modelu Partner v obou délkách L1 a L2. V jeho nabídce jsou tato vozidla ve třech stupních výbavy. Základní Endurance používá viskózní spojku s automatickým připojením v případě prokluzu jednoho z předních kol. Vyšší provedení Endurance přidává samosvorný diferenciál zadní nápravy. Vrchol nabídky tvoří Extreme s ochranným krytem pod zadní nápravou a možností redukovaného prvního převodového stupně.
Volkswagen Caddy 4Motion a Transporter 4Motion
Wolfsburský výrobce poskytuje pohon všech kol u modelů Caddy a Transporter/Multivan/Caravelle.
Caddy 4Motion obdrželo poslední, čtvrtou generaci mezinápravové spojky Haldex. U tohoto ústrojí není k přenesení točivého momentu na zadní kola nutný prokluz předních kol. Haldex čtvrté generace pracuje se signály od snímačů otáček motoru a kol, polohy plynového pedálu a natočení volantu. Stabilizační systém ESP je nutnou součástí mezinápravové spojky poslední generace, protože systém také využívá dat ze snímačů příčného a podélného zrychlení.
Při rozjíždění se přenáší větší část točivého momentu na zadní kola, neboť elektromagnetický ventil reguluje tlak působící na lamely spojky na základě pokynů řídicí jednotky. Po nastartování motoru se zapne elektrické čerpadlo, které do zásobníku natlačí olej potřebný ke spínání a vypínání mezinápravové spojky. Po sešlápnutí plynového pedálu systém Haldex reaguje a přenáší větší točivý moment na zadní kola.
Transporter/Multivan/Caravelle získal v nové generaci T5 zdokonalený systém pohonu všech kol 4Motion. Nejnovější generace lamelové spojky od švédského dodavatele Haldex přináší maximum v oblasti trakce, bezpečnosti, komfortu a hospodárnosti. Pohon všech kol se dodává ve spojení s oběma nejvýkonnějšími motory. Jde o čtyřválec 2,0 TDI / 140 k a tentýž motor osazený dvěma turbodmychadly o výkonu 180 k. V případě nejvýkonnější varianty lze pohon 4 × 4 kombinovat s dvouspojkovou převodovkou DSG.
Na rozdíl od dosud používaného mechanicky regulovaného systému Haldex2 využívá nový systém Haldex4 elektronické řízení. Tlak oleje, který je potřebný pro přenos točivého momentu na zadní nápravu, již není výsledkem rozdílu v otáčkách mezi přední a zadní nápravou, nýbrž je dán elektrickým čerpadlem, které zajišťuje stálý tlak 30 barů. Tlakový zásobník umožňuje přechodné vypínání olejového čerpadla, čímž se snižuje spotřeba paliva. Elektronicky řízený ventil pak přivádí stlačený olej z tohoto zásobníku k lamelám spojky. Regulací velikosti takto působícího hydraulického tlaku lze plynule měnit tok hnací síly k zadním kolům.
Samotná spojka reaguje na povely řídicí elektroniky mimořádně rychle. To zlepšuje nejen trakci v těžkém a kluzkém terénu, ale také úroveň aktivní bezpečnosti. Jakmile senzory na předních kolech zaregistrují prokluz, začne být hnací moment převáděn na zadní nápravu – tedy ještě dříve, než by se mohla projevit nedotáčivost.
Elektronická řídicí jednotka sleduje celkem téměř 40 různých signálů. Ztrátě trakce jednotlivých kol dokáže aktivním brzdovým zásahem zabránit elektronická uzávěrka diferenciálu EDS.
Divize Volkswagen Užitkové vozy nabízí pro systém 4Motion na přání také mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu, která zajišťuje maximální trakci mimo zpevněné cesty. Zdokonalený systém ESP se již při zapnuté uzávěrce zadního diferenciálu nevypíná. Ve vozech řady T5 je možné k pohonu 4Motion obdržet ještě dvouspojkovou převodovku DSG. Automobily T5 v této konfiguraci tak představují vhodnou volbu pro tažení přívěsů o hmotnosti až 2500 kilogramů.
(sla)