22. března 2007
Tak jako se Česká republika a Slovensko – alespoň podle počtu vyrobených kusů – v posledních letech staly velmocemi ve výrobě osobních vozidel, pozici bezkonkurenčně největšího evropského producenta autobusů si ve stejné době vypracovalo Turecko.
Podle údajů tureckého svazu automobilových výrobců OSD se loni v zemi půlměsíce vyrobilo 6019 autobusů, 20 728 minibusů a 8263 kusů nejoblíbenějšího tureckého dopravního prostředku – midibusu. Dvaasedmdesátimilionovou zemi, která by se do roku 2015 ráda stala členem Evropské unie, si pro umístění svých výrobních závodů mimo jiné i díky levné pracovní síle vybraly například MAN a Mercedes-Benz. Na tureckém, ale stále více i na evropském trhu jim konkuruje také celá řada domácích tureckých výrobců. Většinou začínali s licencí zahraniční automobilky (například Isuzu či IVECO), ale postupně se začali stavět na vlastní nohy. Jedním z nich je společnost Temsa, která od roku 1984 v jihoturecké Adaně montuje vozidla Mitsubishi a souběžně rozvíjí i výrobu autobusů. Loni již vyrobila více než devět set autobusů, z nichž téměř polovina našla zákazníky v evropských zemích. Po zemích západní Evropy letos nově vstupuje i na český trh.
Vysoké investice do vývoje
Mateřský koncern Sabançi (viz rámeček) do moderní továrny v Adaně o rozloze 400 tisíc m2 investoval celkem 8,8 milionu €. Závod, který odpovídá evropským standardům jak z hlediska technologie a pracovních podmínek zaměstnanců, tak třeba i ochrany životního prostředí, nyní ročně opouští téměř tisícovka autobusů, dva tisíce minibusů a sedm a půl tisíce nákladních vozidel. Celkem jedenáct různých typů autobusů vycházejících z domácí konstrukce a komponent od renomovaných dodavatelů v něm montuje vysoce proškolená pracovní síla. Výrobce si zakládá na vysoké flexibilnosti výroby a vlastním vývoji, do nějž v posledních letech hodně investoval. Jen na vybudování vývojového centra v Adaně vynaložil 1,3 milionu €, na druhé podobné pracoviště – Marmarské výzkumné centrum v Tübitaku u Istanbulu – dalších 1,25 milionu €. Mladí turečtí konstruktéři na obou pracovištích vyvíjejí prototypy, které by měly splnit různorodé požadavky zákazníků na moderní dopravní prostředky. V čele jejich úsilí je snaha o snižování hmotnosti autobusů a současně zvyšování jejich bezpečnosti (v Turecku jsou nehody autobusů velmi časté). Aby mohli vyjít vstříc i vkusu a požadavkům evropských zákazníků, konzultují konstrukci a design výrobků značky Temsa s předními evropskými inženýry a designéry, například s legendárním designérem Bobem Lee, který stál za úspěchem značky Neoplan.
Zaměřeno na export
Na vlastním tureckém trhu se ročně prodá jen asi 1300 autobusů. Proto má pro Temsu prvořadý význam export, který jí zajišťuje roční nárůst odbytu o zhruba deset procent. Z loňské produkce 902 velkých autobusů (2005: 840) směřovalo zhruba 70 procent do některé ze čtyřiceti zemí světa, v nichž autobusy se značkou Temsa jezdí. Hlavním odbytištěm je jednoznačně Evropa, kam již nyní směřují tři čtvrtiny exportu. Významnou roli ovšem hraje i Blízký východ; Temsa má například vlastní zastoupení ve Spojených arabských emirátech či Egyptě. V Evropě se přitom Temsa vůbec poprvé prezentovala teprve v roce 2000 na veletrhu IAA v Hannoveru. Se stejnou pružností, s jakou inovuje své výrobky, však již o rok později ustavila vlastní dealerskou síť pokrývající více než třicet zemí. Speciálně pro evropský trh také vyvinula meziměstský autobus Safari, s nímž dokázala vyhrát několik tendrů a zařadit se tak mezi zavedené výrobce. Nové modely, v nichž využívá motory Mitsubishi, MAN, DAF, Cummins a Catterpillar a převodovky ZF, splňují emisní normy Euro 4 i Euro 5. Díky smlouvám s předními světovými výrobci motorů nabízí Temsa dokonce motory s oběma existujícími technologiemi na snížení emisí – SCR i EGR. Loni již Temsa v Hannoveru mohla představit nejen nové produkty (například modely Safari RD a Safari HD z nerezové oceli, úsporný minibus Tourmalin IC a příměstský autobus Metropol), ale i novinky poprodejních služeb a distribuce náhradních dílů v Evropě. Nové, náročnější evropské zákazníky by tureckému výrobci měly zajistit nejnovější modely – luxusní autokar Diamond a minibus Opalin. Poslední mezeru v sortimentu – speciální městský autobus pro evropský trh – hodlá zaplnit v příštím roce (v Turecku již v tomto segmentu nabízí model Metropol City). Brzy hodlá Temsa na náročný evropský trh podle prezidenta společnosti Mehmeta Buldurgana vyvážet plnou polovinu své produkce. Evropské zákazníky chce přesvědčit kvalitou, moderním designem, konkurenceschopnou cenou a v neposlední řadě i spolehlivostí danou zkušenostmi s provozem v často obtížných tureckých podmínkách. A také tím, že je evropským zákazníkům stále blíže. Vedle Belgie, kde společnost zřídila vlastní evropskou centrálu ve vlámském Mechelenu asi 25 kilometrů od Bruselu, má nyní Temsa zastoupení v Německu, Itálii, Francii, Rakousku a Maďarsku.
