13. října 2005
Modernizace komunální techniky nabyla v posledních letech konečně na tempu, protože stávající park vozidel byl již neúnosně zastaralý a v konečném efektu také provozně velice nákladný. Proto jsme ocenili možnost – těsně před jeho předáním českému zákazníkovi – si v provozu vyzkoušet vozidlo Renault Premium HD 270.19 BOM 4×2 s nástavbou pro svoz komunálního odpadu. Testované vozidlo je postaveno na upraveném podvozku Premium se znakem náprav 4×2. Má zesílenou zadní část rámu a nápravu, jejíž pérování je asymetrické (pro usnadnění montáže specifické nástavby). Z široké nabídky motorů Renault do něj byl nainstalován šestiválec se zdvihovým objemem 9800 cm3 o nej-vyšším výkonu 195 kW při 2400 min-1 s točivým momentem 900 N.m při 1200 až 1700 min-1. Místo obvyklé převodovky ZF na motor navazuje devítistupňová Eaton s přímým řazením a PTO (mechanickým výstupem točivého momentu pro pohon nástavby). Budka řidiče je standardní Premium, krátká třímístná. Má prosklenou spodní část pravých dveří, což usnadňuje manévrování zvláště ve stísněných prostorách městských aglomerací. Řidič má k dispozici odpružené a všestranně seřiditelné sedadlo a dvojramenný volant nastavitelný ve dvou rovinách, který potěší optimálním průměrem i tloušťkou věnce.
Ergonomicky řešené pracoviště řidiče Ergonomicky pečlivě organizované pracoviště řidiče v třímístné kabině (přesněji však spíše 2 + 1, protože třetí sedadlo je vysloveně nouzové) je prakticky shodné se standardní sestavou ovladačů a přístrojů řady Premium ve verzi Distribution. Protože však řidič této specifické kombinace má podstatně více úkolů než jen vedení vozidla, je vedle řadicí páky uložena skříňka s ovladači nástavby a nad horním okrajem čelního skla obrazovka předepsaného monitoru zobrazujícího prostor za vozidlem při pojíždění vzad (někteří uživatelé žádají umístění monitoru na horní okraj přístrojového panelu). Vedle toho má řidič samozřejmě k dispozici také standardní soustavu elektricky nastavitelných rozměrných zpětných zrcátek včetně jednoho výjimečného, uloženého uprostřed horního okraje čelního skla, které umožňuje sledovat prostor před předním nárazníkem. V interiéru je také dostatek odkládacích prostorů, snadno dostupný tachograf, místo pro radiostanici atd.
Nástavba s univerzálním provozem Na podvozku testovaného vozidla byla instalována moderní nástavba Zoeller Medium o objemu 16 m3 s děleným hřebenovým vyklápěčem Systém 300, který umožňuje vyprazdňování odpadových nádob od malých MGB 80 l (běžná kovová popelnice) přes plastové kontejnery s kolečky až po velkoobjemové o objemu 1300 l. Její velkou výhodou je univerzalita provozu (schopnost ob-sloužit svozové území vybavené rozdílnými typy nádob) a jednoduché ovládání, které klade na schopnosti obsluhujícího personálu naprosto minimální požadavky. K přistavování odpadových nádob a jejich vysypávání stačí jedna osoba, ovladače jsou umístěny na obou stranách zádě nástavby. Efektivnější je však dvoučlenná obsluha. Bezpečnost „popelářů“ zajišťuje několik systémů. Pokud například obsluha nastoupí na tradiční stupačky na zádi, je samočinně eliminována možnost jízdy vzad a při jízdě vpřed je aktivován omezovač rychlosti na 30 km/h.
Jízdní vlastnosti Vozidlo jsme zkoušeli v Uhříněvsi a Říčanech, tedy v zástavbě neoplývající širokými komunikacemi a v terénu s řadou stoupání a klesání. Mohli jsme proto ocenit jak manévrovací schopnosti renaultu, tak vyváženost poměru výkonu motoru a hmotnosti vozidla. Ani v jednom směru mu nebylo co vytknout. Potěšil zejména velký rejd předních kol poskytující podvozku výtečnou obratnost. Precizně a vyváženě navíc funguje posilovač řízení. Pouze krátce na začátku testu bylo nutno podvědomě vnímat dlouhý zadní převis. Zdařilým prvkem konstrukce je odstupňování převodovky. Její řadicí schéma „dvojité H“ s přechodem z „dolní“ řady převodů (1 – 4) do „horní“ (5 – 8) horizontálním posuvem páky přes pojistku vpravo současně velmi dobře odpovídalo dvěma rozdílným charakteristikám provozu tohoto typu vozidla. První čtyři stupně jsou totiž poměrně těsně seřazené pro relativně pomalé pojíždění, další pak odpovídají běžnému (rychlejšímu) silničnímu provozu. Vynikající úroveň má také příjemné pracovní prostředí posádky s výrazně potlačeným hlukem motoru (stejně účinně je utlumen také provozní hluk nástavby a jejího lisovacího zařízení). Výhradu lze mít k zasklení přístrojového panelu organickým sklem, které se při některých úhlech slunečního světla citelně leskne, stejně tak nejsou právě nejjasnější kontrolky. Ondřej Horský
základní technické údaje Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec Příprava paliva: přímé vstřikování Common Rail Zdvihový objem: 9800 cm3 Největší výkon: 195 kW/2400 min-1 Točivý moment: 900 N.m/1200 až 1700 min-1 Převodovka: devítistupňová Eaton Znak náprav: 4×2 Pérování: listovými pružinami Nástavba: Zoeller Medium 16 m3 Rozvor náprav: 4000 mm Objem nádrže paliva: 150 l Hmotnost nástavby: 5600 kg Celková hmotnost: 18 000 kg Pneu: Michelin 11 R 22,5 XZU