7. května 2009
Mezinárodní unie silniční dopravy IRU zpracovala šestibodový ozdravný plán na řešení krize v silniční dopravě. Na konci dubna jej na slyšení u Evropské komise, které bylo věnováno právě dopadům ekonomické krize na silniční dopravu, v Bruselu představil viceprezident IRU Pere Padrosa.
„Všichni nyní potřebujeme plán na ozdravení silniční dopravy, nejenom ti, kdo v ní pracují a jsou na ní nějakým způsobem zainteresováni, ale také ostatní ekonomika, která především potřebuje naše služby, aby se znovu dala do pohybu,“ řekl Pere Padrosa.
Plán IRU zahrnuje šest konkrétních kroků:
l snižování nákladů místo zavádění dalších daní a ekologických poplatků navržených v třetí Směrnici o eurovinětě a snížení již existujících poplatků a daní z pohonných hmot;
l obnovení přístupu k úvěrům pomocí povzbuzení finančních institucí a možnosti uvalení moratoria na splácení závazků;
l revizi insolvenčních pravidel, aby firmy místo likvidace mohly své problémy řešit redukcí kapacit;
l ochranu volného pohybu zboží a právo na poskytování služeb v rámci trhu Evropské unie;
l ochranu pracovníků prostřednictvím plánů tzv. ekonomické nezaměstnanosti jednotlivých členských zemí, které kvalifikovaným pracovníkům umožní získat statut „nečinného pracovníka“, aniž by ztratili zaměstnání;
l investice do silniční infrastruktury a finanční pobídky dopravcům na pořizování bezpečnější a ekologičtější techniky.
„Obor silniční dopravy čelí bezprecedentním ekonomickým výzvám, které se snaží zvládnout. Silniční doprava musí být ústředním tématem plánu na celkové ozdravení ekonomiky, protože jakékoli penalizování silniční dopravy bude penalizováním tohoto ozdravného procesu; naopak jakákoli podpora silniční dopravy podpoří rychlejší obnovu ekonomiky.
Banky již dostaly ohromnou finanční pomoc, protože jsou pokládány za životně důležité pro ekonomiku. Ale i pokud banky zaniknou, bude se obchodovat dál. Jestliže však zanikne silniční doprava, kolo obchodu a ekonomiky se zadře,“ varoval Evropskou komisi Pere Padrosa.
Dopravci potřebují pomoc, ne analýzy situace
Čas na analýzy dopadu ekonomické krize na silniční dopravu již vypršel, dopravci i evropská ekonomika nyní potřebují rychlou pomoc, uvedl po jednání Evropské komise delegát IRU při EU Michael Nielsen. IRU podle něj toto jednání uvítala stejně jako zprávu Evropské komise o tom, jak tvrdě recese udeřila na silniční dopravce.
„Nyní je již naprosto zřejmé, že nemocná ekonomika a jí odpovídající kolaps v poptávce po dopravě, zmrazení úvěrů a nárůst provozních nákladů vedly k bezprecedentní vlně bankrotů a ztrátě pracovních míst, což ohrožuje nejen budoucnost sektoru, ale i efektivnost veškeré distribuce zboží a mobilitu v rámci Evropské unie,“ řekl Michael Nielsen.
(lan)