Stát hodlá rychle zpoplatnit všechny kamiony

Silniční infrastruktura

Řidiči všech kamionů, které přijedou do České republiky ze zahraničí, si budou muset hned na hraničním přechodu koupit dálniční známku bez ohledu na to, zda hodlají použít české dálnice či nikoli. Takový je plán vlády na zpoplatnění kamionů ještě před tím, než se v ČR začne na dálnicích a rychlostních komunikacích platit výkonové mýtné. Termín, kdy by toto opatření mohlo být uvedeno do praxe, zůstává zatím otevřený. Všeobecně se uvádí, že reálná je druhá polovina letošního roku. „Stát má zájem, aby kamiony začaly více platit za využívání české silniční sítě co nejdřív,“ prohlásil minulý týden náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. Opatření by se prakticky vůbec nemělo dotknout českých autodopravců, kteří většinou již mají celoroční známky. Vládní plán by neměl narazit ani v Bruselu, přestože směrnice Evropské unie umožňuje zpoplatnit pouze víceproudé silniční tahy a nikoli silnice první třídy. „Směrnice však umožňuje, aby si každý členský stát zřídil přechodně zvláštní příhraniční režim pro vozidla nad 12 tun,“ upřesnil Jiří Kubínek. Toho také hodlá česká vláda využít a zpoplatnit všechny silnice I. třídy v úzkém příhraničním pásmu. Vláda podle Jiřího Kubínka také zvažuje možnost zpoplatnění dálničních mostů a tunelů, tento systém je však technicky velmi náročný. Stále ve hře zůstává i návrh ministra Jaroslava Bureše, aby si dopravci s vozy nad 7,5 tuny museli již letos kupovat výkonové známky podle ročního počtu ujetých kilometrů. „Je to návrh nekontrolovatelný, velmi syrový a neproveditelný,“ zopakoval Jiří Kubínek stanovisko ministerstva dopravy. Zamítavý postoj k návrhu Jaroslava Bureše zaujaly i Sdružení ČESMAD Bohemia, Svaz dopravy, Svaz spedice a logistiky, Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech a Moravy (ADSSF) a Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM). O možnostech rychlého zpoplatnění všech kamionů bude dále jednat komise složená zejména ze zástupců ministerstev dopravy a financí.(tj)

spinner