14. května 2009
Jen o něco více než po třech letech od první prezentace druhé generace lehkého užitkového vozidla Sprinter (viz DN 07/06) pozval německý výrobce Mercedes-Benz minulý týden novináře opět do supermoderního vývojového centra Van Technology Center u Stuttgartu, aby jim ukázal další milník ve vývoji jedné z neoblíbenějších evropských dodávek. Podle březnového verdiktu lipského veletrhu AMI letošní „nejlepší dodávka pro kurýrní a expresní služby“
získala díky novým motorům třídy Euro 5 a nové,
speciálně pro dodávky vyvinuté převodovce příznivější výkonové parametry, spontánnější záběr a kultivovanější běh.
I když rozsáhlá modernizace přinesla i několik dílčích úprav v zájmu zvýšení pohodlí řidiče, jejím hlavním cílem bylo dosažení co nejlepších ekologických parametrů. Spolu s nimi se Sprinter ovšem současně dostal i na podstatně vyšší úroveň hospodárnosti: nová manuální převodovka ECO Gear spolu s nově vyvinutou řadou čtyřválcových vznětových motorů s interním označením OM 651 (případně důkladně přepracovaným vidlicovým šestiválcem OM 642)
dokáže podle údajů výrobce oproti dosavadnímu modelu ušetřit i při vyšším výkonu až 1,5 lit-ru nafty na 100 kilometrů.
Nižší spotřeba, vyšší výkon
Motory zcela nové konstrukce řady OM 651 se zdvihovým objemem
2143 cm3 mají výrazně delší zdvih (99 mm) než vrtání (83 mm). Úpravami výrobce výrazně snížil vnitřní tření a zdokonalil spalovací proces. Výsledkem je podstatné omezení tvorby škodlivých emisí. Všechny varianty splňují normu Euro 5, respektive EEV, bez použití technologie selektivní katalytické redukce. Pravidelné doplňování roztoku AdBlue jako u velkých nákladních vozidel totiž provozovatelé dodávek odmítají. Proto musel Mercedes-Benz zvolit cestu náročné konstrukce
systému recirkulace výfukových plynů s dvoustupňovým chlazením, kterou samozřejmě doplňuje i oxidační katalyzátor a filtr pevných částic.
Stejně jako u dosavadních motorů vstřikuje naftu přímo do válců soustava Common Rail. Elektromagneticky ovládané vstřikovače čtvrté generace se vyznačují lepší regulovatelností a sedmiotvorové vstřikovací trysky rozprašují palivo maximálním tlakem až 180 MPa jemně do válce až ve čtyřech dávkách.
Mercedes-Benz Sprinter nabízí nové čtyřválce OM 651 ve třech výkonových variantách – 70, 95 a 120 kW. V porovnání s dosavadními motory se výkon špičkové varianty zvýšil o osm procent, maximální točivý moment dokonce o deset procent. K nižší spotřebě přispívá mimo jiné inteligentní řízení činnosti přídavných agregátů, například olejového a vodního čerpadla nebo alterná-
toru.
Současně Mercedes-Benz podrobil rozsáhlé modernizaci i vidlicový šestiválec OM 642. Nově motor splňuje požadavky emisní normy Euro 5 a nabízí vyšší výkon a maximální točivý moment. Pro vozidla Sprinter jej Mercedes-Benz dodává pouze o výkonu 140 kW.
Převodovka ECO Gear
Nové motory se skvěle doplňují s další novinkou – šestistupňovou mechanickou převodovkou ECO Gear, která dále snižuje spotřebu i při vyšší dynamice jízdy. Mercedes-Benz ji vyvinul speciálně pro lehká užitková vozidla a sám ji i vyrábí.
Výjimečnou vlastností nových převodovek, které ve všech variantách modelu nahradí dosavadní převodovku NSG, je obzvlášť velké rozpětí převodů mezi krátkou „jedničkou“ a dlouhou „šestkou“. Jednotlivé převody konstruktéři zvolili s přihlédnutím k typickým situacím při provozu lehkých užitkových vozidel, jako je například rozjezd do kopce s přívěsem, rozjezd na povrchu s malou přilnavostí nebo dlouhá jízda po dálnici.
Převodovku Mercedes-Benz nabízí ve dvou provedeních ECO Gear 360 pro čtyřválce a ECO Gear 480 s širšími ozubenými koly a vyztuženými stěnami hliníkové skříně pro šestiválcové vznětové a zážehové motory.
(spa)