Zastoupení v ČR do konce března
Evropskou síť dealerů a distributorů Temsa postupně rozšiřuje. Letos ji vedle restrukturalizace sítě v Německu podle Mehmeta Buldurgana očekává především investice do zastoupení v nových zemích – Španělsku a České republice, kam se z Budapešti stěhuje středoevropské zastoupení značky. Nový ředitel českého zastoupení Aydin Özgür by měl kancelář v Praze otevřít do konce března. „Z pozice silného regionálního hráče se chceme dostat do světové třídy,“ říká Mehmet Buldurgan.
Dalším cílem Asie
Vedle výstavby značky v Evropě společnost mohutně investuje také do vývoje a do výrobních kapacit v Egyptě. V únoru otevřela joint venture na výrobu vozidel v Egyptě, na němž se Sabançi podílí 65 procenty. Do budoucna se ovšem výrobce nehodlá spokojit jen s blízkovýchodním a evropským trhem. S modely Diamond (s motorem MAN) a Standard Safari již minulý týden zjišťovala zájem asijských zákazníků na veletrhu BusWorld China v Šanghaji.
Luboš Spálovský www.temsa.com.tr www.osd.org.tr/bulten2006.pdf
TemSA Industrial & Trading Co Temsa byla založena v roce 1968 jako dodavatel oceli pro stavební průmysl. Výroba vozidel rozšířila její portfolio v roce 1984, kdy součást koncernu Sabançi získala licenci na montáž a distribuci nákladních vozidel Mitsubishi. Nyní jich ročně vyrábí kolem 7500 kusů (značka má na tureckém trhu podíl kolem 55 procent). Na základě vozidel Mitsubishi začala Temsa montovat i minibusy a midibusy pro domácí turecký trh – nejprve to byl v roce 1985 model Maraton, o rok později Prenses a v roce 1992 zatím nejúspěšnější minibus Prestij. Postupně se pak vypracovala na pozici flexibilního výrobce autobusů, který je díky vlastnímu vývojovému zázemí schopen pružně reagovat na změnu poptávky. Variantu modelu Prestij pro náročný evropský trh uvedla v roce 1997; po něm už v rychlém sledu následovaly dvanáctimetrový Safir (1999), Safari v délkách 10,6, 12,0 a 12,8 metru (2000), Samba (2001), minibus Opalin (8,0 a 9,0 metru) a nakonec v roce 2003 autokar Diamond (13,0 a 14,0 metru). Do výzkumu a rozvoje výroby autobusů Temsa loni investovala celkem 11,8 milionu €.
Holding Sabançi Temsa je důležitá součást holdingu Sabançi, který je ve vlastnictví jedné z nejbohatších rodin v Turecku. Zakladatelé impéria přišli kolem roku 1920 do jihoturecké Adany, kde vydělali jmění na produkci bavlny, které se mimořádně dobře daří na horké a vlhké planině Çukurova mezi Adanou a pobřežím Středozemního moře. Díky zemědělství, textilnímu průmyslu a nově i strojírenství počet obyvatel čtvrtého největšího tureckého města během posledních dvaceti let vzrostl ze 400 tisíc na 1,6 milionu. V podnicích holdingu Sabançi je údajně zaměstnán téměř každý pátý obyvatel města. Charakteristické kapitálky SA v modrých kroužcích jsou obsaženy v názvech 64 firem a osmi joint ventures, které v roce 2005 dosáhly obratu 10,5 miliardy USD a investovaly 550 milionů USD. Těžištěm činnosti holdingu je vedle automobilového průmyslu především bankovnictví a výroba plastů.