Ford

SportVan se šestistupňovou převodovkou dále rozšiřuje paletu modelů Transit

Od loňského července, kdy uvedla na trh šestou generaci svého osvědčeného modelu Transit, automobilka Ford průběžně pokračuje v rozšiřování celé modelové řady. Poslední novinky novinářům představila na konci října v Mnichově; ve výstavní premiéře se s nimi o několik dní později mohli seznámit i návštěvníci amsterdamského autosalonu užitkových vozidel.

Široká škála nabízených motorů a nejrůznějších provedení pomohla novému modelu již loni po jeho uvedení na trh k zisku titulu Van of the Year 2007. Od té doby se loni v Česku nejprodávanější importované vozidlo dočkalo dalšího, zatím nejsilnějšího motoru (o výkonu 147 kW), „jumbo“ provedení s celkovou hmotností 4,6 tuny a speciální řady Heavy Duty. Naposledy Ford k novinkám přidal luxusní provedení SportVan, které bude od jara (stejně jako i některé další modely s pohonem přední nápravy) dodávat s novou šestistupňovou převodovkou Durashift. Současně také rozšířil seznam modelů, které v sérii vybavuje systémem elektronického řízení stability ESP.

Šestistupňová převodovka

Novou šestistupňovou převodovku pro modely s pohonem předních kol Ford vyvinul ve spolupráci se společností Getrag Ford Transmissions. Její výhodou je širší rozpětí převodů než u stávající pětistupňové varianty, které v praxi přináší snížení spotřeby prakticky ve všech provozních režimech. „Kratší“ první rychlostní stupeň usnadňuje rozjezd s plně naloženým vozidlem, zatímco „delší“ nejvyšší převod snižuje otáčky motoru při jízdě po dálnici. Výsledkem je citelně nižší hlučnost a samozřejmě také spotřeba.

„Nižší nakládací hrana, rozměrnější a vyšší nákladový prostor a snazší manévrování ve stísněných prostorách jsou nejčastější důvody, proč klienti volí model s pohonem přední nápravy. Nová verze zachovává všechny tyto přednosti, navíc k nim přidává o deset procent nižší spotřebu paliva a lepší akustický komfort,“ uvedla při prezentaci novinky v Mnichově Christine Lundová z oddělení konstrukce užitkových vozidel Ford.

Modely se šestistupňovou převodovkou zřejmě osloví zejména zákaz-níky, kteří hledají vozidlo v kategorii dvou tun celkové hmotnosti s vysokým výkonem pro pohodlnou jízdu po dálnici na delší vzdálenosti, které by bylo schopno táhnout přívěs o celkové hmotnosti až 5500 kilogramů.

Nejen po práci: SportVan

Novinkou v podobě luxusního modelu Transit SportVan Ford zase cílí především na ty, kdo dodávku používají jak pro služební, tak pro soukromé účely. Vozidlo vycházející z provedení s krátkým rozvorem by podle automobilky mělo svým nezaměnitelným stylem „vyčnívat z řady“. Podle Christine Lundové pravděpodobně nejvíce osloví britské zákazníky.

Přední kola modelu pohání vznětový agregát Duratorq TDCi 2,2 l o výkonu 103 kW (140 k) s točivým momentem 350 Nm, který na kola přenáší nová šestistupňová převodovka. Sportovní design exteriéru (osmnáctipalcová kola z lehkých slitin, nízkoprofilové pneumatiky 235/45 a přední spoiler v barvě karoserie se světlou střední částí) jde ruku v ruce s luxusním interiérem. Součástí standardní výbavy novinky je například klimatizace, audiosystém Ford 6006 s ovládáním na sloupku řízení, měnič na šest CD a elektrické ovládání oken a vyhřívaných zpětných zrcátek. Na přístrojové desce nechybí palubní počítač, tempomat a čelní airbag spolujezdce. Zvláště nároční zákazníci si mohou v rámci výbavy na přání Transit SportVan doplnit i satelitní navigací, rozhraním Bluetooth či špičkovým zabezpečovacím systémem.

Duratorq TDCi dává až 147 kW

Zájemcům o vyšší výkon a užitečné zatížení Ford již dříve vyšel vstříc novým pětiválcovým řadovým vznětovým motorem Duratorq TDCi se systémem common-rail. Agregát o objemu 3,2 litru splňující limity normy Euro 4 poskytuje maximální výkon 147 kW a maximální točivý moment 470 Nm v rozmezí 1700 až 2500 min-1. Motory se vyrábějí v závodě Ford v tureckém Inonu; servisní interval pro ně výrobce stanovil na 50 tisíc kilometrů (nebo dva roky). Nová motorizace je ideální pro „jumbo“ model 460 s celkovou hmotností 4,6 tuny, který Ford uvedl na trh rovněž letos. Nabízí jej ve všech rozvorových variantách jako dodávku i podvozek.

Pro ty, jimž nestačí standardně dodávaná nádrž o objemu 80 litrů, Ford představil alternativu v podobě nádrže na 103 litrů paliva. Nabízí ji pro modely s pohonem zadní nápravy se středním, dlouhým a extra dlouhým rozvorem a pro všechny typy karoserií. Ocení ji zejména dopravci, kteří transit používají pro jízdy na dlouhé vzdálenosti.

Seznam letošních inovací modelu Transit Ford uzavřel dalším rozšířením počtu vozidel, která v sérii vybavuje systémem řízení stability ESP. Současně do ESP zabudoval i asistenční systém pro jednoduchý rozjezd do kopce („hill holder“). Systém, který Ford označuje jako Hill Launch Assist, méně zkušeným řidičům nahrazuje nepohodlnou manipulaci s ruční brzdou.

Nulová akontace i navýšení

I díky všem těmto inovacím letos Ford podle Christine Lundové zaznamenal zvýšení odbytu vozidel řady Transit v Evropě o 14 procent.

V České republice by jejich prodej mohl dále podpořit program Transit Plus Leasing, v jehož podobě Ford Motor Company spolu se svou finanční společností FCE Credit od srpna zákazníkům nabízí leasing

s nulovou akontací a nulovým navýšením.  (spa)

spinner