Česká republika/Německo/Rakousko

Výměna vadných jednotek OBU by měla začít v červnu

Na konci března uspořádalo brněnské regionální pracoviště Sdružení ČESMAD Bohemia pro silniční dopravce zahraniční seminář v Kolíně nad Rýnem a ve Vídni, věnovaný silničním kontrolám (viz str. 15) a výběru mýta.

Podle zástupců Spolkového úřadu pro silniční nákladní dopravu (BAG) by měl být výběr výkonového mýta na německých dálnicích spuštěn 1. ledna příštího roku; výměna vadných palubních jednotek pro automatický odečet poplatků OBU za nové jednotky s označením OBU1 bude zahájena v červnu.

Výměna vadných OBU za nové bude probíhat rychleji než jejich původní instalace, protože anténu a kabeláž již není nutné měnit. Nové jednotky OBU1 již také nebudou tak složité. Dálniční síť bude naprogramována přímo v jednotce, takže v ní budou údaje platné k červnu roku 2002. Průjezd dálničními úseky, které budou postaveny po tomto datu, zatím zpoplatnění nebude podléhat. Složitější jednotky, které budou schopny aktualizovat vložená data prostřednictvím rádiových vln – tzv. OBU2, by měly být uvedeny do provozu 1. ledna roku 2006; do vozidel by se měly montovat od druhého pololetí roku příštího.

Výměnu vadné jednotky OBU hradí podle zástupců BAG společnost Toll Collect. V současné době podle nich také probíhají jednání mezi provozovatelem systému a svazy dopravců o náhradách škod, které firmám v důsledku instalace vadných jednotek vznikly. Lze očekávat, že podmínky dohodnuté pro německé dopravce budou platit i pro jejich zahraniční kolegy. Konkrétní výsledky však zatím BAG nezná.

Na dotaz, jak si počínat v případě ztráty SPZ, se dopravci dozvěděli, že tuto událost je nutno nahlásit provozovateli systému, který dopravci vystaví novou kartu. Po dobu, než se tak stane, by však měl raději po-užívat manuální způsob platby.

Podle sdělení BAG se v současné době v Evropě diskutuje o způsobu zpoplatňování starší infrastruktury. Kompromisním řešením by mohl být průjezd po dálnicích starších 25 let bez poplatků.

Rakousko

Letos se má v Rakousku na dálničním mýtném vybrat 402 milionů € od vozidel s hmotností do 3,5 tuny a 721 milionů € od vozidel v kategorii nad 3,5 tuny. Údaje za první čtvrtletí nasvědčují tomu, že se tento plán podaří splnit. Ve Vídni to řekl Werner Fritz z Akciové společnosti pro financování dálnic a silnic pro motorová vozidla ASFINAG.

Výše mýta v Rakousku se vypočítává podle počtu náprav a ujeté vzdálenosti. Uvažuje se i o zavedení kategorií podle emisí, v současné době by však jejich kontrola byla problematická.

Na vybraných úsecích, kde se mýto vybírá i za vozidla do 3,5 tuny, se prostřednictvím Go-Boxu odečítá vyšší sazba. V této souvislosti Werner Fritz upozornil na skutečnost, že v Německu je mýto nižší právě z toho důvodu, že výstavba dálnic je tam levnější.

Čeští dopravci se na semináři zajímali především o praktické otázky spojené s výběrem elektronického mýta. Vzhledem k tomu, že rakouský systém na rozdíl od německého již tři měsíce funguje, měli k němu i některé připomínky – například to, že zvukový signál, kterým palubní jednotka Go-Box potvrzuje při průjezdu kontrolní branou funkčnost, je někdy špatně slyšet. Přitom podle nového nařízení je řidič povinen v případě, že Go-Box signál nevydá, ihned volat do call centra provozovatele systému. Tento hovor je sice v Rakousku bezplatný, ale řidič, který volá z mobilního telefonu českého operátora, stejně platí (původně byl řidič povinen nesrovnalost oznámit v nejbližším prodejním centru).

Kontrolní centrum EUROPPASS

Sporné případy, kdy není zřejmé, zda vozidlo zvolilo správnou taxu či za průjezd vůbec zaplatilo, řeší kontrolní centrum společnosti EUROP-PASS ve Vídni – 28 pracovníků a čtyři vedoucí jednotlivých týmů zajišťují jeho provoz 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.

Kontrola musí u každého případu podle snímku uloženého v počítači identifikovat státní poznávací značku vozidla, zemi jeho registrace, rozhodnout, zda byl překročen limit 3,5 tuny, a zjistit počet náprav. Pokud se potvrdí, že podezření na porušení předpisů bylo oprávněné, probíhá verifikace původního rozhodnutí. Ve zhruba 20 až 30 procentech případů se podezření ukáže jako opodstatněné.

Pokud řidič vozidla, u kterého byl zaznamenán přestupek, sám včas zavolá, vyřeší se celá záležitost bez finančního postihu.Provo­zovatel vozidla, za které mýto nebylo uhrazeno, respektive bylo zaplaceno špatně, dostane nabídku na platbu náhradního mýta ve výši 220 € nebo 110 € (při nastavení špatné kategorie vozidla).

Milan Frydryšek

www.cesmad-bohemia.cz

spinner