28. června 2010

Společnost VISEON Bus GmbH představila v květnu v dolnobavorském Pilstingu ve světové premiéře nový model Viseon C10. Autobus vyvinutý na půdě bývalého závodu Neoplan je prvním modelem, s nímž nová společnost (založená v roce 2008) hodlá uspět v prémiovém segmentu trhu s autobusy – v kategorii luxusních zájezdových autobusů.
O tom, že nový výrobce myslí svůj vstup do nejvyšší třídy vážně, svědčí nejen design nového autobusu, důraz na pohodlí a kvalitní vybavení, ale i řada technických detailů. Patří k nim například speciální konstrukce střechy se zvýšenými nosníky a s větším prostorem pro hlavy cestujících v zadní části vozidla, silný, ale úsporný motor, vysoce kvalitní podvozek z produkce MAN a řada bezpečnostních prvků.
Šestiletá záruka na prorezavění
Lehký a stabilní samonosný skelet vozidla je svařen ze čtvercových ocelových tyčí precizně tvarovaných pomocí laseru a splňuje normu ECE R66 týkající se přípustné deformace prostoru pro cestující při převrácení (tzv. zóna pro přežití). Celou ocelovou konstrukci až do nej-menších ohybů spolehlivě chrání proti korozi kataforéza. Viseon nabízí šestiletou záruku na prorezavění.
Přední a zadní část vozidla jsou vyrobeny z odolného skleněnými vlákny vyztuženého plastu a boční stěny mají výztuž z pozinkovaných ocelových desek. Mimořádně lehké hliníkové dveře kabiny a padací dveře zavazadlového prostoru vděčí za neobvyklou stabilitu konstrukci podobající se řešení dveří osobních vozidel – padací dveře zavazadlového a motorového prostoru jsou uchyceny v horní části pomocí nově vyvinutých kloubových závěsů, které umožňují velký otevírací úhel, přibližně 140 stupňů. Zavazadlový prostor o objemu více než šest metrů nabízí dostatek místa pro zavazadla až 41 cestujících.
Vše pro pohodlí cestujících
Díky vyvýšení střechy v zadní části vozidla má centrální ulička v celé délce výšku pro stání minimálně 1980 milimetrů. V zadní části vozidla se nachází také okno s panoramatickým výhledem.
Rozměrné police na zavazadla umožňují uložení i objemnějších zavazadel. Pohodlný interiér, jemuž harmonicky dominují čtyři vzájemně ladící základní barvy – světle béžová, čokoládová hnědá, černá a hliníkově šedá, lze zařídit podle individuálních požadavků pomocí rozsáhlé nabídky čalounění a sladěných speciálních koberců na polepování stěn. Stropní kanál s multifunkčním hliníkovým profilem je první svého druhu na světě – obsahuje systém kolejnic umožňující instalace atraktivních servisních sad (se světly na čtení a tlačítky pro zavolání průvodce) v libovolném počtu. Jejich napájecí zdroj je již integrován v profilu, a není tedy nutno montovat žádné kabely či přípojky náchylné k poruchám.
Topný a klimatizační systém s elektronickým ovládáním vyvinutý přímo výrobcem Viseon je už ve standardní výbavě a zahrnuje nepřímý ventilační systém s otvory v centrální uličce a u oken. Klimatizace je k dispozici ve dvou variantách s chladicím výkonem 24 a 32 kW. Co se týče sedadel pro cestující, Viseon nabízí sedadla značek Kiel a Vogel ve špičkové kvalitě. Místo vyhrazené pro průvodce lze vybavit jednomístným nebo dvoumístným sedadlem.
Pohodlný přístup do autobusu zajišťují tři 220 milimetrů vysoké schody.
Ovládací prvky
Přístrojová část palubní desky je mírně nakloněná, v přímém úhlu pohledu řidiče. Dva velké kruhové přístroje a centrální multifunkční displej zobrazují všechny potřebné informace. Tlačítka ovládající servisní funkce, jako například otevírání dveří, toaletu, zavolání hostesky nebo zapínání světla na čtení, se nacházejí na pravé straně, zatímco nalevo jsou umístěny ovladače světel, mlhového osvětlení, rolet proti slunci a zrcátek.
Na podvozku MAN
Nový autobus Viseon je postaven na moderním podvozku MAN, který je nyní dostupný i v modulárním provedení. V jeho přední části je instalována pětiprvková náprava se samo-statným zavěšením kol MAN VOS-08 zajišťující pohodlné a bezpečné řízení, v zadní části se nachází poháněná náprava MAN HY-1336 vybavená speciálním autobusovým zavěšením kol se širokým rozchodem pružin. Navzdory relativně nízké přípustné celkové hmotnosti 16 tun je autobus konstruován na plnohodnotném autobusovém podvozku, což umožnilo instalaci velkých brzd s 430milimetrovými kotouči, obutí autobusovými pneumatikami třídy 295/80 R 22.5 ve standardní výbavě (na přání i 275/70 R 22.5) a dostatečnou rezervu v zatížení i výkonu.
Od letošního podzimu bude součástí základní výbavy nového autobusu například elektronický stabilizační program (ESP) či regulace rychlosti jízdy. Další elektronické systémy podpory řízení, jako například systém hlídání jízdního pruhu LGS či adaptivní tempomat ACC, jsou nadále součástí doplňkové výbavy.
Motorizace
Nový model pohání šestiválcový řadový motor MAN D836 LOH o objemu 6,9 litru Euro 5. V základní verzi poskytuje výkon 213 kW (290 k) a točivý moment 1100 Nm při 1500 min-1.
Časem hodlá výrobce nabídku doplnit i o verzi s výkonem 240 kW
(326 k) a maximálním točivým momentem 1250 Nm. Hnací náprava je
s motorem spojena šestirychlostní manuální převodovkou.
(rom) www.viseon.de