8. listopadu 2007
Letošní světový kongres Mezinárodní federace národních spedičních svazů (FIATA) hostila v polovině října Dubaj ve Spojených arabských emirátech. Z České republiky se jej zúčastnili představitelé Svazu spedice a logistiky České republiky (SSL ČR). O prvních dojmech z dubajského kongresu jsme hovořili s předsedou SSL ČR Ing. Martinem Drábkem.
„Jak vás Dubaj přivítala a jaké bylo hlavní téma letošního kongresu Světové federace spedičních svazů?“
„Přestože byl kongres termínově oproti zvyklostem o měsíc posunut, přivítala nás Dubaj teplotami kolem 35 oC, takže nám v době, kdy u nás v Česku na některých místech padal první sníh, přišla vhod všudypřítomná klimatizace.
Samotná Dubaj je nové, moderní město, kde se hodně a velmi rychle buduje. Kapitál vrchního vládce emirátu, šejka Mohameda bin Rašída Al Maktúma, je skutečně vidět na každém kroku.
Letošní kongres přivítal více než tisíc delegátů a jeho hlavním tématem byla bezpečnost dopravy. Hned první společné fórum se uskutečnilo na téma Stoprocentní bezpečnost dopravy – mýtus, nebo skutečnost? Toto společné fórum stálo v popředí zájmu všech delegátů a těšilo se hojné účasti. Jak by také ne, když hlavním řečníkem byl představitel Nejvyššího celního úřadu USA Richard di Nucci, který v podstatě obhajoval nový bezpečnostní zákon USA, jehož součástí je Plán stoprocentního skenování kontejnerů. Ten stanoví, že všechny letecké zásilky od roku 2010 a námořní kontejnery od roku 2012 se budou muset před nakládkou rentgenovat.
Toto ústřední téma se pak promítalo celým jinak standardním programem kongresu. Zasedaly regionální výbory (Afrika, Střední východ, Asie, Pacifik, Evropa a Amerika), další jednání byla rozdělena podle jednotlivých dopravních výborů, institutů a pracovních skupin. Poslední den zasedání byl již tradičně věnován zasedání Valné hromady, která letos volila nového prezidenta a předsednictvo FIATA.“
„V rámci kongresu také proběhly volby do orgánů sdružení. Jak dopadly?
„Novým prezidentem FIATA byl zvolen William Gottlieb z Kanady, který je již dlouholetým pracovníkem sdružení a zároveň pracuje jako ředitel kanadské dopravní firmy David Kirsch Forwarders Montreal.
Složení předsednictva bylo v kandidátce navrženo jak ze starých známých spedičních harcovníků, tak ze zástupců nových členů FIATA, zejména z východu Evropy a Balkánu. Z navrhovaných kandidátů nebyl potvrzen do funkce pouze zástupce Rumunského spedičního svazu Stefan Popa.“
„Vraťme se ještě k hlavnímu tématu kongresu. Jak delegáti reagovali na problematiku stále se zostřujících bezpečnostních opat-ření ?“
„Svazy odesílatelů celého světa ostře kritizují nový americký bezpečnostní zákon. Je nutné si uvědomit, že rentgenové skenování bude stát značné investice a náklady, které přejdou na odesílatele a nakonec je zaplatí spotřebitel. Další překážka nastane při odbavování námořních kontejnerů: prodlouží se doby odbavení kontejnerů v již tak přetížených přístavech. Je otázkou, zda přemíra papírování není překážkou v obchodu, kterou se bude muset zabývat Světová organizace pro obchod, WTO. Nizozemský svaz uvádí, že již dnes je třicet procent obchodu administrativa spojená s odbavením zásilky. Japonská odesílatelská rada považuje nové předpisy za znehodnocení již praktikovaných bezpečnostních řízení a Svaz přístavů SRN odmítá zcela ultimativně nový bezpečnostní zákon USA v jeho současné podobě. Jak vidíte, žádný potlesk na bezpečnostní scéně.“
„Je to podnět pro další činnost SSL?“
„Určitě ano, našimi členy jsou i letečtí a námořní speditéři a naším úkolem je vytvářet alespoň trochu snesitelné prostředí pro jejich činnost. Naší snahou je a bude tento zákon připomínkovat přes Asociaci evropských spedičních svazů (CLECAT) a světové sdružení FIATA.
Ostatně výjimečně nejsme sami. Varovný prst k této problematice zvedlo již i ministerstvo obchodu a průmyslu.
Vytvoření dobrých podmínek na začátku obchodního řetězce se určitě vyplatí. Nebude dlouho trvat, než tato bezpečnostní opatření začnou prorůstat do ostatních druhů doprav a do celého obchodního řetězce.“
Pavel Toman