16. května 2012

Německý koncern Mercedes-Benz u své vlajkové lodi v segmentu autobusů – modelu Travego – zavádí druhou generaci aktivního brzdicího asistenčního systému. Na trhu by měla být na přelomu letošního a příštího roku. Zatímco první generace reagovala pouze na zaměřené, pomaleji jedoucí vozidlo před autobusem, nová verze dokáže rozpoznat i nebezpečí statické překážky. V obou případech asistent v případě, že řidič nezačne brzdit sám, spustí odstupňovanou signalizaci nebezpečí a pak začne sám přibrzďovat a zpomalovat jízdu autobusu.
Po zavedení řady aktivních a pasivních asistenčních systémů tak Mercedes-Benz přichází s dalším řešením, které má pomoci prosadit vizi co nejbezpečnější, pokud možno zcela „beznehodové“ jízdy. Dříve asistenční systém reagoval jen na nebezpečné zkrácení vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, současná druhá generace dokáže rozpoznat i statickou, nepohybující se překážku, jakou může být například překvapivá stojící kolona na dálnici.
První systémy již v roce 2006
V roce 2006 zavedla německá automobilka aktivní brzdicí asistenční systém ABA do modelu těžkého nákladního vozu Actros, v roce 2008 následovala jeho instalace do autobusu Travego. Asistenční systém se od té doby skvěle osvědčil na trasách v úhrnné délce přes pět miliard kilometrů. V současné době jej používá na 27 tisíc nákladních vozidel a autobusů z produkce koncernu Daimler.
Active Brake Assist 2 kompletně nahradí první generaci systému ABA na přelomu roku. Stejně jako dosud hodlá jít Mercedes-Benz cestou instalace asistenčního systému bez příplatku ve spojení s odstupovými tempomaty, které si mohou zákazníci volitelně přiobjednat.
Dosah až do dvou set metrů
ABA 2 používá radar pro snímání jízdní stopy před vozidlem v rozsahu 0,25 až 200 metrů a průběžně řidiče autobusu informuje o odstupu od objektu před vozidlem a o rozdílu jejich rychlostí. Pokud skutečně hrozí srážka, řidiče nejprve opticky upozorní červenou kontrolkou ve tvaru trojúhelníku, následně pak i výstražným zvukovým signálem. Systém varování je nastaven tak, aby řidiči ponechal dostatek možností pro vlastní řešení nebezpečné situace.
Automatické brzdění ABA 2 má k dispozici 30 procent z maximální brzdicí síly vozu.
Radarová technologie
Ve srovnání s ostatními vyvíjenými asistenčními systémy má ABA 2 řadu zásadních předností. Pracuje s osvědčenou radarovou technologií, která dokáže spolehlivě snímat i při zhoršených povětrnostních podmínkách a při snížené viditelnosti. Asistent také naprosto přesně funguje v celém spektru rychlosti autobusu – od velmi pomalého rozjezdu z téměř 0 km/h až do dálniční rychlosti s omezovačem na 100 km/h.
ABA 2 sice nedokáže nehodám zcela zabránit, výrazně však snižuje nebezpečí kolize výstrahou a automatickým brzděním. Pro uživatele může být zajímavé i to, že pro dálkové autobusy s ABA 2, asistentem pro držení jízdní stopy a řízením poskytuje divize pojištění autobusů banky Mercedes-Benz desetiprocentní zvýhodnění na povinné ručení a havarijní pojištění.
n