Volvo

Volvo FH16 nově i s motorem o výkonu 551 kW

Volvo FH16 nově i s motorem o výkonu 551 kW

Švédský výrobce Volvo Trucks začne od příštího roku svou vlajkovou loď – model FH16 – vybavovat pro evropské trhy i motorem o výkonu 551 kW (750 k) s točivým momentem 3550 Nm. Novinka je podle něj příspěvkem k blížícímu se 25. výročí vzniku šestnáctilitrových motorů Volvo.

Volvo F16 s prvním šestnáctilitrovým motorem Volvo uvedlo na trh v roce 1987. Od té doby však vývoj pod tlakem požadavků trhu výrazně pokročil a nákladní vozidla jsou dnes mnohem výkonnější.

„Díky modelu Volvo FH16 750 můžeme zákazníkům nabídnout nákladní vozidlo se špičkovým výkonem, dobrou spotřebou paliva a extrémně nízkou tvorbou zplodin. Tato mimořádná kombinace je ideálním řešením pro ty nejnáročnější přepravní úkony,“ řekl na začátku září prezident a výkonný ředitel Volvo Trucks Staffan Jufors.

Nový motor vychází ze stejné technologie jako současné šestnáctilitrové vznětové motory Volvo o výkonu 515 kW (700 k). Jedná se o řadové šestiválce s vačkovou hřídelí v hlavách válců, čtyřmi ventily na válec a vstřikovacími jednotkami. Výrobce ovšem motor optimalizoval tak, aby zvýšil jeho výkon a točivý moment, aniž by vzrostla spotřeba paliva. Motor o výkonu 551 kW (750 k) nabízí ve dvou verzích – v emisní kategorii Euro 5 a také EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle). Součástí základní výbavy je systém automatického řazení Volvo I-Shift upravený tak, aby zvládl vysoký točivý moment motoru. Zadní nápravu si mohou zájemci volit podle plánované celkové hmotnosti soupravy až do 250 tun. Pro dálkovou dopravu s nízkou spotřebou paliva je vhodná jednoduchá náprava RSS1360.

Nový motor o výkonu 551 kW (750 k) dosahuje již při 900 min-1 točivého momentu 2800 Nm. Poté křivka točivého momentu rychle stoupá a při 1050 min-1 dosahuje maximální hodnoty 3550 Nm; tuto hodnotu si drží až do 1400 min-1. Díky tomu je vozidlo schopno si zachovat vysokou rychlost i v náročných stoupáních.

Vývoj dlouhodobě směřuje k přepravě stále těžších nákladů, což znamená, že je třeba vyrábět stále výkonnější nákladní vozidla. Od uvedení modelu Volvo F16 a první generace šestnáctilitrových motorů s výkonem 346 kW (470 k) v roce 1987 se výkon postupně zvyšoval, tak jak se zvyšovaly nároky zákazníků a požadavky trhu. Již v roce 1993 dosáhl 382 kW (520 k).

O deset let později přišla zcela nová generace motorů s výkonem 449 kW (610 k) a v roce 2009 Volvo jako první výrobce na světě atakovalo hranici 700 koňských sil – 515 kW.

Výroba prvních vozidel Volvo FH16 s výkonem 551 kW (750 k) pro evropský trh se rozběhne na začátku příštího roku. Vedle verze 551 kW (750 k) výrobce nabídne i šestnáctilitrové motory o výkonu 397 kW (540 k), 441 kW (600 k) a 515 kW (700 k).

(lan) www.volvotrucks.com

spinner