Volvo vyvinulo novou životaschopnou hybridní technologii

Volvo

Skupina Volvo v březnu představila hybridní řešení pro těžká vozidla, které dokáže snížit spotřebu paliva až o 35 procent. „Zkoumáme příležitosti k urychlení vývoje komerčně životaschopných hybridů pro těžká vozidla. To může být významné jak pro naše zákazníky, tak pro životní prostředí,“ řekl při prezentaci hybridní technologie v Göteborgu prezident a výkonný ředitel společnosti Volvo Leif Johansson. Koncepce skupiny Volvo poskytuje podle jejích zástupců výraznou úsporu paliva při provozu, v němž je zapotřebí častého brzdění a akcelerace, například při sběru odpadů, v městské autobusové dopravě nebo městském zásobování. Výpočty konstrukčních pracovníků Volvo ukazují, že úspory paliva mohou dosahovat až 35 procent. V důsledku sníženého opotřebování brzdového systému by nové pohony mohly přispět i ke snížení nákladů na údržbu vozidel. Koncepce hybridních pohonů s označením I-SAM zahrnuje kombinaci motoru/startéru, pohonu a alternátoru a elektronické řídicí jednotky. I-SAM spolupracuje s automatickým převodovým systémem Volvo I-shift. Baterie se dobíjejí vznětovým motorem a při každém použití brzd. Elektrický motor poskytuje plynulý výkon při nízkých otáčkách a doplňuje tak výkon vznětového motoru při otáčkách vyšších. Díky tomu může nákladní vozidlo zrychlovat, i když je poháněno pouze elektrickým proudem. Výsledkem je nižší spotřeba paliva, nižší objem emisí a také hladina hluku. Ke snížení spotřeby paliva však přispívají i další faktory. „Díky kapacitě elektrického motoru se může vznětový motor automaticky vypnout v případě, že nákladní automobil zastaví, aby doručil dodávku, naložil náklad nebo zastavil na světelné křižovatce,“ uvedl Lars Martensson, manažer společnosti Volvo Trucks pro oblast životního prostředí. Vedlejší zařízení, jako například servočerpadlo nebo kompresor klimatizace, jsou v hybridním nákladním vozidle poháněna elektricky, nikoli vznětovým motorem. V důsledku účinné spolupráce dvou zdrojů pohonu může být vozidlo vybaveno menším vznětovým motorem, aniž by se snížil jeho výkon. Výsledkem je pro zákazníka ekonomické řešení, které navíc přispívá i ke snížení objemu emisí. „Hybrid je dlouhodobé a nesmírně zajímavé řešení dobře fungujících a k životnímu prostředí ohleduplných dopravních činností. Jsme si vědomi toho, že cena pohonných hmot poroste, a proto bude každé řešení, které sníží spotřebu paliva, nesmírně zajímavé,“ řekl Leif Johansson. „Vznětový motor může být v našem hybridním řešení poháněn také biopalivy a v důsledku toho bude možné provozovat dopravu bez emisí oxidu uhličitého. Tím je dlážděna cesta pro zajímavé vynálezy potřebné pro dlouhodobě únosná řešení v dopravě,“ dodal. Skupina Volvo se podílí i na vývoji nového druhu baterie. Článek s označením Effpower vychází z osvědčené technologie baterií typu olovo-kyselina používané v současnosti u startovacích baterií vozidel. Díky této technologii se zdvojnásobuje výstupní výkon a zároveň lze výrazně snížit náklady na výrobu baterií v porovnání s ostatními možnostmi dostupnými na trhu. S baterií Effpower se tedy hospodárnost elektrických hybridů dále zvýší. Nový hybridní nákladní automobil společnosti Volvo v současné době podstupuje řadu testů. Společnost předpokládá, že hybridní nákladní vozidla značky Volvo se na trhu objeví během několika málo let. (pk)

spinner