16. dubna 2009
Vozový park těžkých nákladních vozidel (kategorie N2 a N3) a autobusů v České republice je značně zastaralý. V březnu to uvedl ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
V souvislosti s tzv. šrotovným pro osobní vozidla zů-stala problematika obnovy vozového parku nákladních vozidel a autobusů stranou zájmu, a to i přesto, že z hlediska průměrného stáří je v této kategorii situace ještě mnohem nepříznivější, upozornil Antonín Šípek. „Zatímco průměrné stáří osobních vozidel činilo na konci loňského roku 13,82 roku (a lehkých užitkových vozidel kategorie N1 pouze 7,39 roku), průměrný věk užitkových vozidel kategorie N2 a N3 byl 16,38 roku a autobusů dokonce 14,31 roku,“ řekl Antonín Šípek.
Nepříznivá statistika jde podle něj velkou měrou na vrub vozidel domácí výroby. Užitková vozidla domácích výrobců totiž představují 53,05 procenta vozidel (96 823 vozidel) registrovaných v kategoriích N2 a N3.
„Převážná část tuzemských vozidel – 91,59 procenta (88 681 vozidel) – je stará dvanáct a více let, z toho ve stáří dvacet a více let se jedná o 64 600 vozidel (nejvíce jsou zastoupeny značky Avia s 24 970 vozidly a Tatra
s 16 052 vozidly),“ uvedl Antonín Šípek.
Nejhrozivější je podle něj situace v kategorii speciálních vozidel, která vykazuje průměrné stáří vozového parku 24,97 roku. Z toho jen 11,58 procenta (4425 vozidel) je od zahraničních výrobců, zbývající pocházejí z domácí produkce. A 65,82 procenta (25 147) vozidel českých automobilek je starších dvaceti let.
Odlišná situace je v kategorii tahačů s průměrným stářím 11,15 roku. Z jejich celkového počtu 16 940 je 14 554 (85,91 procenta) zahraniční produkce. Relativně vysoké průměrné stáří je dáno opět starými vozidly českých výrobců – jen 81 je mladších dvanácti let. Ve stáří od dvanácti do dvaceti let je registrováno 950 vozidel tuzemské výroby a starší dvaceti let dokonce 1355, upozornil Antonín Šípek.
Průměrné stáří autobusů je 14,31 roku.
Autobusy domácí výroby kategorie (M2 a M3) tvoří 71,26 procenta z celkem 20 375 autobusů registrovaných v České republice. Průměrné stáří autobusů domácích i zahraničních výrobců se pohybuje kolem 14,31 roku. Věková struktura autobusů domácí výroby je podle Antonína Šípka sice příznivější než u nákladních vozidel, avšak průměrné stáří vozového parku autobusů je
stále příliš vysoké. „Z celkem 14 651 registrovaných autobusů tuzemské výroby je ve stáří od dvanácti do dvaceti let 21,31 procenta (3122 vozidel) a ve stáří dvacet a více let 35,82 procenta (5248 vozidel),“ uvedl Antonín Šípek.
(lan)