2. února 2010

Vláda minulý týden schválila návrh ministra dopravy Gustava Slamečky, podle nějž budou provozovatelé za nákladní vozidla a autobusy platit v pátek odpoledne v době od 15.00 do 21.00 hodin až o polovinu vyšší mýtné. V ostatních dnech a časech se pro ně sazby naopak mírně, zhruba o dvě procenta, sníží. Minulý týden to po jednání vlády uvedl Gustav Slamečka s tím, že nové sazby budou platit od 1. února.
Ministerstvo dopravy hodlá vyššími pátečními sazbami omezit počet kamionů na dálnicích v době, kdy je provoz nejhustší. Regulace provozu pomocí mýta je podle Gustava Slamečky lepší alternativou k úplnému zákazu jízd kamionů v pátek odpoledne, který navrhovala vláda Mirka Topolánka. Rozhodnutí vlády z minulého týdne je definitivní, nařízení už nemusí schvalovat parlament.
„Naším cílem byla regulace a nikoliv vyšší výnos,“ řekl Gustav Slamečka. Předpokládá, že v důsledku diferencovaných sazeb se počet kamionů v pátek v mezi patnáctou a jednadvacátou hodinou na dálnicích sníží o 30 procent. Za půl roku hodlá ministerstvo dopravy nový systém vyhodnotit a v případě, že se ukáže jako neúčinný, je úřad připraven jej přehodnotit.
Gustav Slamečka vládě návrh předložil po dohodě se silničními dopravci, kteří novinku považují za kompromis. „Samozřejmě bychom si dokázali představit lepší variantu, tedy žádnou změnu, ale je to pořád lepší než úplný zákaz,“ řekl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Podle výpočtů sdružení bude nový systém pro dopravce celkově „finančně neutrální“, ale některým z nich náklady zvýší. To se týká například tranzitu přes republiku nebo vozidel, která se vracejí v pátek večer domů. Vyšší sazby se týkají i autobusů, o jejichž služby bývá největší zájem právě v pátek odpoledne. Ministerstvo dopravy však pro autobusy žádnou výjimku nepřipravilo.
Sazby se budou zvyšovat podle náprav, pro menší vozidla se dvěma nápravami se zvýší o čtvrtinu, pro větší vozidla od tří náprav včetně o polovinu. Například na tranzitu přes celou republiku z Rozvadova do Břeclavi zaplatí nově kamion v pátek o 900 Kč více než dnes. Trasa Praha – Brno bude dražší o více než 400 Kč.
Loni zaplatili silniční dopravci na elektronickém mýtném o 601 milionů méně než v roce 2008, celkem 5,54 miliardy Kč. Důvodem byla nižší poptávka po jejich službách v době krize.
(čtk)