2. srpna 2007
Na konci června se česká veřejnost mohla v pískovně v Sokolči u Kolína podrobně seznámit s novými pneumatikami HSC1, HDC1 a HTC1 určenými pro užitková vozidla ve stavebním sektoru. Pneumatiky letos uvádí na trh hannoverský koncern Continental.
Od svých předchůdců se nové pláště liší již na první pohled dezénem. Jeho větší hloubka a zvýšený objem pryže ve stopě nabízí podle výrobce u plášťů pro poháněné nápravy řadu výhod, včetně většího množství ujetých kilometrů, lepší ovladatelnosti a optimálního záběru.
Zatímco pro vozidla použí-vaná především na silnici jsou vhodné pneumatiky HSR1 a HDR+, pro jízdu výhradně mimo zpevněné komunikace Continental doporučuje typy HSO a HDO. A nové pláště HSC1, HDC1 a HTC1 zapadají právě mezi tyto dvě aplikace. Výrobce u nich zdůrazňuje výborný záběr, vysokou odolnost vůči poškození, dobré jízdní vlastnosti na celé řadě povrchů, malou hlučnost a nízké provozní náklady.
K lepší ekonomice provozu přispívá i skutečnost, že nová generace plášťů má oproti svým předchůdcům HSC+ a HDC+ z roku 2005 výrazně posílenou druhou a třetí ná-
razníkovou vrstvu, a je tak mnohem robustnější. V důsledku toho výrazně klesá počet defektů v terénu a snižuje se riziko odstávky
techniky.
Optimalizovaný tvar bloků dezénu zlepšil samočisticí schopnosti pláště, přispěl ke zvýšení přenosu záběrových sil v terénu a zároveň eliminoval riziko zachytávání kamínků v dezénu pláště, což kromě zvýšení kilometrového výkonu vede i k vyšší schopnosti protektorování pláště. Navíc počítačově optimalizovaný profil pláště podle výrobce minimalizuje jeho deformaci při plném zatížení a snižuje riziko proražení bočnice a následného znehodnocení pláště.
Provozní testy
Pneumatiky používané pro čtyřicetitunová vícenápravová vozidla pohybující se jílovým či kamenitým terénem mimo zpevněné cesty musí mít jinou stavbu než pneumatiky používané výhradně pro dlouhodobou jízdu na asfaltovém povrchu. Zatímco v případě pneumatik určených především pro silnice jsou primárními požadavky nízký valivý odpor, dobrá směrová stabilita a nízká hlučnost, pneumatiky pro provoz na staveništích v sobě musejí spojovat tichý provoz, vysokou přilnavost a extrémní
odolnost proti poškození s dobrou trakcí v ne-zpevněné půdě, na hladkých silnicích, ale i kamenitých cestách.
Souběžně s vývojem proto probíhaly provozní zkoušky – přímo v náročném provozu na vozidlech německé logistické společnosti DFA-Transport und Logistik GmbH (DFA), při nichž se testovaly i vlastnosti srovnatelných pneumatik hlavního konkurenčního
výrobce. Po čtyřech měsících se podle zástupců společnosti Continental prokázalo, že nové pneumatiky jsou výrazně lepší prakticky ve všech sledovaných oblastech, ale zejména v odolnosti proti poškození běhounu a bočnic.
Vlastnosti nových pneumatik si již v praxi ověřili i první vybraní zákazníci z řady evropských zemí, včetně společnosti Sokolovská uhelná. Vedoucí její sekce autodoprava Vít Čurda poukázal například na jejich dobrou přilnavost. „Trakce nových pneumatik HDC1 je vynikající, zejména s ohledem na těžké podmínky – blátivé a kluzké povrchy – v nichž se v loňském roce pohybovala naše vozidla. Naši řidiči také ocenili samočisticí schopnost pneumatik a jejich odolnost, díky níž se snížil počet případů propíchnutí,“ uvedl.
(lan)