Elektronické mýtnéElektronické mýtné

SOUD: Zpoplatňování vozidel do 12 tun bez přívěsu je nezákonné

Krajský soud v Ústí nad Labem v srpnu rozhodl, že zpoplatňování vozidel s celkovou hmotností do dvanácti tun s tažným zařízením, která mohou mít v soupravě hmotnost vyšší, ale jedou samostatně, elektronickým mýtným je nezákonné. Minulý týden to oznámil mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Spor mezi dopravci a ministerstvem dopravy ohledně zpoplatňování těchto vozidel trval dva roky. Ministerstvo dopravy od počátku tvrdilo, že mýtné povinnosti podléhají i samostatně jedoucí vozidla nedosahující maximální hmotnosti 12 tun, pokud jsou vybavena tažným zařízením, při jehož použití by hypoteticky dvanáctitunovou hranici mohla překročit. Naopak Sdružení ČESMAD Bohemia ještě před spuštěním systému elektronického mýtného upozorňovalo ministerstvo na to, že takový výklad je neopodstatněný.

„Bohužel ani řada právních rozborů nepřiměla jeho úředníky k realistické změně postoje. O nezákonnosti jednání ministerstva nyní rozhodl Krajský soud v Ústí nad Labem,“ uvedl Martin Felix. „Pokud záměrem zákonodárce bylo zahrnout nákladní automobily s největší povolenou hmotností méně než 12 tun, které slouží také jako tažná vozidla, a mají proto v osvědčení o registraci zaevidované spojovací zařízení a největší povolenou hmotnost soupravy nejméně 12 tun, pod pojem vozidla v systému elektronického mýtného (…), měl toto v příslušných zákonných ustanoveních vyjádřit výslovně a přesně, konstatoval soud v rozsudku.“ Soud tedy podle Martina Felixe k uvedenému nákladnímu automobilu dovodil: „…když užil zpoplatněné pozemní komunikace bez přípojného vozidla, nebyl jízdní soupravou, jejíž největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun, a nebyl tedy vozidlem v systému elektronického mýtného…“

Autodopravci podle generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Špryňara „pokládají za vysoce pozitivní, že ve sporu mezi jednotlivcem a vysokým orgánem státní moci prokázal soud při rozhodování svoji nezávislost, a očekávají, že ministerstvo dopravy začne neprodleně vracet postiženým dopravcům nezákonně vybrané mýtné“.

„Rovněž předpokládáme, že proti osobám, které svým nekompetentním jednáním způsobily dopravcům milionové ztráty, bude uplatněna osobní zodpovědnost. Přes zjevný rozpor se zákonem zde totiž ministerstvo pouze svou silou obhajovalo neobhajitelné a tuto aroganci moci zastavilo až soudní rozhodnutí,“ dodal Martin Špryňar.

(

spinner