ČESMAD Bohemia

Škrty ohrozí bezpečnost provozu

Škrty ohrozí bezpečnost provozu

Poslední vývoj jednání o státním rozpočtu podle Sdružení ČESMAD Bohemia ukazuje, že vláda pomalu rezignuje na jednu z nejdůležitějších prorůstových investic, kterou je výstavba a údržba silniční infrastruktury. „Nejenže tak hrozí odklad zahájení řady důležitých staveb a zpomalení budování již rozestavěných, ohrožena začíná být již i bezpečnost vinou zcela nedostatečné údržby,“ uvedl v první polovině srpna mluvčí sdružení Martin Felix.

Z 12 520 mostů je dnes podle Martina Felixe téměř pětina ve špatném až kritickém stavu; kvůli dlouhodobému zanedbávání oprav je v havarijním stavu také 44 procent ze 49 tisíc kilometrů silnic nižších tříd. „Přestože poplatky, kterými jsou zatíženi motoristé a především silniční nákladní doprava, neustále rostou, stav silniční sítě se nezlepšuje a investice do ní klesají. Prudce se zhoršující stav silnic nižších tříd, nedostatečná údržba dálnic a silnic první třídy, havarijní stav velké části mostů jsou nejen obrovským bezpeč-nostním rizikem, ale znamenají také podstatné zvýšení provozních nákladů na údržbu a opravy vozidel,“ zdůraznil Martin Felix.

Hustotou dálnic ČR zaostává

„Výkony silniční dopravy se v poměru k železniční přiblížily evropskému standardu a činí zhruba 80 : 20 procentům. Přesto má ČR nejvíce kilometrů tratí na obyvatele, nejvíce přejezdů na obyvatele, což také znamená největší náklady na údržbu na obyvatele. Oproti tomu svou hustotou dálnic 7,1 kilometru na 1000 km2 ČR značně zaostává za vyspělými evropskými zeměmi, kde se hustota dálnic pohybují v rozmezí 19,8 až 57,2 km na 1000 km2,“ uvedl dále Martin Felix.

Méně peněz na silnice omezí ekonomický růst

„Je znepokojující, že právě současná pravicová vláda bude první, která omezí investice stimulující rozvoj zdrojů ekonomického růstu, neboť má v plánu omezit financování výstavby a údržby silniční infrastruktury,“ uzavřel mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia.

(lan) www.prodopravce.cz

spinner