Kontrola stavu pneumatik

Téměř dvě třetiny motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách

Téměř dvě třetiny motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách

PRAHA 9. 5. – Přibližně 63 procent evropských motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách. Vyplývá to z výsledků kontroly 46 tisíc vozidel v 11 evropských zemích, kterou během roku 2011 provedla společnost Bridgestone. Díky špatnému tlaku v pneumatikách se ročně zbytečně spotřebuje 3,1 miliardy litrů paliva ročně v hodnotě 5 miliard €.

Pro životní prostředí to znamená zvýšení emisí CO2 o 7,4 milionu tun ročně, což odpovídá nárůstu emisí CO2 o 2,7 g/km u všech vozidel provozovaných na evropských silnicích. „Stejně jako v předchozích letech výsledky ukazují, že většina řidičů si není vědoma nákladů a rozsahu škod pro životní prostředí, které má na svědomí nedostatečná péče o pneumatiky,“ říká Tom Fukuda, viceprezident společnosti Bridgestone Europe zodpovědný za prodej a marketing. Bridgestone provedl v rámci svých aktivit na podporu bezpečnosti kontroly již více než 180 tisíc pneumatik u nákupních středisek a na veřejných parkovištích.

Analýza výsledků ukazuje, že 17,5 procenta motoristů jezdí na závažně podhuštěných pneumatikách (minimálně 0,5 baru pod doporučenou hodnotou tlaku) a 4,3 procenta z nich velmi ohrožuje bezpečnost silničního provozu jízdou na kriticky podhuštěných pneumatikách (minimálně 0,75 baru pod doporučenou hodnotou tlaku).

Téměř 20 procent používaných pneumatik je také opotřebeno pod hranici evropskou legislativou povolené minimální hloubky dezénu 1,6 mm, což představuje bezprostřední bezpečnostní riziko pro řidiče vozidla, cestující i ostatní účastníky silničního provozu. Řidiči těchto vozů se mohou setkat s akvaplaningem při rychlostech až o 40 procent nižších než obvykle a zároveň podstupují vysoké bezpečnostní riziko způsobené ztrátou přilnavosti.

Více než 3,5 procenta zkontrolovaných pneumatik vykazuje jak kritické opotřebení, tak i kritické podhuštění, což řidiče vystavuje dvojnásobnému ohrožení. Výsledky kontrol svědčí o tom, že mnozí motoristé si neuvědomují, že v pneumatice se stejně jako v balonu snižuje v průběhu času přirozeně tlak vzduchu a že jízda s nesprávným tlakem je nejen nebezpečná, ale vede i k plýtvání palivem a výraznému zvýšení emisí CO2. Je to způsobeno tím, že tlak vzduchu v pneumatice výrazně ovlivňuje velikost valivého odporu pneumatiky, který patří mezi klíčové faktory ovlivňující výši spotřeby paliva vozidla.

V závislosti na typu silnice a jízdním stylu připadá na valivý odpor 18 až 26 procent celkové síly, kterou musí vozidlo vynaložit na překonání všech jízdních odporů. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatice zvyšuje velikost valivého odporu, má přímý vliv na hospodárnost jízdy a množství vypouštěných emisí.

Jízda na podhuštěných pneumatikách je také nebezpečná. Při sníženém tlaku vzduchu v pneumatikách ztrácí řidič kontrolu nad vozem, který se tak může dostat snadněji do smyku. Nízký tlak vzduchu v pneumatice má také extrémně negativní vliv na životnost pneumatiky v důsledku nadměrného namáhání ramenní oblasti pneumatiky a jejího zahřívání při ohýbání bočních stěn. Motoristům s kriticky nízkým tlakem vzduchu v pneumatikách hrozí kvůli uvedeným faktorům defekt pneumatiky.

spinner