19. dubna 2007
Minulý týden 11. dubna vstoupilo v platnost nařízení č. 561/2006, které upravuje dobu řízení a odpočinku řidičů a významným způsobem mění systém kontroly evidence pracovní doby řidičů (viz DN 12/07). Sdružení ČESMAD Bohemia v této souvislosti upozornilo všechny dopravce, že nová pravidla jsou propojena s úpravou pracovní doby řidičů podle nařízení vlády č. 589/2006 a se zákoníkem práce.
Hlavní změna spočívá ve způsobu kontroly dodržování těchto norem. Dosud řidiči nákladních vozidel evidenci jízd prokazovali přímo při silniční kontrole prostřednictvím tzv. kotoučků. Nově jsou povinni vést záznamy také dopravci. Kontrolní orgán je s ohledem na zákoník práce může vyžadovat přímo v sídle dopravce. „Změny jsou součástí nově přijaté legislativy Evropské unie a jsou automaticky implementovány do všech legislativ členských států,“ upozornil mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix. Nové nařízení se vztahuje na silniční dopravu uskutečňovanou výlučně v rámci Evropské unie nebo mezi EU, Švýcarskem a zeměmi, které jsou smluvními stranami Dohody o Evropském hospodářském prostoru. Vztahuje se na všechna vozidla nad 7,5 tuny celkové hmotnosti, a to i v případě jejich využití pro soukromou potřebu. „V nařízení je stanovena týdenní doba řízení, která nesmí přesáhnout 56 hodin. Současně ale nařízení určuje, že nesmí být překročena maximální týdenní pracovní doba stanovená směrnicí 2002/15/ES. Za období každých dvou po sobě následujících týdnů tak celková doba řízení nesmí přesáhnout 90 hodin,“ uvedl Martin Felix. Jinak u autobusů Podstatná změna se týká autobusové dopravy. V případě mezinárodní přepravy cestujících jinou než linkovou dopravou byla zrušena možnost přesunout týdenní dobu odpočinku řidiče na konec dvanáctého dne za předpokladu, že doba řízení za dvanáct dnů nepřesáhla povolené maximum. Mění se také systém dělení přestávek – 45minutovou přestávku mohou řidiči nově nahradit maximálně dvěma přestávkami, z nichž první musí trvat nejméně 15 minut. Po ní musí následovat přestávka v délce nejméně 30 minut. „Denní doba odpočinku nesmí být za žádných okolností kratší než nepřerušená doba devíti hodin. V případě využití zkráceného denního odpočinku z jedenácti na devět hodin odpadá povinnost toto zkrácení nahradit,“ dodal Martin Felix. Při využití režimu osádky dvou řidičů se doba odpočinku prodlužuje o hodinu – z původních osmi hodin na devět hodin. Nařízení také nově ukládá povinnost, aby oba řidiči byli přítomni ve vozidle po celou dobu s výjimkou první hodiny, kdy přítomnost dalšího řidiče není povinná. Zkrácený týdenní odpočinek smí být zkrácen na nejméně 24 po sobě následujících hodin. Zkrácení však musí být vyrovnáno odpovídající dobou odpočinku vybranou v celku před koncem třetího týdne následujícího po dotčeném týdnu. Již se nerozlišuje možnost zkrátit týdenní odpočinek podle místa pobytu řidiče. V případě využití děleného denního odpočinku lze rozdělit běžnou denní dobu odpočinku pouze na dvě části, z nichž první musí trvat nejméně tři hodiny a druhá nejméně devět hodin. Změna je také v čerpání odpočinku u řidiče, který doprovází vozidlo přepravované na trajektu nebo po železnici. Jeho běžná denní doba odpočinku může být přerušena nanejvýš dvakrát s tím, že tato přerušení nesmějí přesáhnout celkem jednu hodinu. Přesun na pracoviště Řidiči, kteří se přesouvají do místa nebo z místa, kde se ujmou vozidla, a toto místo se nenachází v místě jejich bydliště ani v provozovně zaměstnavatele, nesmějí tuto dobu vykázat jako odpočinek, pokud ji nestráví na trajektu nebo ve vlaku a nemají k dispozici lůžko nebo lehátko. Řidič, který řídí vozidlo, jež nespadá do působnosti nařízení a jímž se přesouvá k vozidlu nebo od vozidla, které spadá do působnosti nařízení, tuto dobu vykazuje jako jinou práci. Nařízení v článku 13 umožňuje členským státům vyjmout z působnosti další vozidla a přepravy. V České republice se tak však zatím nestalo, uvedené výjimky by měly být zahrnuty do očekávané novelizace vyhlášky ministerstva dopravy č. 478/2000 Sb., kterou se provádí zákon o silniční dopravě.
(fx)