Část D47 bude zprovozněna v roce 2007, tedy o rok dříve

Severní Morava

Ředitelství silnic a dálnic ČR zprovozní významnou část dálnice D47 o rok dříve, než se původně plánovalo. Celých 17 kilometrů D47 – konkrétně průtah Ostravou a trasu po Bohumín – hodlá otevřít již v roce 2007. „ŘSD se úseky podaří dostavět dříve i přes komplikace spojené s řadou různých silničních a inženýrských přeložek či složitostí z hlediska vlastnických práv,“ uvedl v polovině listopadu tiskový mluvčí podniku Jan Hoření. Urychlené dokončení úseků dálnice D47 bude přínosem především pro obyvatele Moravskoslezského kraje. Podle odhadů ŘSD ČR projede v roce 2010 na ostravském úseku dálnice D47 přes 40 tisíc vozidel denně. „Kromě finančních nákladů si stavba vyžádala nasazení více než deseti tisíc pracovníků, kteří se po celou dobu na výstavbě podílejí,“ uvedl Petr Laušman. Dokončení dálnice D47, která se po dokončení spojí s dálnicí D1 a převezme její jméno, má podle něj i strategický význam. Díky napojení na polskou dálnici A1 umožní jízdu až do severopolského přístavu Gdaňsk. Celá dálnice D1 z Prahy k česko-polským hranicím bude měřit celkem 377 kilometrů. V roce 2008 pak bude následovat výstavba úseků 4704, 4705, 4706 a 4707 mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou. Ministerstvo dopravy hodlá co nejdříve získat územní rozhodnutí u úseku 4709.2 z Bohumína k česko-polské státní hranici. Celkové náklady na výstavbu dálnice D47 ŘSD odhaduje na 57 mi- liard Kč. „S ohledem na to, jak komplikovaná je stavba dálnice D47, je toto částka na stejné úrovni jako u jiných staveb dálničních komunikací v České republice,“ řekl Petr Laušman. Ředitel ŘSD ČR se na možnost naplnění nových termínů dívá optimisticky. Obavy má pouze z posledního úseku dálnice z Bohumína na státní hranici s Polskem, protože na tomto úseku zatím není územní rozhodnutí, takže ve stavbě nelze výrazněji pokročit. „Chceme s příslušnými orgány iniciovat co možná nejrychlejší vyřešení majetkoprávních a ekologických otázek, aby se mohlo začít stavět a celá dálnice tak byla dokončena,“ uvedl ředitel ŘSD.
(spa) www.rsd.cz

Ostravská konference o budouc- nosti D47. Zhruba stovka zájemců o co nejvíce informací v souvislosti s výstavbou 80 kilometrů dlouhé dálnice D47 na severu Moravy se v říjnu setkala na konferenci v areálu Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě, jejíž program připravila odborná skupina pro lomové dobývání ve spolupráci s dalšími organizacemi. Ministr dopravy Milan Šimonovský na konferenci přislíbil, že oblast severní Moravy bude zanedlouho stejně dobře dopravně přístupná jako většina ostatních lokalit v republice. V nově vznikajícím hospodářském prostoru střední Evropy je podle něj dálnice D47 nutností. Na její výstavbu má stát i dostatek finančních prostředků: stavba je financována z dluhopisů ve výši 48,5 miliardy Kč. Finanční rezerva ve výši 8,5 miliardy Kč bude použita především na výstavbu dálničních přivaděčů, s nimiž se v projektu původně nepočítalo a nebyly zahrnuty mezi objekty dálnice. V současné době je ve výstavbě 45 kilometrů dálnice, na níž je celkem téměř 150 mostů včetně tunelu o délce jednoho kilometru. Problematické jsou úseky blízko obcí Bělotín, Hladké Životice a také poslední, šest kilometrů dlouhý úsek mezi Bohumínem a státní hranicí s Polskem, kde je nutné získat nové územní rozhodnutí kvůli protestům ochránců životního prostředí. Staví se na velmi nestabilním podloží a prakticky na často trvale podmáčeném území, což znamená vysoké náklady. Na konferenci se hovořilo i o zlepšení dopravního spojení ve směru na Slovensko a také o programu kombinované dopravy. Ministerstvo dopravy připravuje v této souvislosti pět podprogramů, oznámil Milan Šimonovský. Ve dvoudenním průběhu konference dále vystoupilo více než dvacet řečníků s nejrůznější tematikou – od vlastní výstavby dálnice a s ní spojených problémů až po řešení sedání zásypů na bývalých odkalištích v místech důlní těžby nebo využití druhotných surovin jako stavebního materiálu. Zajímavé bylo vystoupení Bohuslava Slánského, ředitele závodu Skanska DS, který se zabýval zejména úlohou svodidel na dálnicích. Jednoznačně preferoval instalaci svodidel betonových, ať již mobilních (prefabrikovaných) nebo betonovaných přímo na místě instalace, protože jsou podstatně účinnější a zaručují vyšší míru bezpečnosti. Petr Pokorný

plán výstavby D47
Označení Délka Trasa Stav přípravy
4704 15,4 km Lipník nad Bečvou – v současnosti probíhají přípravné práce a pyrotechnické
Bělotín a archeologické průzkumy, výstavba naplno od roku 2006
4705 18,1 km Bělotín – územní rozhodnutí vydáno, probíhají výkupy pozemků,
Hladké Životice výstavba od roku 2006
4706 11,7 km Hladké Životice – územní rozhodnutí vydáno, probíhají výkupy
Bílovec pozemků, výstavba od roku 2006
4707 11,7 km Bílovec – probíhá výstavba (včetně tunelu Klímkovice 1 km),
Ostrava, Rudná ke zprovoznění dojde v roce 2008
4708 8,5 km Ostrava, Rudná – probíhá výstavba, ke zprovoznění dojde o rok dříve
Hrušov – v roce 2007
4709.1 8,6 km Hrušov – Bohumín probíhá výstavba, ke zprovoznění dojde v roce 2007
4709.2 6,1 km Bohumín – chybí územní rozhodnutí, ŘSD a MD ČR chtějí iniciovat
. státní hranice maximální snahu o co nejrychlejší vydání územního
rozhodnutí, zprovoznění v roce 2008 již není reálné

spinner