Bohemiakombi

Silniční dopravci mají stále větší zájem o železnici

Růst nákladů českých silničních dopravců ve spojení se stále silnější korunou se začíná projevovat mimo jiné i vyšším zájmem českých silničních dopravců o kombinovanou dopravu silnice – železnice.

Vysoký růst cen za naftu v kontrastu s klesajícími výnosy za přepravy účtované v evropské měně vede podle jednatele operátora kombinované dopravy Bohemiakombi Ing. Vladimíra Fišera v posledních měsících také k velmi vážným strategickým úvahám o zapojení do systému evropské kombinované dopravy silnice – železnice.

„Ekonomika podnikání je neúprosná a široce rozevřené cenové nůžky, které dosud více nahrávaly mezinárodním nákladním přepravám po silnici, se postupně přivírají a činí úseky kombinované přepravy po železnici konkurenceschop­nějšími,“ uve­dl.

V prvním pololetí nárůst o polovinu

Bohemiakombi provozuje linky kombinované dopravy mezi Lovosicemi a Duisburgem a Lovosicemi a Hamburkem. Podle jejích statistických údajů se v prvním pololetí počet zásilek přepravených na lince mezi Lovosicemi a Duisburgem meziročně zvýšil o celou jednu polovinu. „Mezi hlavní příčiny tak vysokého nárůstu zájmu o službu patří vedle stále vyšší ceny nafty i dlouhodobý růst kurzu koruny vůči €. Přestože ceny za přepravy vlakem v € meziročně vzrostly asi o pět procent, pro české zákazníky se cena za přepravy v českých korunách díky stále tvrdší koruně ve skutečnosti snížila – a to o plných sedm procent,“ řekl Vladimír Fišer.

I díky tomu se počet přepravených zásilek na obou linkách v posledních týdnech zvýšil k úrovni 350 kamionů týdně. Odlehčují tak silně přetížené silnici, naopak využívají relativně volnější kapacity železniční tratě.

„Vytrvale a houževnatě pracujeme na tom, aby železnice měla i do budoucna svým zákaz-níkům co nabídnout. V kombinované dopravě se zákazníkem železnice stávají i sami silniční dopravci a já mám radost z toho, že jich postupně přibývá,“ poznamenal Vladimír Fišer.

Od října vyšší frekvence

Kvůli rostoucí poptávce ze strany českých silničních dopravců Bohemiakombi od čtvrtého čtvrtletí letošního roku plánuje další zvýšení počtu odjezdů vlaků. „Zavedením každodenních odjezdů vlaků se služba stane pro silniční dopravce ještě zajímavější než dosud, neboť se tím usnadní a zjednoduší jejich vlastní plánování jednotlivých jízd mezi Českou republikou a Německem, Beneluxem či Skandinávií. S nabídkou obdobných služeb přijde Bohemiakombi v nejbližších dnech také ve spolupráci se svým italským partnerem Alpe Adria na trase mezi Lovosicemi a italským Terstem,“ řekl k tomu Vladimír Fišer.

Vlaky mezi Lovosicemi a Duisburgem a Hamburkem nedostávají žádné provozní dotace. Nejčastěji jsou na nich přepravovány velmi těžké cisternové kontejnery o hmotnosti až 35 tun, které nejvíce poškozují silniční infrastrukturu. Ve speciálních železničních (tzv. kapsových) vozech jsou na vlacích přepravovány i čtyři metry vysoké návěsy, které po železnici nelze přepravovat dále do českého vnitrozemí kvůli tunelům u Nelahozevsi. „To vysvětluje Lovosice jako cílovou stanici našich vlaků a zároveň budoucí potřebu odstranění úzkých míst na železniční infrastruktuře,“ uvedl Vladimír Fišer.

Za vzor českým politikům v tomto směru dává Vladimír Fišer Německo, jehož vláda letos navýšila finanční prostředky pro terminály kombinované dopravy z 50 na 100 milionů €. „Kéž by tvůrci české dopravní politiky přemýšleli ve stejném duchu,“ řekl. (spa)

spinner