22. listopadu 2011
Sdružení ČESMAD Bohemia nehodlá přihlížet k dalšímu vyhazování peněz daňových poplatníků. Podle svého prohlášení z minulého týdne začne veřejnost systematicky upozorňovat na fakta vyplývající ze srovnání železniční a autobusové osobní dopravy. Kampaň bude probíhat nejprve ve Středočeském a Královéhradeckém kraji.
„Bohužel je to tak, mýtus o ekonomické a ekologické železnici nás stojí ročně miliardy a ruinuje státní i obecní rozpočty. Železniční přeprava osob je efektivní a méně zatěžuje životní prostředí, ovšem pouze v případě, že ji srovnáváme s leteckou a individuální automobilovou dopravou. S autobusem prohrává na celé čáře,“ uvedl k tomu mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Domnělá ekologičnost
„Domnělá ekologičnost vlaku bere za své, když zjistíme, že na jeden osobokilometr vyprodukuje dvakrát více CO2 než autobus. Zcela logicky, neboť i efektivita železnice je horší, když na osobokilometr vykazuje spotřebu 2,6 litru paliva, zatímco u autobusů je to pouze 0,6 až 0,9 litru,“ řekl dále Martin Felix.
Vlaky zajišťující dopravní obslužnost podle něj totiž „nejsou v drtivé většině plně obsazené rychlíky zdolávající stokilometrové vzdálenosti, ale velmi často poloprázdné lokálky, jejichž desítky let staré motory nejsou k současným ekologickým normám vůbec zařaditelné“. Citovaná čísla z evropského projektu Smart Move tak budou podle Martina Felixe k české železnici ještě velmi lichotivá. Přesto podle údajů ministerstva dopravy letos přispívá stát železnicím na jeden kilometr dotací 102 Kč, zatímco dotace pro autobusy je šestkrát nižší, přesně 17 Kč na kilometr, poznamenal mluvčí.
„Při porovnání těchto dat je zřejmé, proč se železniční lobby vyplácí houževnatě udržovat mýtus o ekologičnosti a ekonomičnosti této dopravy. Vypravovat vlak, kde je méně než 20 cestujících, je ekonomický nesmysl a mrhání veřejnými prostředky, když by jeho práci zvládl ekologicky šetrnější a pro cestující v drtivé většině i pohodlnější autobus šestkrát levněji,“ uzavřel Martin Felix.
(lan) www.prodpravce.cz