Volvo Construction

Volvo nabízí pro stavebnictví nakladače, nákladní vozidla i těžké dumpery

Silná ekonomika evropských zemí a výrazné investice do infrastruktury ve východní a střední Evropě stojí za současným boomem stavebnictví. S rostoucí poptávkou se snaží držet krok i výrobci techniky. S ucelenou nabídkou jednoho z nich – švédské automobilky Volvo – se mohla odborná novinářská veřejnost seznámit v červnu v předváděcím centru Volvo nedaleko Stockholmu.

Volvo pro stavební sektor nabízí široké spektrum techniky od nakladačů, rypadel přes nákladní vozidla až po autogrejdry a těžké dumpery. Vychází tak vstříc potřebám nejrůznějších uživatelů, ať již jsou to malé stavební firmy, dopravní společnosti či velké podniky zajišťující například realizaci velkých infrastrukturních projektů.

Přestože konkrétní provozní podmínky mohou být značně odlišné, existují určité charakteristiky, které jsou pro stavební segment typické – například to, že vozidla se až na výjimky pohybují v různorodém terénu, jezdí na kratší vzdálenosti, často nevytížena nebo naopak s nákladem o velké hmotnosti, který mívá nižší hodnotu, a při dopravě je většinou odkryt a nechráněn. Dopravovaný materiál a jeho nakládka a vykládka mají přitom velký vliv na životnost a technický stav vozidla – i to musí výrobce při konstrukci vozidel a strojů zohlednit.

V segmentu nákladních vozidel vyrábí Volvo řady Fl, FE, FM a FH, v závislosti na typu a určení s různou konfigurací podvozku, včetně plněpohonných vozidel, a motory o výkonu od 176 kW (240 k) do 478 kW (660 k). Vedle motorů splňujících emisní limity pomocí technologie SCR Volvo vozidla nabízí i s šestiválcovým motorem D13B využívajícím zpětnou recirkulaci výfukových plynů EGR, který pro plnění emisní normy nepotřebuje kapalinu AdBlue.

Sortiment převodovek zahrnuje manuální – šesti-, devíti- nebo čtrnáctistupňové, plně automatickou šesti-stupňovou převodovku Powertronic nebo dvanáctistupňovou automatizovanou I-Shift, kterou švédský výrobce nyní montuje již do zhruba dvaceti procent svých vozidel pro stavebnictví.

Atraktivitu modelů pro využití na stavbách zvyšuje například pomocný pohon PTO s točivým momentem až 1000 Nm, elektronický systém EBS u vozidel s diskovými brzdami, podpora při rozjezdu do kopce či motorová brzda VEB. To vše umožňuje vytvářet různé kombinace, které dávají vzniknout vozidlu, jež přesně odpovídá potřebám konkrétního zákazníka.

Těžká stavební technika

Vedle vozidel řad FL FE, FM a FH vhodných pro instalaci veškerých nástaveb používaných ve stavebnictví nabízí Volvo i celou škálu rypadel, nakladačů a také kloubové dumpery, určené do nejnáročnějšího terénu. Všechny nabízené modely představil v exhibici, která si v choreografii nezadala s baletním představením, byť její aktéři měli mnohdy přímo monstrózní rozměry. Nejen souhra osádek, ale i rychlost a objem překládaných materiálů byly hodné obdivu.

Řadu z předvedených vozidel Volvo nabídlo i k testovacím jízdám. To se týkalo i kloubových dumperů série D, které jsou určeny pro dopravu materiálu o objemu až 17 m3 a hmotnosti 40 tun v nejobtížnějším terénu a jsou schopny pohybovat se rychlostí až 50 km/h. Přestože rozměry vozidla budí respekt, obsluha vozidla je díky automatické převodovce snadná. Prakticky jediný rozdíl oproti jízdě s běžným silničním vozidlem spočívá v tom, že v dumperu se – vzhledem k jeho konstrukci – po projetí zatáčky přední kola nevracejí sama do přímého směru. Příjemný je i komfort v kabině – nízká hlučnost, klimatizace, dostatek prostoru, to vše řidiči značně usnadňuje práci v náročném prostředí stavenišť a lomů. Současnou generaci těchto vozidel Volvo vyvinulo tak, aby nároky na údržbu byly minimální, prodlouženy byly i servisní intervaly. (lan)

spinner