23. listopadu 2006
Misí po městských aglomeracích a logistických centrech USA navázal Svaz dopravy ČR (SD) na přelomu srpna a září na loňskou úspěšnou misi po přístavech Německa, Dánska a Švédska. Jeho zástupci navštívili New York, Chicago a Federální ministerstvo dopravy USA ve Washingtonu. Hlavními cíli mise bylo poznat způsoby financování a provozování veřejných logistických terminálů a provozování a řízení veřejné dopravy v USA. Na úvod navštívili zástupci SD řídicí centrum dopravy v New Yorku, kde se seznámili s takzvaným systémem červených kamer, který propojuje nebezpečné zóny a v případě potřeby umožňuje plynulé přesměrování provozu. Díky těsné spolupráci policie a řídicích center se tak ani v největších městech USA na silnicích nezvyšuje počet mrtvých (USA ročně vykazují zhruba 42 tisíc obětí nehod). Dalšími body programu mise byly návštěvy terminálů APM Port Elizabeth a APM Port Baltimore. Poté účastníci mise zavítali na Federální ministerstvo dopravy USA ve Wa-shingtonu, kde byli informováni o stavu silnic, mostů a tranzitního systému USA. Seznámili se také se směrnicemi pro provozovatele školních autobusů, federálními bezpečnostními předpisy USA pro hromadnou dopravu osob a s působností Americké autokarové asociace (ABA). Nakonec se zástupci SD prostřednictvím vlakového spoje společnosti Amtrak přesunuli do Chicaga, kde navštívili intermodální Logistický park BNSF Chicago. Při návštěvě USA měli účastníci mise možnost zhodnotit funkčnost letecké, městské hromadné, autobusové i železniční dopravy a srovnat je s dopravním systémem v ČR a zemích Evropské unie. K obecně výrazným rysům patřila velmi silná protiteroristická bezpečnostní opatření v dopravě. Navštívená logistická centra jsou na velmi vysoké úrovni a zřetelně se u nich projevuje nárůst objemu kontejnerové dopravy. Železniční dálková osobní doprava operující v řídké síti je sice pohodlná a komfortní, ale pomalá a proti autobusům dražší. Nákladní železniční doprava je plně funkční a prosperující. Železniční vozový i lokomotivní park je oproti evropskému velmi robustní, což umožňuje minimalizovat jeho údržbu a snižovat tak provozní náklady. Železniční infrastruktura je také udržována v provozuschopném stavu s viditelnou snahou o minimalizaci nákladů. Dálková autobusová doprava je zabezpečována moderními vozidly a s velkou nabídkou slev. V silniční nákladní dopravě je vlastník tahače většinou smluvně řízen společností zabezpečující dopravu pro operátory terminálů s tím, že využívá zápůjčky různých kontejnerových šasi a návěsů.
Petr Kašík, výkonný ředitel Svazu dopravy ČR www.svazdopravy.cz/html/ cz/news.html