Šmídl, s.r.o.

Vizí společnosti Šmídl je patřit k deseti největším logistickým firmám

Vizí společnosti Šmídl je patřit k deseti největším
logistickým firmám

Loňský rok nebyl pro většinu dopravních firem zrovna příznivý. Pro společnost Šmídl, s. r. o., se však do historie zapíše jako rok, kdy otevřela nové logistické centrum ve Vysokém Mýtě a převzala nákladní dopravu společnosti Probo Servis Hořovice. Stejně ambiciózní jsou i její plány do budoucna. Podle obchodní ředitelky a spolumajitelky firmy MVDr. Martiny Šmídlové se hodlá Šmídl zařadit mezi deset největších poskytovatelů logistických služeb v České republice a nabízet zákazníkům komplexní logistické služby šité na míru. V roce 2012 plánuje v tržbách překročit hranici jedné miliardy Kč.

Společnost Šmídl založil v roce 1990 v Žamberku Vladimír Šmídl jako rodinnou firmu bez účasti na privatizaci či restitucích. Původně působila pod názvem Vladimír Šmídl – TRANSPORT Žamberk a od samého počátku byla zaměřena na podnikání v oblasti silniční nákladní dopravy. S tím, jak se vyvíjela, se portfolio nabídky rozšiřovalo o další logistické služby. Později společnost zakoupila dopravní firmu S.A.S. v České Třebové a část podniku ČSAD Hradec Králové, filiálku ve Vysokém Mýtě. V současnosti má společnost Šmídl zhruba 315 zaměstnanců.

Pod názvem Šmídl, s. r. o., působí společnost od roku 2004. Postupně na tuto společnost přešly veškeré aktivity firmy Vladimír Šmídl – TRANSPORT Žamberk a jejím spoluvlastníkem se stala dcera Vladimíra Šmídla MVDr. Martina Šmídlová.

2009: pomalý rozběh, dobrý závěr

Loni se společnost Šmídl, stejně jako všichni ostatní dopravci, musela vyrovnat s poklesem zakázek. „Samozřejmě i nás postihla krize a počátkem roku 2009 jsme přistoupili k prodeji vybraných vozidel a také jsme některá vozidla vložili do depozitu. K opětovnému uvedení do provozu jsme přistoupili v květnu a před koncem roku jsme zakoupili dvacet dalších nových vozidel. Nyní naše flotila čítá zhruba dvě stě nákladních vozidel, převážně těžších hmotnostních kategorií. V tuto chvíli již mohu říci, že loňský rok se nám vydařil. Tržby nám sice poklesly o 19 procent, čímž kopírovaly situaci v exportu České republiky, ale co se týče ziskovosti, byli jsme na tom mnohem lépe než v roce 2008. Projevilo se zdárné snížení nákladů a optimalizace provozu,“ uvedla Martina Šmídlová.

Konec roku byl podle ní pro dopravce dokonce přímo hektický, protože zákazníci doháněli výpadky výroby v důsledku snížené poptávky. „U našich největších zákazníků jsme začátkem roku zaznamenali propad až třicet procent, ale koncem roku se situace výrazně zlepšila a nakonec srovnání s rokem 2008 skončilo u těchto klientů na 90 procentech celkové tržby za dopravu. To vzhledem k ekonomické situaci pokládám za velký úspěch,“ řekla Martina Šmídlová.

Centrum ve Vysokém Mýtě

Loni v lednu společnost Šmídl otevřela logistické centrum ve Vysokém Mýtě. Vedle tradičního velkého zákazníka, kterým je Iveco Česká republika (bývalá Karosa), v něm začala skladovat i pro další zákazníky.

„Myslím, že nám v loňském roce pomohla diverzifikace našich činností a také zacílení na služby s větší přidanou hodnotou, než má silniční doprava. Přestože jsme sklad ve Vysokém Mýtě otevřeli v době, kdy začala hospodářská recese, okamžitě jsme jej naplnili a nyní fungujeme v třísměnném provozu. Největším zákazníkům nabízíme komplexní logistické služby, tedy nejen silniční dopravu, ale veškerou ostatní dopravu (námořní, leteckou, železniční), i skladování, celní služby, přebalování zboží, kompletování palet, v podstatě vše, co zákazník potřebuje. Na služby, které sami neprovádíme, máme ověřené smluvní dodavatele. Jednou z našich specialit jsou například noční rozvozy náhradních dílů pro Iveco Česká republika. V noci zásilku naložíme ve Vysokém Mýtě a přes noc ji dopravíme k dealerům v České republice i na Slovensku,“ uvedla Martina Šmídlová.

