EFC IN CEECS

V Brně se jednalo o elektronickém mýtném

Minulý týden se v Brně uskutečnila mezinárodní konference o zavádění systémů výběru elektronického mýtného v zemích střední a východní Evropy. Akci s názvem EFC in CEECs uspořádalo Centrum dopravního výzkumu pod záštitou Ministerstva dopravy ČR.

Cílem konference bylo umožnit výměnu informací a následnou diskusi mezi odborníky ze státního i soukromého sektoru nad danou oblastí a napomoci tak formování strategie implementace systémů elektronického mýtného do praxe.

V úvodním vystoupení ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr shrnul základní předpoklady pro zavedení elektronického mýtného v České republice. Mimo jiné potvrdil, že termín zahájení výběru – rok 2006 – platí, a upozornil na skutečnost, že výběr provozovatele systému (po zkušenostech s výstavbou dálnice D47) nebude jednoduchý.

Východiska Evropské komise

Evropskou komisi na jednání zastupoval Philippe Hamet z generálního ředitelství pro dopravu a energetiku, který shrnul stanovisko EK k problematice zavádění elektronického mýtného v rámci Evropské unie. Základním principem, z něhož Evropská komise vychází, je, že u každého vozidla by měl pro celou Evropskou unii postačovat jeden kontrakt (včetně zúčtování) a jedna palubní jednotka. Měla by být také zaručena stejná kvalita služeb ve všech členských zemích – bez ohledu na místo podpisu smlouvy, zemi registrace vozidla či národnost řidiče. Regulační rámec pro zavádění systému elektronického mýtného v zemích EU byl stanoven následovně: celá služba má být definována do 1. července roku 2006, v polovině roku 2009 má být toto mýtné zavedeno pro kamiony a dálkové autobusy a v polovině roku 2011 pro všechna vozidla.

Philippe Hamet také upozornil přítomné na to, že 6. října se ve Vídni uskuteční již šesté zasedání tzv. Silniční platformy, která byla vytvořena Evropskou asociací provozovatelů zpoplatněných dálnic za podpory Generálního ředitelství EK pro dopravu a energetiku. Jedná se podle něj o zcela otevřené uskupení, které vytváří spojnici mezi státním a soukromým sektorem.

Stanovisko dopravců

Za české silniční dopravce na konferenci vystoupil zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. Ten nejprve seznámil přítomné se stanoviskem Mezinárodní unie silniční dopravy IRU k zavádění elektronického mýtného. Podle IRU je nutno počítat s tím, že sazby mýtného se promítnou do konečné ceny zboží. IRU také upozorňuje na to, že zpoplatnění v jednotlivých zemích by mělo být kalkulováno podle jednotného vzorce a kalkulace sazeb by měla obsahovat pouze náklady, které prokazatelně souvisejí s údržbou, modernizací a budováním silniční sítě.

Co se týče zavedení elektronického mýtného v České republice, Sdružení ČESMAD Bohemia je toho názoru, že zpoplatněna má být pouze síť dálnic a rychlostních komunikací a výnosy získané z mýtného mají být použity pouze pro potřeby silniční infrastruktury. Po-dle sdružení je také třeba zajistit neutrální ekonomický dopad na dopravce (například kompenzací prostřednictvím snížení či zrušení silniční daně) a průhlednou kalkulaci sazeb mýtného, která nebude zahrnovat vedlejší náklady.

Čeští dopravci podle Vojtěcha Hromíře princip výkonového mýtného respektují, ale požadují zachování ekonomické neutrality, objektivní nastavení sazeb mýtného, vytvoření právních podmínek pro financování, eliminaci vedlejších nákladů a plnou kompatibilitu a spolehlivost palubního přístroje.

(lan)

spinner