Jan Procházka (Volkswagen Užitkové vozy) pro DN

Užitkovým vozům Volkswagen se daří překonávat nástrahy trhu

Užitkovým vozům Volkswagen se daří překonávat nástrahy trhu

Letošní rok je pro prodejce užitkových vozidel opět mimořádně náročný, statistiky Svazu dovozců automobilů zaznamenávají jen těžko vysvětlitelné propady zájmu o tuto kategorii motorových vozidel. Přesto jsou však firmy, kterým se daří plnit plány. Mezi ně určitě patří značka Volkswagen. Ředitele divize Volkswagen Užitkové vozy Jana Procházky jsme se zeptali na to, jak bojují s kolísající poptávkou.

„Jak se daří užitkovým vozů značky Volkswagen v letošním roce na českém trhu?“

„Letošní rok je velmi těžký, protože situace na trhu je turbulentní a trh vykazuje výkyvy, které se nedají logicky vysvětlit. Je tak velmi složité prognózovat další vývoj trhu. Pokud se podíváme na letošních prvních osm měsíců, tak pokud by nedošlo k zásadní obnově parku u České pošty, trh by oproti loňsku klesl více, než je tomu nyní. To není žádná pozitivní zpráva. Situace na trhu vzhledem ke standardní retailové poptávce je těžká pro všechny automobilky, tedy i pro značku Volkswagen. Přesto se nám v tomto rámci daří celkem dobře, plníme plány, které jsme si dali na počátku roku a které byly oproti loňsku upraveny podle reálné situace. Máme vždycky plány nejen v oblasti počtu vozidel, která musíme prodat, ale také na určitý finanční výsledek. To vše se nám daří plnit, přestože je to hodně těžké.“

„Čím si vysvětlujete ty logicky nevysvětlitelné turbulence?“

„Je to těžké interpretovat, můžeme se pouze domnívat, že důvodem by mohla být zadržená poptávka na straně trhu. Firmy, které mají peníze, zvažují, zda mají investovat do vozového parku či zda mají se svou plánovanou investicí ještě počkat. Pokud se objeví pozitivní zprávy o stavu ekonomiky, tak kupují, případně pokud je do některého segmentu trhu směrováno více zakázek, jdou i firmy do obnovy svých vozových parků.“

„Loni jste dokončili realizaci nové strategie vaší firmy. Máte už první výsledky, splnila vaše očekávání?“

„Ano, splnila, za poměrně velmi složitých podmínek držíme své postavení na trhu. Prodáváme to, co máme prodat, a držíme si svůj tržní podíl. Z tohoto hlediska máme úspěch.“

„Chystáte v rámci této strategie nějaké další změny?“

„Zásadní změny jsme již provedli, nyní provádíme jen drobné úpravy.“

„Které modely se nejvíce prodávají? Chystáte nějaké novinky ve vaší nabídce, pokud jde o nové či inovované modely?“

„Jednoznačně nejlépe se prodávají modely Caddy a Transporter. Ani na letošní, ani na příští rok nechystáme žádné produktové změny. V nedávné době prošly naše modely faceliftem, máme obnovenou celou modelovou řadu a tu teď nabízíme.“

„Jak se daří vozidlům s alternativními pohony? Splňuje poptávka po nich vaše předpoklady?“

„Pokud se podíváme obecně na trh vozidel s alternativními pohony z hlediska čistého nárůstu prodejů, zaznamenáváme dramatický nárůst v řádech stovek a tisíců procent. Důvodem je ale zejména to, že Česká pošta začala kupovat vozidla na CNG, a to řádově stovky vozů. To s trhem, kde se prodává pár stovek vozidel na alternativní paliva, poměrně zahýbá. Pokud pomineme zakázky pro Českou poštu, došlo k jistému nárůstu zájmu o alternativní paliva u určitých cílových skupin nebo u některých segmentů zákazníků, ale není to žádný dramatický nárůst. Obecně mohu říci, že obliba CNG pohonu roste s rostoucí nabídkou modelů a zvyšujícím se počtem plnicích stanic.“

„Kdo je typickým zákazníkem vozidel na alternativní pohony, zejména na CNG?“

„Firma, která má standardně velmi jasný okruh zákazníků a obvykle neměnnou trasu. Dokáže si přesně naplánovat, kolik kilometrů její auta ujedou a po jaké trase. Dokáže si naplánovat i tankování. Firma, která nejezdí takto pravidelně, má velmi složité rozhodování, zda bude mít možnost natankovat tam, kam zrovna potřebuje jet.“

„Kolik zhruba ročně prodáte aut na alternativní pohon?“

„Jsou to desítky vozidel, nemáme nijak širokou nabídku vozidel na alternativní pohony, nabízíme pouze model Caddy na LPG a CNG.“

„Jak reagovali zákazníci na vaši strategii?“

„Velmi pozitivně, ve stabilní míře oceňují kvalitu našich vozů a jsou připraveni za ni zaplatit odpovídající cenu. Uvědomují si nadstandardní kvalitu našich vozů a zejména jejich zůstatkové ceny, které jsou v porovnání s konkurencí vyšší. Poté, co se rozhodnou vůz prodat, prodají ho obvykle rychleji a za vyšší částku, než je běžné u konkurence. To je velká výhoda našich vozů. Řada zákazníků si už dnes dokáže spočítat celkové náklady na provoz motorových vozidel, kam vedle pořizovací ceny a nákladů na provoz patří i zůstatková cena.“

Tomáš Johánek

spinner