21. ledna 2010

Zahájení elektronického výběru mýtného na Slovensku provázejí stále se stupňující potíže. Podle nově založené Unie autodopravců Slovenska systém selhal již na počátku provozu. Svou nespokojenost slovenští dopravci vyjadřují protesty, které se z Bratislavy postupně rozšířily i do dalších měst. Ministr dopravy Ľubomír Vážný na fiasko v prvních dnech protestů reagoval jen prohlášením, že systém výběru elektronického mýtného byl připraven dobře a „nespokojeny jsou jen dvě desetiny dopravců, kteří zanedbali svou zákonnou povinnost“.
I přetrvávající kolony zahraničních vozidel na slovenských hranicích však potvrzují spíše výhrady dopravců a slova o fiasku, než optimistická vyjádření ministra dopravy. Nejvíce se doprava zkomplikovala na česko-slovenském hraničním přechodu v Mostech u Jablunkova na Frýdecko-Místecku. Především řidičům polských kamionů chyběla palubní jednotka, a tak svá vozidla odstavovali na české straně hranice a jezdili si pro jednotky na Slovensko. První mýtná brána je totiž umístěna hned na hraničním přechodu. „Firma, která zařízení na mýtné instaluje, není přímo na hranici. Proto musejí řidiči nákladní dopravy vozidlo odstavit a zřejmě vozidlem taxi se přemístit několik kilometrů do vnitrozemí, a pak se teprve vrátit ke kamionu,“ řekl mluvčí moravskoslezské policie Stanislav Sobol. Odbavení jednoho vozidla tak podle něj trvá zhruba 40 minut.
Problémy na hranicích se snažil řešit i český ministr dopravy Gustav Slamečka, který minulý týden jednal se svým slovenským resortním kolegou Ľubomírem Vážnym. Ministři se dohodli na zavedení autobusové dopravy v kritickém úseku – autobusy by měly vozit řidiče kamionů z české strany do slovenské obce Svrčinovec, kde se vydávají palubní jednotky, a zpět.
Protesty slovenských dopravců
Na nedostatky v systému elektronického mýtného od jeho zavedení upozorňují slovenští dopravci z nové Unie autodopravců Slovenska. Nejprve obsadili čerpací stanice, kde sbírali podpisy na petiční archy, v nichž požadovali pozastavení provozu mýtného systému, snížení spotřební daně na paliva, označení všech zpoplatněných úseků dopravními značkami anebo nižší daň z motorových vozidel. Poté se protesty přesunuly do Bratislavy a v pondělí se rozšířily i do Trenčína, Trnavy a Považské Bystrice, kde řidiči kamionů pomalu projíždějí městem; nespokojení dopravci se začali scházet také v Košicích. Tvrdí, že výběr mýtného nebyl řádně připraven a přinesl jim pouze další náklady, které mohou vést až k jejich krachu.
Větší dopravci ze Sdružení ČESMAD Slovakia zpočátku mýtné nekritizovali, ale posléze i oni začali vyjadřovat nespokojenost. Ministr dopravy Ľubomír Vážný jim nakonec minulý týden na společném jednání přislíbil dílčí změny v systému. Některé zpoplatněné úseky se rozdělí na menší části a sníží se i výše pokuty za nesprávné nastavení palubní jednotky. Čekání řidičů kamionů na registraci do systému by mělo na hranicích zkrátit dočasné zavedení takzvaného ticketingu. Potvrzením o úhradě mýtného se budou prokazovat řidiči, kteří přes Slovensko jen projíždějí.
Zapojil se premiér
S ministrem dopravy, zástupci Národní dálniční společnosti (NDS) a společnosti SkyToll minulý týden jednal i premiér Robert Fico. „Předseda vlády požádal NDS a SkyToll, aby urychleně podnikly kroky k takové úpravě 850 mýtem zpoplatněných úseků, která by zohlednila výjezdy z těchto úseků pro účely podnikání,“ řekla k jednání premiérova mluvčí Silvia Glendová. Cílem navržených změn je podle ní snaha minimalizovat výskyt případů, kdy dochází k účtování celého zpoplatněného úseku, ačkoli dopravce ve skutečnosti využil pouze jeho část.
Na zmatky doplácejí i čeští dopravci
Zmatky kolem slovenského mýtného ostře kritizovali čeští dopravci. „Mnohakilometrové a i více než desetihodinové kolony na hraničních přechodech se Slovenskou republikou nejsou ani demonstrací dopravců, ani připomínkou let minulých, ale důsledkem organizační neschopnosti při spouštění elektronického výběru mýta. Těmto nepříjemnostem se bohužel nevyhnou ani ti čeští dopravci, kteří neponechali nic na poslední chvíli a před měsícem si objednali a zaplatili palubní jednotky. Stále je ještě většinou nedostali a musejí stát v potupných frontách, aby mohli splnit zákon a přispět nemalými částkami slovenskému eráru za použití dálnic a silnic první třídy,“ uvedl minulý týden mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Situaci zahraničním řidičům komplikuje i skutečnost, že na Slovensku nelze použít k platbě za vstup do systému platební kartu. „V praxi to znamená, že řidič, který u sebe nemá minimálně 101 € v hotovosti, nemůže s nákladním vozidlem nebo autobusem nad 3,5 tuny na slovenské území. Objíždění zpoplatněných tras nepřipadá v úvahu už z toho důvodu, že na rozdíl od Česka nejsou tyto úseky označené, takže bez palubní jednotky je nelze identifikovat. Na benevolenci slovenské policie se spoléhat rovněž nedá, podle informací slovenského tisku padly první pokuty ve výšce 1 655 € již tři hodiny po spuštění systému,“ uvedl dále Martin Felix.
„Je velmi smutné, když si vlády dělají ze silniční dopravy dojnou krávu, ale ještě smutnější, když ani nejsou schopny vytvořit uživatelsky vstřícné prostředí pro výběr těchto daní,“ zhodnotil situaci generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar.
Přeplatek za dražší instalaci lze získat zpět
„Alespoň částečnou náplastí pro naše dopravce je, že i díky naší intervenci snížila slovenská strana poplatky za montáž palubních jednotek téměř o jednu pětinu,“ uvedl na adresu českých dopravců Martin Felix. Cena za instalaci jednotek se na konci prosince snížila z 134,90 € bez DPH (viz DN 01/10) na 111,90 € bez DPH. Podle informací Sdružení ČESMAD Slovakia mohou dopravci, kteří za pevnou instalaci palubní jednotky zaplatili vyšší cenu, zažádat prostřednictvím formuláře dostupného na internetových stránkách sdružení o vrácení přeplatku.
(čtk/lan)