31. března 2005
Nový Peugeot 407 byl na český trh uveden loni v květnu a svým elegantním designem ihned vzbudil velkou pozornost; verze 407 SW, která se dodává i v provedení N1, byla českým motoristům představena o pět měsíců později. O tom, nakolik jízdní vlastnosti tohoto vozidla odpovídají očekáváním, jež vyvolává dynamická stylizace jeho karoserie, jsme se mohli přesvědčit při jízdním testu verze Peugeot 407 SW 2.0 HDI Dynamic. Na první pohled je zřejmé, že nový Peugeot 407, kterým výrobce nahradil oblíbený model 406, má základní designové prvky podobné těm, které charakterizovaly jeho menší sourozence 206 a 307. V jeho případě však působí šikmé světlomety a příď mnohem dravějším dojmem. Zásluhu na tom má především mohutný otvor pro přívod vzduchu k chladiči, kterým „čtyřistasedmička“ budí na silnicích patřičný respekt. Je zajímavé, že tento takřka agresivní prvek nepůsobí v kombinaci s ladnými tvary karoserie rušivě, ale naopak přitažlivost vozidla zvyšuje.
Interiér Obdobně zdařilý je i interiér. Pohodlnost a elegance bez studené okázalosti kabin některých jiných srovnatelných modelů – tak by se stručně daly shrnout první dojmy po usednutí do vozidla. Pohodlná sedadla, zónová klimatizace pro řidiče a spolujezdce, nastavitelná opěrka pro ruku mezi sedadly, dostatek místa pro odkládání různých věcí, to jsou jen některé skutečnosti, které zpříjemňují jízdu. U palubního počítače s řadou funkcí řidič ocení zejména možnost kontroly aktuální a průměrné spotřeby. Veškeré ovládací prvky jsou snadno dostupné, „budíky“ a kontrolky přehledně umístěné a dobře odstíněné před vnějším světlem. Řadu funkcí, jako například přepínání kontroly spotřeby, ovládání radiopřijímače a přehrávače CD či tempomat lze obsluhovat ovladači umístěnými pod volantem. Nezanedbatelná je i nízká hlučnost uvnitř vozidla.
Motorizace Testované vozidlo mělo čtyřválcový motor HDI o zdvihovém objemu 1997 cm3, s maximálním výkonem 100 kW (136 k) při 4000 min-1. Kladně jsme hodnotili maximální točivý moment 320 Nm při 2000 min-1, který vozidlu zajišťuje dobré zrychlení potřebné například při předjíždění v hustším provozu. Šestistupňová převodovka umožňuje dostatečně citlivé řazení rychlostních stupňů podle konkrétních provozních podmínek. Pro snadný a bezpečný rozjezd například na kluzkém či bahnitém povrchu lze vypnout elektronický systém ESP.
Jízdní vlastnosti Vozidlo vykazovalo ve všech jízdních situacích dobrou stabilitu – bylo zřejmé, že podvozek je stavěn pro danou, případně i silnější motorizaci. Tento fakt spolu s velkým točivým momentem při běžně využitelných otáčkách umožňuje řidiči živou a zároveň bezpečnou jízdu. Výrobce pro danou motorizaci udává spotřebu nafty ve městě 7,9 l / 100 km, na silnici 5 l / 100 km a kombinovanou 6 l / 100 km. Na základě našich poznatků můžeme říci, že tyto údaje nejsou nikterak nadsazené a lze jich snadno dosáhnout i bez záměrné snahy o úspornou jízdu. Zajímavá byla zkušenost s reakcemi řidičů vpředu jedoucích vozidel. Řada z nich uhýbala do pravého pruhu s dostatečným předstihem, aniž bychom přitom jeli podstatně rychleji než oni. Tento psychologický efekt sportovně pojaté přídě Peugeotu 407 umožňuje účinnější, a především bezpečnější plynulé předjíždění pomalejších vozidel než dnes tak časté najíždění „na kufr“. Peugeot 407 SW v úpravě pro kategorii N1 je podle našeho názoru určen firmám a podnikatelům, kteří preferují moderní, sportovně pojaté vozidlo, jež vypovídá i o individualitě jeho řidiče. Pohodlná a svižná jízda, dostatek místa pro osádku i náklad, příznivá spotřeba pohonných hmot a možnost odpočtu DPH – to vše z testovaného modelu dělá vozidlo s možností širokého využití jak pro pracovní, tak soukromé účely. Milan Frydryšek