Sklady společnosti Šmídl, s. r. o., disponují zhruba osmnácti tisíci paletovýmí místy, jsou vybaveny nejmodernějším systémem řízení založeným na bezdrátových čtečkách kódů a v současné době jsou zcela zaplněné.

Změny v organizační struktuře a vedení

Vysoké Mýto je z hlediska průmyslového zázemí mnohem zajímavější než Žamberk, proto je již logistické centrum ve Vysokém Mýtě větší než původní středisko. V Žamberku by v budoucnu podle Martiny Šmídlové mělo zůstat jen vedení podniku a ser-vis vozidel.

S otevřením nového logistického centra ve Vysokém Mýtě uzavřel Šmídl své staré středisko v areálu bývalého ČSAD a pobočku v nedaleké České Třebové. Prodej obou objektů je plánován na jaro letošního roku.

Za perspektivní pro další působení pokládá společnost také Hořovice, kde loni převzala silničního dopravce Probo Servis.

Vedle střediska v Žamberku, ve Vysokém Mýtě a Hořovicích má Šmídl, s. r. o., také kanceláře u zákazníků – v Kutné Hoře u společnosti Phillip Morris a ve Vamberku ve firmě ESAB.

Funkci výkonného ředitele dosud vykonával Vladimír Šmídl, který ji letos, v roce dvacátého výročí založení podniku, oficiálně předá novému generálnímu řediteli Ing. Romanu Poslušnému, MBA. „Nadále zůstáváme rodinnou firmou se dvěma majiteli, žádné majetkové změny se nechystají, pouze otec opouští nejvyšší vedení. Ve firmě však zůstane i nadále a bude mít na starosti investice v oblasti nákupu a obnovy vozového parku,“ řekla Martina Šmídlová.

Finalista soutěže Evropský autodopravce

Loni se společnost Šmídl zúčastnila soutěže Evropský autodopravce a postoupila až do finále v Amsterdamu. „Mezi první tři, kteří byli vyhlášeni, jsme se sice nakonec nedo-stali, ale i tak pokládám za úspěch, že jsme se probojovali tak daleko, navíc z východních zemí jsme mezi šes-ti nejlepšími byli pouze my a firma z Maďarska, všichni ostatní byli ze západní Evropy. Hodnotil se například přístup firmy k životnímu prostředí, vozový park a jeho modernizace, řízení lidských zdrojů či ekonomická stabilita firmy. A právě na základě zkušenosti z Amsterdamu jsme se rozhodli, že zavedeme telematický systém pro řízení a vyhodnocování silniční dopravy. Nyní jsme ve fázi výběru dodavatele a během léta by mělo dojít k jeho instalaci,“ řekla Martina Šmídlová.

V plánu další akvizice

„Pokud jde o letošní rok, čekáme, co nám přinese jaro, protože názory na vývoj hospodářství se různí. Zatímco jedna verze počítá se zlepšováním ekonomické situace, druhá naopak předpovídá, že na jaře dojde k dalšímu propadu a nikdo neví, jak bude velký. Navíc je třeba počítat s tím, že na jaře je zájem o dopravu vždy o něco menší. Ale i díky dobrému výsledku z loňského roku vidíme budoucnost optimisticky a na jaře počítáme s akvizicí další firmy, buď v zahraničí směrem na východ, nebo ve středních či severních Čechách,“ řekla dále Martina Šmídlová.

Speciální přepravy

Rostoucím požadavkům zákazníků Šmídl vychází vstříc rozšiřováním vozového parku o další speciální vozidla, ať již jsou to klanicové návěsy pro přepravu dřeva, návěsy se systémem joloda pro dopravu papíru či návěsy typu mulda pro hutní materiál. „Máme také dvoupodlažní návěsy a soupravy s hydraulickým čelem a výtahem, které byly vyrobeny přímo pro potřeby našeho nového zákazníka, největšího výrobce nemocničních lůžek v ČR. Asi nejzajímavější z pohledu zákazníka jsou však naše roztahovací návěsy pro přepravu autobusů a trolejbusů o délce až 18 metrů,“ řekla Martina Šmídlová. Přestože společnost Šmídl, s.r.o., zajišťuje dopravu po celé Evropě, nejvytíženějšími destinacemi pro ni jsou – právě ve vazbě na Iveco – Francie a Itálie.

Společnost Šmídl, s. r. o., vlastní integrovaný certifikát ISO 9001:2008 a ISO 14001:2004 pro silniční nákladní dopravu vlastními vozidly včetně přeprav ADR a pro poskytování logistických služeb.

Milan Frydryšek

spinner