Autoklub ČR

„Soukromým firmám nepřísluší měřit rychlost“

Dohled na bezpečnost a plynulost provozu považuje Autoklub ČR za úkol, který primárně náleží státu a měla by ho plnit především Policie České republiky, případně v součinnosti s ní obecní policie. Autoklub ČR tak minulý týden reagoval na skutečnost, že vláda v únoru odsouhlasila novelu zákona o silničním provozu, která obsahuje i ustanovení o měření rychlosti vozidel v silničním provozu soukromými osobami – podnikateli.

Návrh podle Autoklubu ČR mimo jiné legalizuje privatizaci výkonu veřejné moci; soukromé firmy by díky němu získaly oprávnění dokumentovat pohyb osob. Firmám přitom nepochybně nepůjde o bezpečnost silničního provozu – měření a dokumentování přestupků by zcela logicky prováděly čistě s ohledem na svůj zisk. „Nepochybně by pak následovaly úvahy, aby k monitorování a dokumentování pohybu osob byly využívány i mýtné brány postavené a provozované firmou Kapsch – a to již Orwellův Velký Bratr bude v naší zemi skutečností,“ uvedl ve svém prohlášení doslova Autoklub ČR.

Podle organizace se nabízí i otázka, co bude dělat Policie ČR, když ji v měření rychlosti zastanou vedle obecních policistů také soukromé osoby – podnikatelé. „Policie ČR a ministerstvo vnitra již delší dobu signalizují nedostatek policistů. Je však tento nedostatek skutečný? Zatímco v evropských státech připadá na jednoho policistu v průměru 300 obyvatel (například ve Finsku až 500 obyvatel), v České republice je to 210 až 250 obyvatel. A nezapomeňme na to, že zcela nedávno došlo k naprosto neúměrnému rozšíření pravomocí obecních (městských) policií, a to právě v činnostech, které do té doby příslušely jen Policii ČR. Obecní policie byly výchozím zákonem zřízeny k zajištění zákonných funkcí obce či města, nikoli tedy k dozoru nad bezpečností a plynulostí silničního provozu. Strážníci jsou v zaměstnaneckém, nikoli služebním poměru a nároky na jejich výběr jsou výrazně nižší než u policistů,“ upozornil Autoklub ČR.

Autoklub ČR se obrátil na poslance a senátory, aby podle něj nekoncepční a zcela nesprávný vládní návrh neschválili. Nikoli soukromé radary, ale pouze vysoká vymahatelnost práva propojená s komplexním dohledem nad provozem může vést k tolik potřebnému zvýšení kázně na silnicích, uvedl ve svém prohlášení.

(lan)

www.autoklub.cz

spinner