Autosalon Ženeva 2012

V Ženevě byly v centru pozornosti alternativy mobility

V Ženevě byly v centru pozornosti alternativy mobility

Ženevský autosalon je nejprestižnější přehlídka inovací v osobní dopravě a designu vozidel. Jestliže v minulosti byly hybridní pohony – a natožpak vozidla s výhradně elektrickým pohonem – k vidění jen v několika expozicích, letos na začátku března se v Ženevě s takovou technikou a v hojném počtu prezentovali takřka všichni výrobci.

Je zřejmé, že doba elektrická je ve městech již skutečně na spadnutí. A navíc je znatelné, že se vozidla pro provoz ve městech zmenšují. Je to tak, ve městech se bude jezdit malými elektromobily.

Volkswagen do města

Volkswagen v Ženevě oznámil, že ve své bratislavské automobilce připravuje zavedení sériové výroby elektrických vozů up! pro celý koncern (tedy i Škodu Citigo a Seat mii). Ve své expozici představil pětidveřovou verzi modelu up!, která bude oproti třídveřové dražší o 475 €. Nová generace městských vozů má jednolitrový tříválec o výkonu 44 kW (60 k) až 55 kW (75 k) se spotřebou od 4,2 (Bluemotion) do 4,7 l / 100 km.

Návštěvníci mohli obdivovat i další verze modelů up! – Swiss up!, Winter up!, X up! a Cargo up! Nás zaujala verza Cargo, která se díky svým rozměrům brzy nepochybně stane oblíbeným dopravním prostředkem poštovních či kurýrních služeb. V jejím interiéru je kromě sedadla řidiče prostor o objemu až 1400 litrů pro zásilky. Vůz má zvýšenou světlou výšku o 15 mm a při vlastní hmotnosti 929 kilogramů si poradí i s až 426 kilogramy nákladu.

Z dalších novinek značky Volkswagen zaujal především Cross Coupé TDI Concept, který je demonstrací univerzálnosti nové koncernové platformy MQB. Naftový plug-in hybrid má spotřebu pouze 1,8 l / 100 km. Jedná se pravděpodobně o předzvěst sériového modelu a ukázku budoucího směřování designu značky. Zásadní novinkou je spalovací motor – dvoulitrový agregát TDI z řady EA288, který poskytuje výkon 140 kW (190 k). Točivý moment tédéíčka je 400 Nm. Elektromotory zůstaly při přechodu z benzinu na naftu nedotčené. Na přední nápravě pomáhá spalovací jednotce motor s výkonem 40 kW (54 k) a točivým momentem 180 Nm, zadní nápravu má ve své moci motor s výkonem 85 kW (116 k) a točivým momentem 270 Nm; celkový výkon soustavy je 225 kW (306 k) a 700 Nm.

Kombinované síle tří motorů stačí na zrychlení z klidu na 100 km/h 6,5 sekundy a maximální rychlost je 220 km/h. Že by tedy kombinace motorů představovala cestu do budoucnosti?

Nový Citroën Berlingo a Peugeot Partner

Těsně před autosalonem se objevily zprávy o spolupráci PSA a General Motors a o tom, že PSA v Evropě propustí dva tisíce zaměstnanců. Přestože hlavním lákadlem v Ženevě byla nová verze modelu 208, nás zaujala spíše francouzská dvojčata Partner a Berlingo, která prošla po čtyřech letech omlazením. To se dotklo především předních partií – vozidla mají nové přední nárazníky, hlavní světlomety, LED diody a mlhovky s funkcí odbočovacího světla (tzv. cornering). K dispozici je sedm motorů, pět vznětových a dva zážehové 1,6 VTi (70 kW / 95 k a 88 kW / 120 k). Turbodiesel 1,6 HDi se dodává s výkonem 55 kW / 75 k, 66 kW / 90 k a 85 kW / 115 k, při použití mikrohybridní technologie se systémem stop & start a robotizované převodovky BMP6 je tato verze označena jako 1,6 e-HDi. Úsporné provedení s výkonem 68 kW / 92 k má spotřebu 4,8 l nafty na 100 km (tedy skoro jako Volkswagen up!).

