17. března 2005
Společnost Volvo Trucks letos v lednu zákazníkům dodala 7560 vozidel, o 31 procent více než před rokem. Na českém trhu značka v lednu meziročně zvýšila odbyt dokonce o 68 procent. Na začátku března to na tiskové konferenci v Praze oznámil generální ředitel Volvo Trucks Czech A°re Knoph. Hlavním bodem konference bylo setkání s americkým spisovatelem Timem Bartonem, který se v Praze zastavil během své cesty kolem světa s vozidly Volvo. Tim Barton studoval na univerzitě v Rhode Island a na Wisconsinské univerzitě získal titul v oborech umění a anglická literatura. Pracoval jako lektor angličtiny, byl vlastníkem a řidičem nákladního automobilu a dnes působí jako nezávislý novinář. Jeho články vyšly například v The New York Times, The Wall Street Journal, The Los Angeles Times, psal také o obchodu s vínem a publikoval řadu básní. Časem se rozhodl spojit své dvě velké lásky: řídit nákladní vozidlo a psát. A tak loni 6. dubna zahájil svou pozoruhodnou cestu nazvanou The Nomad World Truck Tour. Opustil svůj dům v Pensylvánii, aby se vydal na cestu kolem světa, při níž v třinácti různých nákladních vozidlech Volvo navštíví více než dvě desítky zemí a zavítá na všech šest kontinentů. Již v roce 2000 začal pracovat pro americké tituly zaměřené na dopravu. „Byl jsem vždycky cestovatel a možná díky svému uvažování levou hemisférou se mi podařilo cestovat a psát,“ řekl ke svému cestování. Proto se setkal s představiteli společnosti Volvo a přiblížil jim svou ideu cesty kolem světa za použití vozidel Volvo – psát o světě, kde obchod funguje na základě přeprav uskutečňovaných nákladními vozidly, a umožnit tak čtenářům pochopit jednu z důležitých lidských aktivit. „Chci tento fakt čtenáři zhmotnit. Technologie je často neviditelná a Volvo je lídrem v technologiích, zvláště bezpečnostních. Proto je třeba, aby se o tom ve Spojených státech více vědělo,“ napsal Tim Barton v časopise Volvo Trucks Globe-trotter. „Také převládá všeobecné mínění, že řidič je vždy vyčerpaný, a proto ohrožuje okolí. Stejně jako v Evropě i v Americe je problémem to, že veřejnost má malou trpělivost s velkými trucky, které ji na silnicích zdržují. Proto je nezbytné informovat například o tom, jak implementované bezpečnostní systémy mohou na základě senzorů řidiče upozornit na to, že už začíná usínat.“
První etapa začala v Rusku Cestu zahájil Tim Barton v ruském Sankt Petěrburku. Potom projel západním Ruskem, Maďarskem, Slovenskem, Polskem, Skandinávií, přes severní Itálii, Španělsko, Maroko, Jižní Afriku, Argentinu, Brazílii, Bolívii, Chile a Mexiko do USA a Kanady. Domů se vrátil loni v červnu a popsal první část své cesty. A jaká byla při jeho putování role společnosti Volvo? Od začátku působila jako jeho průvodce a prostřednictvím celosvětové dealerské sítě mu sjednávala cestování s profesionálními řidiči Volvo, kteří jezdí po svých pravidelných trasách. Někteří mluví anglicky lépe, jiní méně, někteří vůbec. Letos 7. února Tim Barton odletěl do Londýna, kde zahájil druhou půlku cesty kolem světa. Projel křížem krážem britské ostrovy ve vozidle Volvo FM12 o výkonu 338 kW (460 k), vybaveném automatizovanou převodovkou I-Shift. Pak následovala cesta do Paříže a Štrasburku ve Volvu FH16 s výkonem 449 kW (610 k). „Volvo FH 16 je výkonné, má obrovskou sílu, snadno se s ním řadí, je lehce ovladatelné. Jede tak hladce, že řidiči vlastně v řízení pomáhá. A to skutečně šetří peníze,“ uvedl Tim Barton.
Z Prahy přes Balkán do Asie Jeho další zastávkou se stala Praha, odkud vyrazil s Volvo FL6 do Vídně a maďarského Székesfehérváru. Přes Srbsko, Bosnu a Hercegovinu a Bulharsko by měl dorazit do Istanbulu a dále pokračovat k íránským hranicím. Pak poletí do Indie, přes Himálaj do Tibetu a pokusí se přejet Vietnam. Austrálie a Nový Zéland budou další destinací před Čínou – z Pekingu pojede přes Ulánbátar v Mongolsku nazpět do Sankt Petěrburku. Tim Barton říká, že jeho zvědavost s cestováním vzrůstá. „Člověk nikdy nemůže říci, že byl všude. Cesta kolem světa je jen škrábancem na povrchu zeměkoule. Právě enormní globální rozsah společnosti Volvo mi pomohl pochopit sociální a ekonomický fenomén dopravního světa tak, jak je vnímán vně odvětví. Je to zkrátka dobrodružství a životní výzva. Už po pár dnech se všechno mění – kultura, jazyk, měna, počasí, politické klima, jídlo, prostě všechno. Jazykové bariéry jsou neskutečné. Je to mnohem obtížnější, než jsem si vůbec mohl představit. Ale prožil jsem také několik nádherných okamžiků radosti, kdy jsem udělal skvělé fotky a pochopil něco, co jsem dříve vůbec nechápal,“ řekl. (lan) www.nomadworldtrucktour.com