Volvo

Volvo nabízí širokou škálu techniky do nejtěžšího terénu

Společnosti Czech, s. r. o., Volvo Stavební stroje Czech, s. r. o., a Volvo Financial Services představily na začátku dubna svou nejnovější techniku a služby zákazníkům přímo v terénu – ve velkolomu Čertovy schody u Berouna. Přehlídka to byla skutečně reprezentativní, Volvo je totiž jediným evropským výrobcem, který stavebním firmám a dopravcům nabízí kompletní škálu vozidel pro stavbu – od lehkých modelů až po těžké dumpery a nakladače.

Nejlehčí řada Volvo FL zahrnuje vozidla s celkovou hmotností mezi 12 a 18 tunami. Jsou vhodná pro lehčí práce a konstrukčně vyhovují většině dopravních aplikací. Vyrábějí se v nejméně čtrnácti variantách rozvoru od 3070 do 6800 mm, ale pro stavební aplikace je rozvor omezen na šest metrů. Stavební vozidla švédský výrobce dodává v konfiguraci 4 × 2 s redukcí či bez redukce v náboji kola. Jejich šestiválcový motor poskytuje výkon 176 kW (240 k) nebo

206 kW (280 k).

Volvo FE

Mezistupeň mezi řadami FL a FM tvoří řada FE. Vozidla s tímto označením jsou z výroby připravena pro rychlou montáž nástavby, například sklápěcí nástavby nebo domíchávače betonu. Se šestiválcovým motorem o výkonu 176 kW (240 k), 206 kW (280 k) nebo 235 kW (320 k), s konfigurací náprav 4 × 2, 6 × 2 či 6 × 4 mohou mít vozidla této řady celkovou hmotnost od 18 do 26 tun.

Volvo FM

Vozidla Volvo FM 9, FM 11 a FM 13 jsou určena pro provoz v těžkém terénu, charakteristickém právě pro stavebnictví či těžbu dřeva. Častými aplikacemi jsou například sklápěče, domíchávače betonu či tahače sklápěcích návěsů. Volvo nabízí v této řa-dě konfigurace podvozku 4 × 2, 4 × 4, 6 × 2, 6 × 4, 6 × 6, 8 × 2, 8 × 4

a 8 × 6. Maximální přípustná technická hmotnost vozidel je 42 tun. Devítilitrový motor (FM 9) bude postupně vyřazen z výroby a již nyní je nahrazován motorem jedenáctilitrovým (FM 11). Ten je k dispozici ve výkonových verzích 243 kW (330 k), 272 kW (370 k), 301 kW (410 k)

a 331 kW (450 k); třináctilitrový mo-tor (FM 13) má výkon 265 kW (360 k), 294 kW (400 k), 324 kW (440 k) a 353 kW (480 k).

Nový model FM s jedenáctilitrovým motorem se znakem náprav 4 × 2 a 6 × 2, který byl představen v roce 2008, byl navržen s ohledem na nízké provozní náklady. Minimalizace provozních nákladů dosahuje především pomocí moderní konstrukce správně dimenzovaného motoru a zvýšené výkonnosti automatizované převodovky I-Shift.

Volvo FH a FH16

Do středně těžkého terénu je vhodné Volvo FH s konfigurací náprav 6 × 4, a to především kvůli nižší pohotovostní hmotnosti a vyšší užitné hmotnosti. Vozidla této řady jsou určena i pro speciální přepravy nadrozměrných nákladů a dopravu stavebních strojů či sypkých materiálů velkokapacitními sklápěcími návěsy a sily. Řadový šestiválcový vznětový motor o objemu 12,8 litru nabízí výkon 294 kW (400 k), 324 kW (440 k), 353 kW

(480 k) nebo 382 kW (520 k). Automatizovaná převodovka

I-Shift je vhodná i pro soupravy s celkovou hmotností nad 60 tun, pro nejnáročnější podmínky je v nabídce výrobce plně automatická převodovka Powertronic a měničem. Volvo FH se dodává s pohonem 4 × 2, 6 × 2, 6 × 4, 8 × 2 a 8 × 4.

Vlajková loď značky Volvo – vozidlo FH16 – je od letošního roku nejsilnějším sériově vyráběným vozidlem na světě (viz DN 07/09). V provedení FH16 700 poskytuje výkon 515 kW (700 k) a točivý moment 3150 Nm. Tato novinka sice v lomu Čertovy schody nebyla, ale návštěvníci se mohli podrobně seznámit se „slabší“ verzí FH16 660.

Převodovka I-Shift pro stavební aplikace

Další letošní novinkou z dílny švédského výrobce je převodovka I-Shift určená pro stavební vozidla (viz DN 14/09). Oproti verzi určené pro silniční dopravu je uzpůsobena pro plynulé řazení i v náročném terénu. Na rozdíl od plně automatické převodovky Powertronic se jedná o elektronicky řízenou mechanickou převodovku se suchou spojkou.

Podle školitele řidičů společnosti Volvo Truck Czech Vladimíra Myslíka nabízí Volvo školení ekonomické jízdy nejen pro řidiče v dálkové dopravě, ale i pro ty, kteří pracují ve stavebnictví. „Technika jízdy je identická, jen se musí více přihlédnout k tomu, že ve stavebnictví je náročnější terén a dopravuje se těžší náklad. Vedle školení samozřejmě provádíme i profesionální předávku každého vozidla – 2,5 hodiny se věnujeme řidiči, který vozidlo přebírá. Poté, co mu vše vysvětlíme, má měsíc na to, aby si vozidlo pořádně vyzkoušel. Po měsíci jej znovu kontaktujeme a vysvětlíme případné nejasnosti,“ řekl Vladimír Myslík.

Nová převodovka I-Shift je vybavena také speciálním softwarem P+, který pomůže například při vyhrabávání zapadnutého vozidla, rozhýbání vozidla jako s klasickou spojkou nebo samočištění kol. Umožňuje také nastavení plynulé rychlosti v náročném terénu, kde je obtížné udržet nohu na pedálu akcelerátoru.

Volvo Stavební stroje Czech

Volvo Construction Equipment je nejstarším a největším světovým výrobcem dumperů, jejichž tradice sahá až do roku 1966. Je také jedním z největších světových výrobců kolových nakladačů, rypadel, grejdrů, kompaktních stavebních strojů a silničních strojů.

Novinkou letošní předváděcí akce byl kompaktní kolový nakladač L50F s hydrostatickým pohonem a tandemový vibrační válec DD22, který je ovšem v nabídce výrobce již od loňska. Volvo Construction Equipment kromě nich nabízí například kompaktní pásové rypadlo ECR38, rypadlo-nakladač BL71, kolový nakladač L150F, kolové rypadlo EW160C, pásové rypadlo EC360CL, tahačový válec SD160DX a dumper Volvo A35E.

(lan)

www.volvo.cz

spinner