21. října 2010

Švédský výrobce Volvo klade dlouhodobě velký důraz na bezpečnost silničního provozu. S novými pravidly pro školení profesionálních řidičů a stále aktuálnějším požadavkem dopravců na snižování provozních nákladů začal loni zavádět vlastní školicí program. O tom, jaká je náplň školení v Akreditovaném školicím středisku Volvo Truck & HCT v České republice a jak probíhá školení ekonomické a bezpečné jízdy, jsme se mohli přesvědčit sami v září ve Volvo Truck Centru Plzeň.
Akreditované školicí středisko Volvo Truck & HCT nabízí v rámci povinného školení profesionálních řidičů všem zákazníkům značky několik základních okruhů – například ekonomickou jízdu, teorii zásad bezpečné jízdy, defenzivní jízdu, legislativu v nákladní dopravě, zajištění nákladu nebo první pomoc.
Úroveň kvalifikace profesionálních řidičů v Evropě je podle poznatků společnosti Volvo velmi rozdílná. Zatímco například úroveň belgických řidičů je poměrně vysoká, řidiči v České republice mají ve srovnání s Evropou průměrnou míru kvalifikace. „Máme velký nedostatek kvalitních řidičů, mnoho řidičů je mladých a chybějí jim zkušenosti. Ani ostří-lení řidiči nemusejí být spolehlivější, myslí si, že už všechno dávno znají, ale rychle změní svůj názor, když projdou našimi kurzy. Kromě povinných školení profesionálních řidičů se také soustředíme na specializované kurzy zaměřené na ekonomickou jízdu s vozidly Volvo jak po teoretické, tak i po praktické stránce. Školíme řidiče i majitele, každý absolvuje základní kurz při předávce vozidla a další školení následuje o měsíc později,“ přiblížil průběh školení v České republice Vladimír Myslík z Volvo Trucks.
Zkušenosti z provozu nákladních vozidel
Jednou z velkých předností kurzů v akreditovaném středisku Volvo Trucks & HCT je to, že je jeho náplň – příkladem může být téma defenzivní jízdy – zpracována přímo pro nákladní vozidla. Většina školení pořádaných autoškolami je totiž odvozena od osobních vozidel. Volvo využívá mimo jiné rozsáhlou databázi analýz všech dopravních nehod nákladních vozidel ve Švédsku a poznatky získané za dlouhá léta vyhodnocování a úsilí o další zvyšování bezpečnosti silničního provozu mají velký význam při zvyšování profesionální úrovně řidičů.
Systém Dynafleet online
Ke zvyšování bezpečnosti provozu a snižování nákladů přispívá také využívání dopravně-informačního systému Dynafleet. Systém umožňuje například zjišťovat odkudkoli přes internet bez nutnosti instalace dalšího softwaru aktuální polohu vozidel až do úrovně silniční sítě, získávat informace o dobách řízení a odpočinku řidičů (řidič může být na porušení směrnice č. 561/2006 upozorněn) či evidovat historické polohy vozidel a údaje o jízdních výkonech. Nechybějí ani údaje o kilometrovém výkonu vozidel, spotřebě a ekonomickém stylu jízdy vozidel (například zda dochází k přetáčení motoru, jaká je doba volnoběhu, jak často jezdí řidič na tempomat a podobně), možnost komunikace s řidiči a dispečery pomocí SMS a e-mailů v rámci měsíčního paušálu nebo některé bezpečnostní prvky.
Díky systému Dynafleet může řidič také pomocí čtečky karet ve vozidle nahrávat pravidelně na server Volvo údaje ze své karty do tachografu. Ze serveru Volvo si pak data může dopravce stáhnout a dále je zpracovávat. Dálkově lze stahovat i dlouhodobou paměť tachografu.
Od letošního podzimu doznal systém Dynafleet některých vylepšení, jako je například nové barevné schéma, možnost zvětšovat okna a otevírat více oken najednou či neustálá aktualizace map Google. K dispozici jsou také reporty s automatickými zvýrazněními a nové zobrazení aktivit řidiče (například že karta nebyla v tachografu, když řídil), které je viditelné přímo na mapě.
Nový systém Dynafleet zahrnuje čtyři moduly: Fuel & Environment, Driver times, Positioning a Messaging (Spotřeba a ekonomika, Časy řízení a odpočinku, Mapa a sledování, Komunikace).
Díky Dynafleetu může Volvo zákazníkům nabídnout systémový přístup školení, který se nazývá FMS (Fuel Management systém). S jeho pomocí lze dlouhodobě snížit spotřebu pohonných hmot a tím i celkové náklady na dopravní jednotku. Umožňuje totiž online sledovat spotřebu PHM a techniku jízdy jednotlivých řidičů.
Řidič jako hlavní faktor snižování nákladů
Koncepce školení ekonomické a bezpečné jízdy je jednoduchá. Nejprve řidič projede stanovený okruh s instruktorem tak, jak běžně jezdí. Poté následuje teoretická část, při níž instruktor vysvětlí zásady ekonomické jízdy a jak plně využívat možností, která moderní vozidla Volvo pro snižování spotřeby nabízejí. Nakonec následuje druhá jízda po stejné trase, při níž však instruktor nutí řidiče důsledně využívat nových poznatků a průběžně jej upozorňuje na jeho chyby. Kurz končí vyhodnocením obou jízd: sleduje se nejen spotřeba, ale také průměrná rychlost a celkové chování řidiče za volantem a jeho schopnost předvídat a reagovat na dění v provozu.
Přestože výsledná spotřeba vozidla je důležitá, školitelé společnosti Volvo se zajímají především o to, jak k ní dojde – právě na tomto základě lze efektivně zlepšovat dovednosti řidičů. Jejich zkušenost je taková, že zhruba čtrnáct dní po školení jezdí řidiči dobře, ale pak se začnou postupně zhoršovat, což lze přesně zjistit z údajů, které informační systémy ve vozidle evidují. Proto je vhodné po čase školení zopakovat nebo využít systém FMS s kontinuální kontrolou.
Samotné školení má různé stupně. Pomineme-li standardní seznámení s vozidlem při předání zákazníkovi, může se jednat o kurz, při němž instruktor na vymezeném okruhu řidiče školí, ale také o výuku firemního instruktora, který poté předává své zkušenosti ostatním řidičům ve firmě. V nabídce je i intenzivní kurz, kdy instruktor jede s řidičem celou trasu v dálkové dopravě a funguje zároveň jako školitel i druhý řidič.
Jak takové školení probíhá, jsme si mohli sami vyzkoušet na padesátikilometrovém okruhu v okolí Plzně. Po první jízdě následoval důkladný výklad teorie jízdy, který byl založen ve velké míře na významu využívání kinetické energie vozidla, vysokého točivého momentu již při nízkých otáčkách, efektivity jízdy na vysoký převodový stupeň, aktivního používání motorové brzdy, čtení terénu či na používání tempomatu jen v určitých situacích.
Poté následovala jízda již plně pod taktovkou instruktora a výsledek byl více než patrný – nepřehlédl nic a na všechny chyby ihned upozornil. I na tak krátké trase se dostavil výsledek v podobě nižší spotřeby. Pokud řidič pod takovým dohledem absolvuje jízdu na celé trase v dálkové dopravě, nemá vlastně jinou možnost než se dostat na úroveň svého školitele.
Milan Frydryšek www.volvotrucks.cz