DKV euro service

Výkony silniční dopravy potvrzují růst ekonomiky

Výkony silniční dopravy potvrzují růst ekonomiky

„Bereme-li dopravní výkony jako věrohodný indikátor stavu ekonomiky, pak naše data za poslední měsíce potvrzují jasnou změnu trendu a poměrně vysoký růst,“ řekl minulý týden v Praze Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české pobočky německé společnosti DKV Euro Service. Po citelném poklesu v loňském roce a v letošním prvním čtvrtletí podle něj DKV Euro Service eviduje u českých zákazníků v meziročním srovnání výrazně vyšší tankování.

V srpnu se tankování na stanicích DKV zvýšilo meziročně o 3,5 procenta a v září o 6,8 procenta. Dosavadní údaje podle Ondřeje Pavlíka naznačují, že tento trend pokračuje i v říjnu. Zatímco odhady analytiků o růstu české ekonomiky pro letošní rok se zatím pohybují kolem 1,6 procenta, prognóza růstu dopravních výkonů DKV je optimističtější a počítá s celoročním nárůstem kolem pěti procent.

Největší nárůst tankování zaznamenala společnost DKV v Maďarsku (14,2 procenta) a v Nizozemsku (13,4 procenta). Celkem všech 90 tisíc evropských zákazníků DKV v září tankovalo o 3,9 procenta více než ve stejném měsíci loňského roku.

Zvýšení spotřební daně bylo kontraproduktivní

Podle Ondřeje Pavlíka letošní data potvrzují, že zvýšení spotřební daně má nepříznivý dopad na příjem státního rozpočtu. Na českém trhu pokračuje vzhledem k vysoké ceně nafty trend přesunu tankování do zahraničí. „V současné době se do zahraničí přesunulo již 27 procent objemu tankování, a to nejvíce na Slovensko, kde je nafta o 10 procent levnější, a do Polska a Rakouska,“ uvedl Ondřej Pavlík. Nižší výběr spotřební daně z pohonných hmot však není jediná ztráta, kterou stát utrpěl zvýšením sazby. Podle DKV je nutno počítat i se ztrátou v oblasti DPH a daně z příjmu, protože je vygenerován nižší zisk.

Roste zájem o směsnou naftu

Vysoké náklady a nízké marže vedou dopravce k hledání všech mož-ných úspor. Jednou z možností, které umožňují snížit náklady na pohonné hmoty, je přechod na směsnou naftu. „Zde registrujeme zajímavý rozdíl: zatímco u nás dopravci testují a postupně zavádějí tankování směsné nafty s 31 procenty biosložky, v zahraničí se častěji používá rovnou čistá bionafta,“ řekl Ondřej Pavlík. „Moderní vznětové motory tuto možnost již umožňují,“ dodal.

Nový analytický nástroj eReporting

Od konce října spouští česká pobočka DKV nový on-line analytický nástroj pro dopravce eReporting. Dopravcům poskytne na jedno kliknutí detailní reporty a analýzy o transakčních datech z celé sítě 36 tisíc stanic DKV v Evropě, průjezdech mýtných bran, překročení limitů nastavených dispečerem pro každý vůz a o emisích CO2.

(lan) www.dkv-euroservice.com

spinner