Renault se zaměřil na elektřinu

Koncept Renault Zoe Z. E. se stal základem pro sériový elektromobil, který letos v Ženevě představila francouzská automobilka. Už loni přišel Renault s elektromobily Kangoo Z. E., Twizy Z. E. a Fluence Z. E. Nový Renault Zoe je kompaktní pětidveřový hatchback. K jeho pohonu slouží elektromotor s výkonem 65 kW (88 k) a točivým momentem 220 Nm. Elektrickou energii mu dodávají lithium-iontové akumulátory s kapacitou 22 kWh. Čtyřmetrový hatchback je schopen dosáhnout maximální rychlosti 135 km/h a na jedno nabití ujede podle údajů automobilky až 210 kilometrů, i když samotný Renault dodává, že v závislosti na podmínkách se může dojezd zkrátit na 150 nebo i 100 km.

Baterie lze u sériového modelu Zoe stejně jako u konceptu dobíjet několika způsoby. V prvním případě se využívá běžná domácí síť s napětím 230 V a proudem 16 A, z níž se baterie dobijí přibližně za devět hodin. Při využití nabíjecích stanic Chameleon se při 32 A dobijí za jednu hodinu a při 63 A za 30 minut. Poslední možností je výměnná stanice Quickdrop, v níž se vybité baterie vymění za nabité během tří minut.

Elektromobil je vybaven ionizátorem a osvěžovačem vzduchu kombinovaným s klimatizací a senzorem monitorujícím toxicitu vnějšího prostředí, který zabrání vniknutí výfukových a jiných škodlivých plynů do interiéru.

Jako první zástupce značky nabídne Zoe multimediální systém R-Link, jehož součástí je sedmipalcová barevná dotyková obrazovka umístěná na palubní desce. Systém bude možné ovládat i prostřednictvím tlačítek na volantu nebo hlasem. Úvodní stránka systému umožní přístup do multimediálního prostředí, GPS TomTom Live a R-Link Store. V okamžiku uvedení na trh má být k dispozici více než 50 aplikací.

R-Link se přizpůsobí mobilnímu používání praktických a komunikačních aplikací, které jsou dnes běžné u chytrých telefonů. Stáhnout si je bude možné přímo ve voze nebo na účet My Renault.

Ceny Renaultu Zoe pro francouzský trh začínají na částce 15 700 € včetně daně (zhruba 395 tisíc Kč), ale na tuto cenu se vztahuje daňová pobídka ve výši pět tisíc € .

Dacia Lodgy

Velkoprostorové MPV je čtvrtým modelem značky Dacia. Renault investoval do rumunské značky a udělal dobře. „Rumunský scénic“, jak novému Lodgy mnozí přezdívají, na ploše 4,5 metru čtverečního nabízí místo pro pět až sedm osob. Jeho celková délka je téměř identická s Renaultem Grand Scénic. Lodgy je stvořen pro početné rodiny a jeho devízou bude bezpochyby cena, která má odlákat zákazníky od ojetých vozidel.

Dacia nijak neskrývá, že model Lodgy je laciným autem. Obestavěný prostor je zpracován co nejúčelněji, avšak palubní deska má i přesto slušný design. Nechybí přehlednost ani několik zajímavých tvarů a křivek, za které by se nemusely stydět i mnohem hodnotnější vozy.

Zavazadlový prostor má velmi štědré proporce. Délka 119, šířka téměř 112 a výška pod roletkou 60,5 centimetru těžko hledají konkurenci. Účelná je i nakládací hrana 60 centimetrů nad zemí.

Plejáda novinek Fordu

U Fordu jsme se nejvíce těšili na nový Ford Tourneo, který je v tomto konceptu předzvěstí i nového Transitu. Výrobce nezklamal a zase posunul hranice této kategorie blíže ke komfortu osobních vozidel. Koncept pohání turbodiesel 2,2 TDCi Duratorq v třech výkonových specifikacích o výkonu 74, 92 a 114 kW (100, 125 a 155 k). Všechny verze řídí šes-tistupňová manuální převodovka s pohonem předních kol. Modelová řada bude zahrnovat široký výběr karosářských verzí s dvěma rozvory.

