Volkswagen

Volkswagen představil nový Crafter

Volkswagen představil nový Crafter

Model Crafter si vypracoval pevnou pozici v segmentu lehkých užitkových vozidel s celkovou hmotností 3,5 tuny. Do června Volkswagen uvede na trh jeho novou verzi s technicky vyspělými čtyřválcovými motory TDI. Nové pohonné jednotky se podle výrobce vyznačují výrazně nižší spotřebou paliva a provozními náklady, a to i navzdory lepší dynamice a vyšší užitečné hmotnosti nového modelu.

Nejvýkonnější motor pro nový Crafter, známý z modelů Amarok a Transporter, je přeplňován dvěma turbodmychadly a nabízí maximální točivý moment 400 N.m pro dynamickou jízdu s minimální spotřebou paliva, oznámil koncern Volkswagen.

Vzhled nového crafteru vychází ze současné designérské filozofie značky Volkswagen. Přepracované přídi opět dominuje výrazná maska chladiče, tentokrát se ovšem vyznačuje vytříbenými horizontálními liniemi. Vzhled největšího modelu z produkce divize Volkswagen Užitkové vozy získal na modernosti a vykazuje zřetelnou příbuznost s vozidly Caddy, Amarok a T5.

Také interiér byl modernizován novými a odolnými látkami čalounění, přepracovanými přístroji a úpravami rozmanitých detailů. K hlavním změnám však došlo pod kapotou, kde dosavadní řadu pětiválců nahradila nejnovější generace výkonných a úsporných vznětových čtyřválců s přímým vstřikováním common rail. Novinka se v českých autosalonech objeví v červnu. Volkswagen Užitkové vozy poskytuje nad rámec standardní dvouleté záruky výrobce také záruku prodlouženou o jeden rok s omezením na 250 tisíc ujetých kilometrů.

Nové motory s nižší spotřebou

Pro nový Crafter má německý výrobce k dispozici tři výkonové stupně motorů – 80 kW, 100 kW a 120 kW. Ve všech třech případech se jedná o koncernovou jednotku 2.0 TDI s přímým vstřikováním common rail, která byla specificky vyladěna pro použití ve vozidlech Crafter.

Již základní motor TDI o výkonu 80 kW / 109 k nabízí vysoké výkonové rezervy. V porovnání s předchozím modelem shodného výkonu dosahuje motor maximálního točivého momentu v širším rozsahu otáček od 1500 do 2250 min-1. Crafter s ním spotřebuje pouhých 7,9 litru na 100 kilometrů, což odpovídá emisím 208 g CO2/km. Crafter s TDI o výkonu 100 kW / 136 k je stejně úsporný, nabízí však vyšší výkon a točivý moment. Hodnota maximálního točivého momentu v jeho případě činí 340 N.m a řidič ji má k dispozici již od 1600 min-1.

Zadní kola nejvýkonnější a zároveň nejúspornější verze Crafter pohání motor BiTDI o výkonu 120 kW (163 k). Dvoulitrový turbodiesel přeplňovaný dvěma turbodmychadly, známý z modelů Amarok a Transporter, poskytuje působivý točivý moment 400 N.m již při 1800 min-1. Crafter BiTDI vybavený systémem Stop/Start spotřebuje pouhých 7,2 litru nafty na 100 kilometrů, takže jeho emise CO2 dosahují pouze 195 g/km.

Nové motory s příznivou výkonovou charakteristikou umožní plynulejší a hospodárnější styl jízdy. Výrazné výkonové rezervy znamenají významný příspěvek k aktivní bezpečnosti, neboť zkracují například dobu potřebnou k předjetí pomalejšího vozidla.

Účinnější motory s nízkými hodnotami spotřeby bude možné od druhé poloviny roku na přání kombinovat s paketem BlueMotion Technology, jehož součástí je systém Stop/Start a rekuperace kinetické energie.

Kromě ochrany životního prostředí je hlavním přínosem modernizace pro zákazníky snížení provozních nákladů až o 25 procent v důsledku nižší spotřeby paliva a menších nároků na údržbu.

V porovnání s předchozími motory jsou moderní čtyřválce lehčí a splňují přísné limity jak emisní normy Euro 5, tak i EEV. Emisní norma EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) je v současnosti nejpřísnější evropskou emisní normou pro užitková vozidla a autobusy.

Až o 10 procent vyšší užitečná hmotnost

Lehčí motory a další technické úpravy snížily pohotovostní hmotnost všech modelů Crafter a umožnily zvýšit užitečnou hmotnost až o deset procent. Právě užitečná hmotnost hraje v každodenním provozu často klíčovou roli.

Pro partnerské výrobce nástaveb jsou u všech verzí motoru k dispozici příslušné vedlejší pohony pro přídavná zařízení.

Nový model Crafter bude Volkswagen hned od uvedení na trh nabízet v mnoha různých verzích, například jako skříňovou dodávku se třemi různými rozvory, čtyřmi délkami karoserie a dvěma výškami střechy nebo kombi pro přepravu osob, valník či dvojitou kabinou anebo základní podvozek pro rozmanité nástavby.

Karoserie modelu Crafter se může pochlubit rovněž kvalitním provedením. Volkswagen kladl důraz mimo jiné na důslednou ochranu proti korozi. Veškeré části karoserie podléhající zvýšenému riziku koroze jsou vyrobeny z jednostranně nebo oboustranně pozinkovaného plechu. To se týká například všech plechů vystavených ostřiku vodou a mnoha komponentů na spodní straně vozidla. Protikorozní ochrana nových modelů Crafter byla dále vylepšena rozšířeným využitím pozinkovaných plechů.

(pat) www.volkswagen.cz

spinner