21. října 2011

Ford Transit jezdí po silnicích už zhruba 45 let a pro mnoho uživatelů je 6,3 milionu dosud vyrobených vozidel tohoto modelu přímo synonymem dodávky. Ani v tak požehnaném věku evropská jednička v segmentu nestárne, spíše vyzrává. Zatím poslední verzi modelového roku 2012 výrobce vybavil úspornými motory 2,2 TDCi nové generace v provedení Euro 5. I pro české zákazníky se zatím nejhospodárnější, nejpohodlnější a také nejtišší transit na trhu objeví do konce roku.
Nový čtyřválec o objemu 2,2 litru v nové verzi převezme pohon všech variant se vznětovým motorem s předním i zadním pohonem a ve všech výkonnostních třídách od 75 do 112 kW (100 až 155 k). Motor s částicovým filtrem zajistí splnění limitů normy Euro 5. V podobě tzv. ekologického balíčku k němu Ford nabízí další vybavení s funkcí zařízením stop&start, tempomatem a druhou baterií. Nejúspornější variantu ECOnetic Ford nově nabízí i s dlouhým rozvorem kol.
Pro přední i zadní pohon
Nová jednotka 2,2 Duratorq TDCi je výsledkem globální výrobní filo-zofie One Ford a v transitu nahrazuje současné agregáty o objemu 2,2 a 2,4 litru. Konstruktéři u ní dokázali dále snížit hodnoty spotřeby, ačkoliv poskytuje vyšší výkon i točivý moment – až 385 Nm pro modely s pohonem zadních kol.
Ford zůstává nadále jediným výrobcem dodávek, který zákazníkům nabízí na výběr mezi předním a zadním pohonem. Nový Transit s pohonem předních kol bude na trhu ve variantách 74, 92 nebo 103 kW, zatímco nejvýkonnější varianta se zadním pohonem bude disponovat nejvyšším výkonem 114 kW.
Nový motor je osazen vysokotlakým přímým vstřikováním common-rail (nově pod tlakem 1800 barů), turbodmychadlem s proměnnou geometrií a olejovým čerpadlem s proměnným objemem. U verzí splňujících limity normy Euro 5 k tomu přistupuje i zdokonalený systém recirkulace výfukových plynů (EGR) a filtr pevných částic s aktivní vrstvou (cDPF). Výsledkem je nárůst výkonu i točivého momentu při podstatném snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Již základní motorizace 74 kW vyvine točivý moment 310 Nm, a model o výkonu 114 kW nabídne dokonce 385 Nm.
Ke snížení hlučnosti a vibrací přispěla inovovaná hydraulická uložení motoru spolu se zcela novou akustickou izolací.
Šestistupňová převodovka v sérii
V zájmu plného využití zvýšeného výkonu a točivého momentu jsou všechny vozy Ford Transit modelového roku 2012 opatřeny šestistupňovou převodovkou s vylepšenou synchronizací a „delším“ celkovým převodem. Ford zároveň modifikoval šestistupňovou převodovku MT82 pro Transit s pohonem zadních kol s cílem dosáhnout dalšího zvýšení provozní spolehlivosti. Úpravy obou typů převodovek podle výrobce přinesly významné snížení otáček motoru při určité rychlosti – o 650 min-1 ve srovnání se současnou pětistupňovou převodovkou a o 250 min-1 oproti stávající šestistupňové rychlostní skříni.
Nejúspornější na trhu
Nová generace modelu Transit je ještě úspornější než předcházející a než většina konkurenčních modelů (viz rámeček). Nejúspornější model s označením Transit ECOnetic spotřebovává (s krátkým rozvorem) ještě o 8,5 procenta méně paliva než původní, mimořádně úsporný Transit ECOnetic. Je-li vybaven na přání dodávaným omezovačem rychlosti, pohybuje se jeho kombinovaná spotřeba podle výrobce jen na úrovni 6,55 l / 100 km.
Provozní náklady všech vozidel modelové řady roku 2010 vedle nízké spotřeby stlačuje k zemi i prodloužení servisních intervalů na 50 tisíc kilometrů nebo dva roky provozu. V návaznosti na zdokonalení protikorozní ochrany (Transit 2012 má pozinkované přední i boční nášlapy, spodní podélné nosníky, příčné nosníky a další komponenty nosné struktury) výrobce prodloužil z osmi na dvanáct let také záruku na prorezavění karoserie.
Dekra: Transit má nejnižší provozní náklady.
V září výrobce oznámil, že v nejnovějším provedení vykazuje Transit podle zářijové studie německé zkušební a certifikační organizaci Dekra nejnižší provozní náklady ve své kategorii, a to jak v segmentu do 3,0 tuny, tak i 3,5 tuny celkové hmotnosti. Při srovnávání dodávek se skříňovou karoserií v obou kategoriích Dekra porovnávala vždy pět modelů, které se do srpna na českém trhu prodávaly nejvíce. Vycházela z předpokladu, že vozidlo za čtyři roky ujede celkem 300 tisíc kilometrů, a do celkových nákladů započítala všechny relevantní položky: od spotřeby paliva přes cenu servisních prací a náhradních dílů a od nákladů na pojištění přes cenu vyměněných pneumatik až k položce za silniční daň. Všechny započtené údaje převzala z oficiálních ceníků dovozců jednotlivých vozidel, respektive z odhadů expertních organizací jako Eurotax či Audatex. Do celkových nákladů ovšem nezahrnovala pokles hodnoty vozidla při následném prodeji. Celkové náklady na čtyřletý provoz nejúspornějšího Fordu Transit ECOnetic 2,2 TDCi 280 SWB vyčíslila na 895 681,23 Kč (2,9856 Kč za jeden ujetý kilometr). Na druhém místě se umístil Ford Transit 2,2 TDCi 280 SWB s hodnotami 919 187,07 Kč / 3,0640 Kč/km. Také v kategorii do 3,5 tuny vynesla expertiza společnosti Dekra na první místo Ford Transit ve verzi 2,2 TDCi 350 LWB ECOnetic, jehož celkové náklady by za čtyři roky činily 986 103,69 Kč (3,2870 Kč za jeden ujetý kilometr). Rozdíl mezi náklady na provoz Fordu Transit a v pořadí pátého konkurenta by podle studie Dekra za čtyři roky dosáhl celkem 196 770 Kč.
(spa)