Asi nejdůležitější novinkou však byl nový Ford Kuga, který značka v Ženevě představila v evropské premiéře. SUV postavené na platformě nové generace focusu se poprvé ukázalo v Detroitu jako Vertrek. Nové kompaktní SUV Ford Kuga se stane společným nástupcem pro evropskou kugu a americký escape. Majitele potěší otevíraní kufru pohybem nohy a palubní systém MyFord Touch se čtyř- nebo osmipalcovým displejem. Pohon kol je řízen inteligentním sy-stémem AWD, který preventivně přehodnocuje podmínky dvacetkrát rychleji, než je zapotřebí, aby mohlo být včas přenastaveno rozdělení točivého momentu mezi jednotlivá kola a aby tak měl řidič k dispozici co nejlepší trakci a stabilitu.

Z focusu kuga přebírá také systém TVC, který má řízení přenosu točivého momentu na starosti. K motorům, jež budou k dispozici od zahájení prodeje ve Velké Británii, patří 103– a 120kilowattová verze populárního dvoulitrového turbodieselu TDCi s automatickou převodovkou Powershift ve volitelné výbavě.

Kuga bude rovněž nabízet 1,6litrový zážehový motor EcoBoost z Fordu Focus a C-Max. Tato jednotka se chlubí především dobrým točivým momentem a zároveň velkou dávkou úspornosti a efektivity. V základní výbavě bude Ford model nabízet pouze s pohonem předních kol.

Velkou pozornost výrobce věnoval také modelu Focus Electric. S čistě elektrickým pohonem ve focusu Ford debutoval už v Detroitu, ale do prodeje zamíří nejprve v Evropě. Na starém kontinentu se začne prodávat letos, do Ameriky dorazí až v příštím roce. Další elektrickou novinkou byly hned dvě verze nového MPV: C-Max Energi a C-Max HEV, tedy plug-in hybrid a klasická hybridní verze odvozená od modelu C-Max. Tak jako Focus Electric a C-Max Energi i C-Max Hybrid se bude od letoška vyrábět v továrně Wayne v Michiganu společně s konvečními modely. Výroba v Evropě bude spuštěna ve španělské Valencii v roce 2013.

Po nedávném faceliftu přichází nová generace pick-upu Ford Ranger. Ford Fiesta ST stále ještě v nabídce chybí, ale fanoušky sportovních fordů potěšila přiostřená Fiesta Sport+, poháněná benzinovou jednašestkou o výkonu 99 kW.

Nejvíce „obletovaným“ vozem v Ženevě v expozici Fordu byl Ford B-Max se svou koncepcí posuvných dveří. S délkou 4,06 metru je to jedenáct centimetrů delší než fiesta a o 32 centimetrů kratší než nový C-Max. Nový B-Max nahradí fusion a svými rozměry osloví rodiny provozující vozidlo převážně ve městě. B-Max nabízí solidní objem kufru 562 litrů v základě a 1115 litrů po sklopení zadních sedadel.

Nový Opel Combo

Opel v Ženevě konečně odhalil poslední generaci modelu Combo, který je převlečen do kabátu Fiatu Doblo`. K dispozici je ve dvou karosářských verzích, se dvěma rozvory a se šesti pohonnými jednotkami. Van přichází ve verzích Essentia, Enjoy a Cosmo. Automobil bude mít navíc pět nebo až sedm sedadel. Užitková verze Van může mít ve výbavě jedny nebo dvoje posuvné dveře. V osobní verzi je standardně dvojice posuvných dveří. Do zavazadlového prostoru se dostává přes výklopné nebo asymetrické dvoukřídlé dveře.

Nabídka vznětových motorů sestává z 1,3– a 1,6litrového CDTI s výkony 66 kW (90 k). Na seznam se dostal i 1,6litrový agregát CDTI s výkonem 105 koní a největší motor 2,0 CDTI, který poskytuje výkon 99 kW (135 k). Jediný zážehový zástupce má objem 1,4 litru a výkon 70 kW (95 k). Verze CNG disponuje 88 kW (120 k).

Zážehový agregát a 1,3litrový CDTI jsou spojeny s pětistupňovou manuální převodovkou. CNG a silnější vznětové motory spolupracují se šestistupňovým manuálem. Motor 1,6 CDTI o výkonu 66 kW (90 k) značka nabízí s automatizovanou pětistupňovou manuální převodovkou Easytronic. Všechny pohonné jednotky kromě CNG a 1,6 CDTI s Easytronic jsou vybaveny systémem stop & start.

Autosalon v Ženevě jasně ukázal, že elektromobilita není hudbou budoucnosti. V Evropě se jí již otevírají dveře.

(vbuj)

spinner