27. ledna 2010

Slovenské ministerstvo dopravy minulý týden dočasně osvobodilo silniční dopravce od placení mýtného na silnicích první třídy. Změnu slíbil minulý týden premiér Róbert Fico jako ústupek dopravcům, kteří od minulého týdne protestovali proti novému systému elektronického zpoplatnění silnic blokováním ulic a brzděním provozu na silnicích. Výběr mýtného na silnicích první třídy by měl být pozastaven do konce ledna.
Systém elektronického mýtného spustilo Slovensko na začátku roku a vztahuje se na vozidla nad 3,5 tuny. Zpoplatněna je jízda po dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích první třídy.
Proti mýtnému systému protestovali hlavně menší dopravci. Tvrdili například, že musí platit za několikakilometrové úseky, třebaže po zpoplatněné silnici ujedou třeba jen několik metrů. Stěžovali si také, že jim systém údajně započítal kilometry, když jeli po bezplatné silnici souběžné s dálnicí.
Dopravci na začátku ledna spustili petiční akci proti mýtnému a posléze zablokovali jednu z důležitých bratislavských ulic a brzdili provoz i v dalších slovenských městech. Premiér Robert Fico jim v reakci na protesty slíbil odklad povinnosti platit za silnice první třídy a snížení spotřební daně z nafty. Dopravci poté protestní akce ukončili.
„Splnění prvních slibů týkajících se mýta sice částečně odstraní některé fatální nedostatky slovenského mýtného systému, ale řadu dalších problémů neřeší. Sdružení ČESMAD Bohemia považuje stále za rozumnější řešení odložit spuštěníelektronického mýta minimálně o půl roku, než bude systém seriózně připraven,“ uvedl k tomu mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Ministr systém nadále obhajuje
I přes zjevné nedostatky se slovenský ministr dopravy Ľubomír Vážny snažil minulý týden ve slovenském parlamentu obhájit systém elektronického mýtného před některými poslanci a silničními dopravci.
„Nemám pocit, že mýtné nefunguje,“ prohlašoval Ľubomír Vážny i poté, co premiér Robert Fico některým požadavkům dopravců ustoupil a slíbil snížení spotřební daně z nafty. Ministr nicméně připustil, že jeho úřad sbírá informace o problémových úsecích a že bude nutné počet zpoplatněných úseků později zvýšit.
Dopravci nadále tvrdí, že stát i provozovatel systému SkyToll měli systém lépe připravit. Na jejich stranu se přiklonila i opozice, která ministra dopravy vyzvala, aby systém pozastavil na půl roku a během té doby dal chyby napravit.
Zástupce Unie autodopravců Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček Ľubomíra Vážného minulý týden upozornil také na velké množství reklamací palubních jednotek. Z 90 tisíc vydaných přístrojů údajně přišly stížnosti na více než 20 tisíc. „Ať je ta chyba jakákoli, ať je to jakákoli reklamace, je to 20 tisíc problémů,“ zdůraznil.
Nižší sankce
Od února se výrazně sníží výše pokut chybné zadání údajů do palubních jednotek. Výše sankce, kterou může slovenská policie udělit na místě, má klesnout z 1655 € (zhruba 43 100 Kč) na 120 € (zhruba 3125 Kč). Návrh předložilo po nátlaku dopravců slovenské ministerstvo dopravy a zdůvodnilo jej tím, že řidiči mohou do zařízení k záznamu ujetých kilometrů po zpoplatněných silnicích zadávat jen počet náprav na vozidle. Pokud by řidič i úmyslně zadal nižší počet náprav, rozdíl na zaplaceném mýtném by nebyl významný. „V současnosti platná sankce je neadekvátní,“ poznamenalo ministerstvo.
(čtk/lan)