Fiat Doblo` Cargo

Úřadující van roku je užitkový a komfortní zároveň

Úřadující van roku je užitkový a komfortní zároveň

Čerstvým držitelem titulu International Van of the Year 2011 je model Fiat Doblo` Cargo. O tom, nakolik hodnocení poroty vyjadřuje jeho kvality a co od něj mohou uživatelé očekávat, jsme se mohli přesvědčit minulý týden. Redakčnímu testu jsme podrobili delší verzi Maxi s rozvorem 3105 milimetrů, objemem nákladového prostoru 4,2 m3 a vznětovým motorem o maximálním výkonu 77 kW (105 k) při 4000 min-1.

Již na první pohled je zřejmé, že model Doblo` doznal v druhé generaci nepřehlédnutelných změn – je delší a má jemnější rysy. Výrazná přední maska mu dodává i poněkud sportovní charakter, což jistě ocení zájemci o osobní verzi.

Pro uživatele z řad podnikatelů je však důležité především to, že výrob-ce nabízí nové Doblo` Cargo se sedmi typy karoserií, s nosností od 750 až po úctyhodných 1000 kilogramů a s délkou nákladového prostoru až 2,17 metru. Je-li vozidlo vybaveno otočnou přepážkou, lze ji po sklopení sedadla spolujezdce prodloužit až na 3,4 metru. V nabídce italského výrobce jsou také tři objemy nákladového prostoru – 3,4, 4,0 a 4,2 metru; po sklopení druhého sedadla a otočení přepážky jej lze zvětšit o dalších 0,4 m3.

Nákladový prostor je pravidelný a šířka mezi zadními koly 1,23 metru umožňuje naložit až dvě europalety. Manipulaci s nákladem usnadňují dvoukřídlé asymetrické zadní dveře, otevíratelné o 90 a 180 stupňů, případně boční posuvné dveře, které mohou být umístěny vpravo i vlevo, jako právě v případě testovaného vozidla.

Výkonné motory

Nové Doblo` může pohánět zážehový motor o výkonu 70 kW (95 k) nebo jeden ze tří vznětových motorů Multijet o výkonu 66 kW (90 k), 77 kW (105 k) nebo 99 kW (135 k) a objemu 1,3, 1,6 či 2,0 litru. Verzi Maxi, kterou jsme měli k dispozici, poháněl vznětový motor o objemu 1,6 litru s výkonem 77 kW při 4000 min-1 a s maximálním točivým momentem 290 Nm již při 1500 min-1. Právě s touto hodnotou se daná motorizace ukázala jako ideální volba pro městský provoz, v němž užitkový model svižně reagoval na měnící se provoz obdobně jako moderní osobní vozidla.

Vše pro pohodlí řidiče

Nástup do kabiny dává tušit, že se Fiat Doblo` vyrábí i v osobní verzi, neboť v pohodlnosti si kabina nezadá s osobními vozidly; vzhledem k šířce některá z nich dokonce předčí. Za zmínku stojí dobrý výhled z vozidla, dostatečná výška kabiny a prostorná odkládací police nad čelním sklem. Velice pohodlné jsou sedačky; sedačka řidiče je i výš-kově nastavitelná a stejně jako sedačka spolujezdce vyhřívaná. Ovládání rádia na volantu, účinná klimatizace a nastavitelný volant pak dotvářejí příjemnou atmosféru, k níž přispívá i nízká hlučnost v kabině.

Živý a zdatný pomocník

A jak se nové Doblo` chová v provozu? Stručně řečeno tak, jak je většina držitelů řidičského oprávnění pro vozidla do 3,5 tuny zvyk-lá z osobních vozidel, přestože se za zády osádky nachází objemný nákladový prostor, často plně vytížený. Hned při rozjezdu vozidlo potěší svižností; motorizace uspokojí i řidiče, kteří často spěchají a jsou zvyklí na dynamickou jízdu.

Na místě je u silnějšího vznětového motoru šestistupňová, příjemně odstupňovaná převodovka. Další příjemné překvapení na sebe nenechalo po rozjezdu na nekvalitních městských komunikacích dlouho čekat – jízda byla bez nepříjemných zvuků daných odskakováním zadní nezatížené části vozidla. Přestože je nové Doblo` Cargo pracovní nástroj, u něhož nelze vyloučit ani občasné přetížení, Fiat pro ně zvolil atypické konstrukční řešení – zadní náprava není tuhá, ale zavěšení zadních kol je nezávislé, tzv. bilink. Přestože se jedná o konstrukčně složitější koncepci, její přínos není jen v oblasti pohodlí, ale i ve větší užitečné hmotnosti a lepší ovladatelnosti vozidla.

Snadná je také manipulace s nákladem. Vzhledem k zadním i dvěma bočním dveřím je nákladový prostor přístupný při jakémkoli zaparkování. Přepravované předměty lze zajistit proti posunu i pomocí poutacích ok a prosklená přepážka zavazadlového prostoru navíc dává osádce možnost náklad průběžně kontrolovat.

Vzhledem k tomu, že objektivita měření spotřeby může být poněkud sporná, přímo jsme se na tuto charakteristiku nezaměřovali. Podle palubních přístrojů jsme se však drželi v mezích udávaných výrobcem.


Celkově nás nové Doblo` příjemně překvapilo a dali jsme verdiktu poroty při udělování ocenění van roku 2011 za pravdu. Výrobci se skutečně podařilo uvést na trh vozidlo, které vysoce překračuje kritéria po pracovní nástroj a zpříjemňuje osádce čas strávený v náročném městském a příměstském provozu.

Milan Frydryšek www.fiat.cz

spinner