19. prosince 2011

Nositelem titulu International Truck Of The Year se pro příští rok stává nová generace modelu Mercedes-Benz Actros. Mezinárodní porota složená z odborných novinářů z 24 evropských zemí jí ocenění udělila na konci listopadu v předvečer mezinárodního odborného veletrhu Trailer 2011 v belgickém Kortrijku. Vlajková loď nákladních vozidel německého výrobce cenu získala již počtvrté; po premiéře v roce 1997 ještě v letech 2004 a 2009. Celkem Mercedes-Benz v 35leté historii soutěže získal již osm titulů; naposledy loni s modelem Atego.
Prestižní ocenění porota každý rok uděluje nákladnímu vozidlu, které nejvíce přispělo ke zvýšení efektivity silniční dopravy svými nezpochybnitelnými technickými inovacemi, mírou uživatelského komfortu, bezpečností provozu, ekonomií spotřeby a provozních nákladů a v neposlední řadě také mírou vstřícnosti k zachování životního prostředí. O mimořádném technologickém přínosu nového modelu v tomto směru svědčí to, že mu členové poroty udělili celkem 161 bodů, téměř dvaapůlkrát tolik co jeho nejbližšímu konkurentovi.
Podle českého zástupce v mezinárodní porotě Ing. Milana Olšanského ji novinka oslovila celou řadou technických inovací – od nového motoru emisní specifikace Euro 6 přes důmyslný chladicí systém, přeplňování s inovativním turbodmychadlem, systém řazení automatizované převodovky PowerShift, nový rám, zcela nový koncept kabiny až po sofistikovaný telematický systém FleetBoard (viz DN 27/2011 a 40/2011).
„Nový Actros je ztělesněním nejmodernějších trendů v konstrukci silničních vozidel dálkové dopravy. Je to první nákladní vůz svého druhu projektovaný v souladu s emisními limity podle norem Euro 6, které brzy vstoupí v platnost. Jízda s ním je velmi komfortní při zachování příznivých provozních nákladů, bezpečnost provozu vysoká a šetrnost k životnímu prostředí zcela příkladná,“ uvedl Milan Olšanský.
S více než 700 tisíci vyrobenými vozidly od uvedení na trh v roce 1996 je Actros vůbec nejprodávanější těžké nákladní vozidlo na světě. Vedoucí divize nákladních vozidel Mercedes-Benz Hubertus Troska při předání ceny v Kortrijku zdůraznil, že v jeho nejnovější podobě, která se v provedení Euro 5 vyznačuje mimo jiné i o šest až sedm procent nižší spotřebou, výrobce zúročil více než deset let práce a obrovské nasazení celého týmu. „Actros je naším nejdůležitějším nákladním vozidlem pro následující roky, proto bylo pro všechny zainteresované pracovníky značky Mercedes-Benz velkou motivací vytvořit nový milník ve vývoji celého našeho odvětví,“ řekl.
Na druhém místě Tatra Phoenix
Pro české hosty slavnostního vyhlášení bylo potěšitelné druhé místo modelu Tatra Phoenix. Kopřivnická automobilka se do soutěže přihlásila vůbec poprvé. Výsledek její spolupráce s nizozemským výrobcem DAF se stal také nejlépe hodnoceným plně pohonným vozidlem v celé soutěži. Podle výrobce nový model porotu oslovil nezaměnitelnými jízdními vlastnostmi dlouhodobě prověřeného a průběžně inovovaného podvozku tzv. tatrovácké koncepce a vysokou přidanou hodnotou díky aplikaci některých konstrukčních skupin a produktů renomovaných zahraničních partnerů značky.
Titul International Van of the Year 2012 porota poprvé v historii ocenění udělila čistě elektřinou poháněnému lehkému užitkovému modelu Renault Kangoo Van Z. E. Získal celkem 104 ze 168 možných bodů a překonal modely Iveco Daily a Volkswagen Caddy. Jako třetí úspěch francouzské značky v soutěži (musel na něj čekat plných devět let) jej v Kortrijku převzal ředitel divize lehkých užitkových vozidel Renault Jean-Marie Hurtiger. Porota ocenila především systém pohonu a ekonomickou dostupnost elektromobilu, která dovoluje jeho praktické využití v běžném provozu. Na jedno nabití Li-Ion baterií dodávka ujede takřka 170 kilometrů a vyvine rychlost až 130 km/hod. Celkové náklady během životnosti vozidla (TCO) jsou již prakticky srovnatelné s modely se vznětovým pohonem, řekl předseda poroty Pieter Wieman. V kategorii Návěs roku vyhrála pohyblivá podlaha, kterou pro chladírenský návěs Lamberet zkonstruoval domácí belgický výrobce Carroserie Matthys. V soutěži uspěla před novým stavebním sklápěcím návěsem německé značky Kögel (viz DN 38/11), který nakonec obsadil až druhé místo.
Trailer 2011
Čtrnáctý ročník bienálního veletrhu Trailer se na výstavišti v Kortrijku uskutečnil 24. a 25. listopadu. Celkem se jej podle údajů pořadatele zúčastnila zhruba stovka vystavovatelů. Belgická společnost SBR Solutions na něm prezentovala i nejnovější vozidla z produkce české automobilky Avia. Veletrh podpořila regionální vláda průmyslových Západních Flander, která cíleně podporuje upevňování pozice regionu jako evropského centra udržitelné logistiky. Prestižní ceny pro nejlepší vozidla roku byly na kortrijském veletrhu předávány vůbec poprvé.
(spa)
Sympozium Truck & Trailer
*S cílem plně rozvinout úsporné vlastnosti svého nového tahače i v kombinaci s návěsem Mercedes-Benz v rámci veletrhu uspořádal Sympozium Truck & Trailer, na něž přizval zástupce všech významných německých výrobců návěsové techniky – Kögel, Krone, Schmitz Cargobull a Schwarzmüller, aby s nimi diskutoval o různých nových možnostech úporných řešení.
Sám nový Actros přináší úsporu paliva až o sedm procent. „Holistický přístup“ k celé soupravě by podle názoru odborníků z Mercedes-Benz mohl hodnotu spotřeby dále snížit. Pro inspiraci výrobce účastníky sympozia seznámil se studií návěsu s označením aerotrailer, u nějž se mu podařilo snížit odpor vzduchu o 18 procent. Výsledek 25 let jeho know-how v oblasti aerodynamiky tak přináší snížení spotřeby o pět procent a v navržené podobě by mohl dopravcům ušetřit dva tisíce litrů nafty ročně. Návěs nabízí stejný nákladový prostor jako současné návěsy, o půl metru ovšem překračuje současnou povolenou celkovou délku soupravy kvůli kuželovitému prodloužení v zadní části.
V rámci své iniciativy Truck and Trailer 7 plus hodlá Mercedes-Benz s výrobci návěsové techniky dále spolupracovat na úpravách rozměrů a užitných vlastností návěsů a také na jejich zapojení do telematických aplikací.*