2. srpna 2011

Model Mercedes-Benz Axor 1840 je předurčen pro nasazení v těžké regionální rozvážce i v dálkové dopravě. S téměř 40 tunami celkové hmotnosti soupravy nemá vozidlo vybavené motorem o výkonu 295 kW (401 k) a vynikajícím točivým momentem 2000 Nm žádný problém.
Mercedes-Benz se jako první výrobce rozhodl montovat i do této třídy jako sériový standard plně automatickou převodovku. K pozitivnímu pocitu z jízdy přispívá retardér Voith. Řízení reaguje citlivě, i model Axor je v tomto smyslu Mercedes a vyžaduje od řidiče minimum námahy. Motor zní v kabině poměrně silně, ale stále ještě dostatečně tiše na klidnou dlouhou jízdu.
Dřívější stavební dříč se vyvinul v plnohodnotný model nabízející všechny možnosti využití pro regionální distribuci i dálkovou vnitrostátní dopravu. Užší a vyšší kabina řidiče signalizuje, že celá rodina vozidel je určena spíše pro střední trasy. Pro směnný provoz se Axor příliš nehodí.
Řadový šestiválec o zdvihovém objemu 12 litrů poskytuje ve spojení s automatickou převodovkou Power Shift dostatek výkonu a vykazuje nízkou spotřebu. Agregát dobře zabírá na těžších úsecích dálnic a ve stoupání; i když u lehčích profilů své výrazné přednosti oproti konkurentům z testu ztrácí, představuje stále nejúspornější řešení. Souprava s celkovou hmotností 26 tun dosáhla v testu spotřebu 27,6 litru na 100 kilometrů, což bylo o 0,5 litru / 100 kilometrů méně než u konkurentů skandinávského původu. Pevné a variabilní náklady se u Axoru 1840 omezily na 0,627 €/km, zatímco u scanie to bylo 0,638 €/km a u volva 0,644 €/km. Specialista na střední tratě ze Stuttgartu tak vyjde v provozních a dalších nákladech na 93 983 € ročně, což z něj učinilo vítěze testu, i když jen s nepatrným náskokem. Scania G 420 vychází v ročním úhrnu o 1755 € dráže, Volvo FM 410 je ve srovnání s axorem z provozního hlediska dražší o 2644 €. Pokud dopravci uvažují v měřítku celého vozového parku a částky násobí 10, 20, 30 či více vozidly, projeví se úspory samozřejmě výrazněji. Prvenství solidního Axoru 1840 ve skupinovém testu European Truck Challenge 2011 je pak z tohoto hlediska přesvědčivější.