Mercedes-Benz Sprinter: Rambo v žaketu

Test Mercedes-Benz Sprinter 315CDI / XL KAWA

Třetí generace modelu Mercedes-Benz Sprinter před jarním vstupem na světové trhy prodělala na pohled téměř neviditelný vývoj. Výraznější maska chladiče s rozměrným logem značky je v duchu soudobého designérského trendu markantní a přitom osobitá s jasnou návazností na předchozí vzhled. Esteticky velmi zdařilý detail představují linie poměrně výrazných prolisů na bocích karoserie, které jsou protaženy až na záď přes svisle orientované sdružené svítilny. aNovum přinášejí i mimořádně zdařilá zpětná zrcátka, která jsou velkoplošná a výtečně dělená (menší spodní část je panoramatická). Součástí jejich pouzdra jsou integrované směrové svítilny z obrysu vystupující, a tedy velmi dobře viditelné, byť snadno zranitelné. Sprinter je postaven klasicky s motorem uloženým spolu s převodovkou vpředu podélně nad přední nápravou a pohonem zadních kol. Výrobní program třetí generace osvědčené dodávky německého výrobce ovšem tvoří více než jeden tisíc základních verzí s celkem třemi délkami rozvoru náprav (3250, 3665 a 4325 mm), čtyřmi celkovými délkami vozidla (5243 až 7345 mm), třemi vnitřními výškami skříně furgonů (1650, 1940 a 2140 mm), šesti motory (vznětové čtyřválce o výkonu 65, 80, 95 a 110 kW, vznětový vidlicový šestiválec 135 kW a zážehový vidlicový šestiválec 190 kW), dvěma převodovkami (šestistupňová s přímým řazením a samočinná pětistupňová) a dvěma verzemi zadní nápravy s jednoduchou nebo dvojitou montáží kol (nebo supersingle). Další variabilitu přinášejí karosářské verze šasi, minibus, valník, sklápěč… Již ve standardu je nový Sprinter bohatě šperkován tím, co mnozí konkurenční výrobci mají jen na seznamu příplatkových „extras“. Jmenujme: elektrické ovládání oken předních dveří, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, airbag řidiče, šestistupňová převodovka, všestranně nastavitelné anatomicky tvarované sedadlo řidiče s kapalinovým seřiditelným odpružením (sedák by však měl být nepatrně delší!), širokoúhlá a dělená zpětná zrcátka, halogenové výbojky H7 v hlavních světlometech (za příplatek bixenonové světlomety), adaptivní ESP nebo poslední generace ABS. Precizní dílenské zpracování První příjemné dojmy přinesl vnější pohled na dokonalou karosářskou práci bez chybiček a stejně tak bezvadný lak. Po zotvírání všech dveří jsme mohli přidat ještě pochvalu za precizní dílenské zpracování, které zase u této kategorie automobilů není takovou samozřejmostí jako u osobních vozidel vyšších tříd. V provozu se kolos pohybuje svižně a naprosto poslušně. Řidič však musí mít neustále na paměti a „v oku“ značnou délku ovládaného stroje. Dalším „optickým klamem“ je poměr rozměrů vozidla a velikosti jeho motoru. Může se totiž celkem právem zdát, že pod kapotou by měl být asi tak pětilitr, respektive 250 koní. Jenže agregát OM 646 DE 22 LA je „jen“ čtyřválcový přeplňovaný vznětový, má zdvihový objem 2,2 litru a poskytuje oněch „koní“ pouze 150, tedy 110 kilowattů. A ono to překvapivě stačí! Sprinter „Maxi“ totiž konstruktéři dokázali postavit jako velmi lehký celek s vynikající pevnostní strukturou. Karoserie zaslouží ocenění za torzní tuhost, obstála i při „vibračním testu“ spočívajícím v dynamické jízdě s prázdným vozidlem po Hlávkově mostě a jiných zdevastovaných vozovkách metropole. V tomto případě byl úspěch ještě překvapivější vzhledem k velkým plochám stěn skříně. Oficiální provozní hmotnost testovaného vozidla činila 2260 kilogramů. Jedná se o údaj podle respektované německé normy DIN 70020; výsledná hodnota zahrnuje vlastní hmotnost vozidla se všemi provozními náplněmi, nádrží paliva naplněnou na 90 % (u našeho Sprintera tedy s 68,5 l nafty), započítává také hmotnost řidiče (68 kg) a hmotnost „zavazadel“ (7 kg). Poté stačil nejjednodušší matematický úkon (výpočet rozdílu mezi celkovou hmotností 3500 kg a zmíněnou provozní 2260 kg) ke zjištění, že náš „maximalista“ poskytuje užitečnou hmotnost 1240 kg. Zdá se vám to málo? Náš názor je opačný! Jedna a čtvrt tuny podle našich zkušeností představuje například naplnění 17,4 m3 objemu skříně obuví v krabicích a kartonech (téměř přesně) nebo exportním balením lehkých potravin typu bramborových lupínků, tak mohutně exportovaných do Německa (s hmotnostní rezervou). S cihlami či ocelovými ingoty ovšem asi velkou slávu nenaděláme. Nadprůměrné jízdní vlastnosti Podstatné je, že podvozek je natolik výtečně postavený, že jízdní vlastnosti plně zatíženého a zcela prázdného vozidla se prakticky neliší, jsou v obou případech nadprůměrně dobré. Ocenili jsme zejména až neuvěřitelnou stabilitu sprintera ve velké rychlosti za nepříjemného bočního nárazového větru. Přes velkou plochu, do které se vítr opíral, zůstával užitkový mercedes naprosto stabilní, držel stopu a ani výkyvy karoserie nestály za pozornost, a dokonce korekce volantem prakticky nebyly nutné. Na letišti u Mnichova Hradiště jsme dosáhli při jízdě bez nákladu největší rychlosti 161 km/h s tím, že by v příznivějších podmínkách bylo maximum možná ještě o 2 až 3 km/h lepší. Hovořit o brzdovém systému znamená po-užívat pouze superlativy. Je jednoznačně vynikající! Při intenzivním až nouzovém brzdění vynikne činnost „asistenta“ i ostatních elektronických pomocníků. Lze si bez nejmenších problémů dovolit drsné brzdění v zatáčce, když elektronika optimalizuje rozdělení brzdného tlaku v jednotlivých třmenech rozdílně. Podstatné však je zejména to, že nejen mění charakteristiku regulace podle hmotnosti nákladu, ale zásluhou systému Adaptive ESP dokonce bere v úvahu polohu těžiště vozidla ovlivněnou umístěním a hmotností nákladu! Při současných nárocích na řidiče vyplývajících z hustoty provozu zaslouží ocenění instalace (byť „příplatková“) systému Hillholder, samočinného zařízení několik sekund bránícího „couvnutí“ vozidla při rozjezdu do stoupání. Cena nového sprintera je v této úpravě a s množstvím nadstandardních prvků velmi dobrá, přestože překračuje hranici jednoho milionu. Zákazník však za ni dostává technicky špičkové vozidlo, které ve své kategorii vyniká hned v několika směrech. Nás velmi výrazně uspokojilo a v konečné bilanci si připsalo body i za spotřebu paliva. Přes pestré využívání vozidla několika řidiči rozdílných povah a technik jízdy dosáhla po ujetí 1000 kilometrů vynikajících 10,1 l /100 km.

Ondřej Horský

spinner